1 749 868 läst ·
15 780 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Innan mobilen fanns i var mans ficka var det telefonautomaten som gällde. Många företag gav ut kort med reklamtryck, en del av dessa i små upplagor. Under en tid förekom spekulation på dessa kort och folk betalade bra för ovanliga kort i tron att dessa skulle bli värdefulla i framtiden. Sanningen var att till och med jultallrikar var en bra investering i jämförelse, de är idag mer eller mindre värdelösa.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag sneglade på min mekaniska metronom (Wittner taktell piccolo) här om dagen när jag hittade kassettbandet och handsfree-grejen i en låda. (Letade egentligen efter min Maglite mini). Min metronom är av plast och de går att köpa fortfarande. Kanske är blyvikten utbytt mot något miljövänligare? Jag brukade använda metronomen till motionscykeln för att hålla takten. Numera har jag också en elektrisk dito (Korg KDM-1) och i musikmjukvaror (DAW) finns inbyggd klick, men en fristående metronom är förstås enklast att använda. De mekaniska behöver dock skruvas upp som en moraklocka efter en stund.B Bitterhetsakademin skrev:
Men det finns fortfarande samlare på telefonkort och jul/jubileumstallrikar, och varför har jag heller ingen aning om.B Bitterhetsakademin skrev:Innan mobilen fanns i var mans ficka var det telefonautomaten som gällde. Många företag gav ut kort med reklamtryck, en del av dessa i små upplagor. Under en tid förekom spekulation på dessa kort och folk betalade bra för ovanliga kort i tron att dessa skulle bli värdefulla i framtiden. Sanningen var att till och med jultallrikar var en bra investering i jämförelse, de är idag mer eller mindre värdelösa.
En del av tallrikarna är ju snygga och i varje fall de svenska kan ju användas i stället för att hängas på väggen. Många utländska lämpar sig inte för användning då färgerna är giftiga. Tallriken på bilden innehåller färgpigment med kvicksilver och kadmium så bara för dekoration men där finns en tydlig varning på baksidan.Maria T skrev:
Lomonosov?B Bitterhetsakademin skrev:En del av tallrikarna är ju snygga och i varje fall de svenska kan ju användas i stället för att hängas på väggen. Många utländska lämpar sig inte för användning då färgerna är giftiga. Tallriken på bilden innehåller färgpigment med kvicksilver och kadmium så bara för dekoration men där finns en tydlig varning på baksidan.
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Hittade detta på nätet, och fick en rejäl nostalgikick från sent 70-tal då jag byggde ett par.
Vill minnas att ljudet var helt ok och mer än väl räckte till även för mina stackars grannar i huset som jag garanterat plågade mer än lovligt.
Det var mina första egenbyggda men det blev många fler byggen efter det.
.
Vill minnas att ljudet var helt ok och mer än väl räckte till även för mina stackars grannar i huset som jag garanterat plågade mer än lovligt.
Det var mina första egenbyggda men det blev många fler byggen efter det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Här dricker vi kaffe ur kopp med tillhörande fat och tårtfat när vi har gäster. Till vardags dricker gubben ur mugg och jag kaffe ur glas.B Bitterhetsakademin skrev:När vi ändå är inne på dryckestemat, har alla slutat dricka kaffe ur kopp och gått över till mugg. I bekantskapskretsen vet jag bara en som håller fast vid traditionen och hon är född 1929. På loppis vimlar det av hela uppsättningar och de är svårsålda oavsett hur lågt priset är.
På bilden kopp från Lomonosov, (jag har tidigare kallats rysstroll i en annan tråd och nu lär jag väl få höra det igen.)😀
Gammalt ryskt porslin är fantastiskt vackert och har ingenting med dagens idiotiska Putinvälde att göra.
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
Att dricka kaffe ur glas är äckligt för mig. Jag kan gå in i vilken kaffebar som helst och säga: kaffe dricks ur koppar med fat, har ni inte det så slutar vi här. Ungdomar i baren brukar inte fatta det.4774 skrev:
På vilket sätt är det äckligt, av ren nyfikenhet? Då jag ofta gör mig en latte med dubbel espresso så ryms det inte i en kopp eller mugg. Dricker jag vanligt bryggkaffe så blir det ur mugg.T Thomas_Blekinge skrev: