1 647 062 läst ·
14 726 svar
1647k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Det var precis ett sådant kit jag köpte. De fem medföljande bladen av märket Gillette var utmärkta. Kul pryl att testa. Men så fick jag tag i ett 150-pack Feather på Tradera så nu räcker bladen 2026 ut.B Bitterhetsakademin skrev:
B Bitterhetsakademin skrev:
Kallas för Safety Razor.Kapsyl skrev:
Köp en Merkur 34c, samt japanska rakblad av märket Feather.
Rakbladen beställer man helst från ebay i typ 100pack. Du kan också betala överpris och köpa från t.ex gents.se
Nånting de flesta kanske glömt bort är toaletter med handtag ovanpå behållaren som man drog uppåt för att spola, på 80 talet verkade de vanliga men nu kan man inte man knappt googla fram en bild av hur de kunde ha sett ut. Från USA kan man hitta nåt liknande koncept, bild nedan.
Vad hände med dessa, gick de bara ut mode?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror att de försvann när vi började med snålspolande wc. Var väl knöligt att få ihop det med den "gummi klockan" som man lyfte.DennisCA skrev:
Nånting de flesta kanske glömt bort är toaletter med handtag ovanpå behållaren som man drog uppåt för att spola, på 80 talet verkade de vanliga men nu kan man inte man knappt googla fram en bild av hur de kunde ha sett ut. Från USA kan man hitta nåt liknande koncept, bild nedan.
[bild]
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ja det tror jag med. De första snålspolande hade knopp på tanken som vanligt, men den hade en mycket mera avancerad, modern, spolanordning så det var hugget som stucket om man skulle dra i en knopp eller trycka på en knapp. På de äldre så satt ju knoppen via en stång direkt fast i klockan så det var en mycket enkel konstruktion.L lat skrev:
Men det fick mig att komma ihåg att i sommarstugan, som hade septitank och dom vuxna därför inte ville skulle fyllas med mest vatten från spolningen, så gjordes toaletterna om till "snålspolande" genom att vi lade en tegelsten i tanken.
Toaletten fungerade fortfarande som vanligt men tegelstenen (kan ha varit en halv) tog upp vattenvolym som varken fylldes på eller spolades ut.
Någon annan som gjorde något liknande?
De gamla toaletterna hade sina förtjänster, en driftsäker konstruktion och det enda som behövde bytas var en ventilboll då och då. Annars fungerade de klanderfritt i årtionde efter årtionde.L lat skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 696 inlägg
Är det verkligen 2 eggar i tandem i den hyvel , med eggar som i mach 3 (fast den har 3 eggear)?M mrmlz skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Nej, en klassisk safety razor har ett löstagbart brett blad med en enkel egg på varje långida så du kan vända hyveln om ena eggen blir slö. Kallas även DE för Double Edge. På tuben finns mängder med video om detta gamla system som var Herr Gilettes verkliga uppfinning.Kapsyl skrev:
Så här ser det ut när man skruvat isär hyveln:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Jag köpte en DCC-spelare när de såldes ut billigt. Troligen det bästa kassettdäck jag haft. Den spolade ett band på några sekunder. Även vanliga kassettband spolades och spelades upp med hög kvalitet. CD-kvalitet om man spelade in (krävdes DCC-band) som var indexerade om man behövde söka. Ångrar nästan att jag sålde den och en bunt oinspelade DCC-band. Men jag använde den inte.A Anders_Nilsson skrev: