C
B Bitterhetsakademin skrev:
Transnistrien, den lilla obskyra utbrytarerepubliken inklämd mellan Moldavien och Ukraina.
Förvisso nyligen högaktuellt i samband med valet i Moldavien.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Innan mobilen fanns i var mans ficka var det telefonautomaten som gällde. Många företag gav ut kort med reklamtryck, en del av dessa i små upplagor. Under en tid förekom spekulation på dessa kort och folk betalade bra för ovanliga kort i tron att dessa skulle bli värdefulla i framtiden. Sanningen var att till och med jultallrikar var en bra investering i jämförelse, de är idag mer eller mindre värdelösa.

• Fem telefonkort med olika motiv, inklusive ett ansikte, en fågel och färgglada illustrationer, ligger på en yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Mekanisk metronom tillverkad vid det folkägda industrikombinatet under Walter Ulbrichts dagar.

• Brun mekanisk metronom, triangelbaserad, med skalor och pendel, tillverkad under Walter Ulbrichts era i Östtyskland.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Mekanisk metronom tillverkad vid det folkägda industrikombinatet under Walter Ulbrichts dagar.
Jag sneglade på min mekaniska metronom (Wittner taktell piccolo) här om dagen när jag hittade kassettbandet och handsfree-grejen i en låda. (Letade egentligen efter min Maglite mini). Min metronom är av plast och de går att köpa fortfarande. Kanske är blyvikten utbytt mot något miljövänligare? Jag brukade använda metronomen till motionscykeln för att hålla takten. Numera har jag också en elektrisk dito (Korg KDM-1) och i musikmjukvaror (DAW) finns inbyggd klick, men en fristående metronom är förstås enklast att använda. De mekaniska behöver dock skruvas upp som en moraklocka efter en stund.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Maria T
Innan mobilen fanns i var mans ficka var det telefonautomaten som gällde. Många företag gav ut kort med reklamtryck, en del av dessa i små upplagor. Under en tid förekom spekulation på dessa kort och folk betalade bra för ovanliga kort i tron att dessa skulle bli värdefulla i framtiden. Sanningen var att till och med jultallrikar var en bra investering i jämförelse, de är idag mer eller mindre värdelösa.
Men det finns fortfarande samlare på telefonkort och jul/jubileumstallrikar, och varför har jag heller ingen aning om.

Maria T
Snygg pjäs, skulle gärna ha den enbart för detta (plus att jag har väldigt bra taktsinne så behöver en utmanare).

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Men det finns fortfarande samlare på telefonkort och jul/jubileumstallrikar, och varför har jag heller ingen aning om.
En del av tallrikarna är ju snygga och i varje fall de svenska kan ju användas i stället för att hängas på väggen. Många utländska lämpar sig inte för användning då färgerna är giftiga. Tallriken på bilden innehåller färgpigment med kvicksilver och kadmium så bara för dekoration men där finns en tydlig varning på baksidan.

• En dekorativ tallrik med detaljerad målning av en riddare till häst framför ett fantasifullt slott och landskap, kantad med guldfärgat mönster.
    Skapa konto
En del av tallrikarna är ju snygga och i varje fall de svenska kan ju användas i stället för att hängas på väggen. Många utländska lämpar sig inte för användning då färgerna är giftiga. Tallriken på bilden innehåller färgpigment med kvicksilver och kadmium så bara för dekoration men där finns en tydlig varning på baksidan.
Lomonosov?

Hittade detta på nätet, och fick en rejäl nostalgikick från sent 70-tal då jag byggde ett par.
Vill minnas att ljudet var helt ok och mer än väl räckte till även för mina stackars grannar i huset som jag garanterat plågade mer än lovligt.
Det var mina första egenbyggda men det blev många fler byggen efter det.
Vit högtalarlåda med två stora runda element, inspirerad av sent 70-tal.
Skapa konto
Ritning och anvisningar för att bygga exponentialhornhögtalare BK 201 och 202, med detaljerade mått och monteringsinstruktioner.
Skapa konto

.

• Gilla
Fairlane och 13 till
  • Laddar…
4774
När vi ändå är inne på dryckestemat, har alla slutat dricka kaffe ur kopp och gått över till mugg. I bekantskapskretsen vet jag bara en som håller fast vid traditionen och hon är född 1929. På loppis vimlar det av hela uppsättningar och de är svårsålda oavsett hur lågt priset är.
På bilden kopp från Lomonosov, (jag har tidigare kallats rysstroll i en annan tråd och nu lär jag väl få höra det igen.)😀
Här dricker vi kaffe ur kopp med tillhörande fat och tårtfat när vi har gäster. Till vardags dricker gubben ur mugg och jag kaffe ur glas.
Gammalt ryskt porslin är fantastiskt vackert och har ingenting med dagens idiotiska Putinvälde att göra.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Lomonosov?
Tyvärr inte utan ett lite billigare märke, Vinogradoff från sen sovjettid.

Almanacka från 1846. Vissa av namnen känns ganska omöjliga i dag som Zenobia Qvintinus Sewerus Ptolemeus eller Demetrius

• Almanacka från 1846 med antik stil, text om Stockholms horisont och Hans Kongl Maj:ts privilegium.
    Skapa konto
  • Almanacka från 1846 med gammeldags namn som Zenobia, Qvintinus och Ptolemeus, visar datum och väderobservationer för oktober.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
C
Almanacka från 1846.
He he, gillar att det står vilket väder det skall vara varje dag. Snacka om långtidsprognos 😆
Intressant också med måntecken(?) Finns inte ens en sida på wikipedia om det.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Här dricker vi kaffe ur kopp med tillhörande fat och tårtfat när vi har gäster. Till vardags dricker gubben ur mugg och jag kaffe ur glas.
Gammalt ryskt porslin är fantastiskt vackert och har ingenting med dagens idiotiska Putinvälde att göra.
Att dricka kaffe ur glas är äckligt för mig. Jag kan gå in i vilken kaffebar som helst och säga: kaffe dricks ur koppar med fat, har ni inte det så slutar vi här. Ungdomar i baren brukar inte fatta det.

4774
T Thomas_Blekinge skrev:
Att dricka kaffe ur glas är äckligt för mig. Jag kan gå in i vilken kaffebar som helst och säga: kaffe dricks ur koppar med fat, har ni inte det så slutar vi här. Ungdomar i baren brukar inte fatta det.
På vilket sätt är det äckligt, av ren nyfikenhet? Då jag ofta gör mig en latte med dubbel espresso så ryms det inte i en kopp eller mugg. Dricker jag vanligt bryggkaffe så blir det ur mugg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.