C
L lat skrev:
Nån gång -89&90 var jag med & skrev ett system som använde PSION för att läsa streckkoder
Ja, deras målgrupp var till synes att den skulle användas som någon sorts generisk handterminal.
Har också jobbat med (eller snarare utvärderat) Psion och tyvärr var den ju rätt kass på alla sätt och vis. Skärm, batteritid, knappsats, gränssnitt mot externa prylar, kapacitet, programmeringsgränssnitt. Vi släppte det ganska snabbt.

J
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nu börjar jag minnas lite mer i sammanhanget. Farsan gav ju HP:n till mig eftersom han hade skaffat en Psion Organizer tidigare. HP:n låg bara och drällde. Psion:en var tydligen bättre att koppla till instrument (VVS-gubbe)och det gick att köpa färdig beräkningsprogramvara som kom som EPROM-kasetter.
Jag får rota lite i lådorna efter döstädningen. De ligger säkert där.
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
[bild]
Själv hade jag glömt min räknare från gymnasiet. En HP 28S, en riktig dyrgrip på den tiden. Vi var några klasskompisar som köpte dessa, och övriga i klassen var grymt avundsjuka. Kommer ihåg nu att vi till och med kunde lägga in glosor och göra animationer, utöver alla nyttigheter med grafer, ekvationer etc.

Vintage HP 28S vetenskaplig kalkylator med många knappar och funktioner, uppvikt på mitten med display och tangentbord synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Något som egentligen borde få sjunka in i glömskan:
Årsuret, en klocka som många urmakare inte ville ta i med tång.
I stället för en vanlig pendel har uret en konstruktion med fyra kulor i en hållare som är upphängd i en mycket tunn och smal metallstrimla. Dimensionen är noga anpassad för varje modell. Klockan är mycket ömtålig och de man ser begagnade är oftast defekta för att pendeln inte säkrats innan transport. Köpte som ung en sådan där tidigare ägaren dragit upp den på tok för hårt, försökte lossa fjädern som på ett vanligt ur utan att inse att klockan har fyrahundra dagars gångreserv och en hel del kraft i fjädern. Givetvis slant jag med nyckeln som roterade med en
jävla fart och slog ur en rejäl skinnbit ur knogen så blodet droppade 😟. Fjädern slogs av och jag köpte istället en liknande klocka på loppis som bara behövde smörjning och justering för att gå.

• En glaskupa omger en klocka med blommönster och gulddetaljer. Fyra kulor i basen används istället för en pendel.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
SÅ kan det går om man ger sig på saker som man inte förstår sig på. Vi hade ett hemma så jag begrep ju tidigt vad det handlade om. Nu har jag bara ett kvartsdrivet som jag vill bli av med.
Förresten hade vi även ett glasen-ur som klämtar timmarna på ett särskilt sätt, hämtat från gamla dagars sjöfart och obegripligt för den oinvigde. Drogs upp av pappa varannan dag. Det uret har jag nyligen lämnat vidare till nästa generation.

Men misstagen ger lärdomar och nästa projekt blev att ta sig an ett äldre väggur från Hamburg Amerikanische Uhrenfabrik som varit i händerna på en riktig klåpare som skruvat ner det i delar och försökt få ihop det efter eget huvud. Han hade feljusterat haltningen grovt och inte fått verket att gå rakt och då borrat hål i bakstycket på flera ställen för att prova sig fram. Dessutom smort med någon tjock olja som beckat ihop verket totalt. Denna klocka hade jag som studieobjekt och lärde mig mycket som jag haft stor användning av senare. Klockan tickar fortfarande och håller tiden över trettio år senare så övning ger färdighet. Ett par klockor gick åt som lärpengar men det var inga dyrbarheter.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Tidsstudiemannen som med stoppuret i hand granskade arbetarens insatser in i minsta detalj ner till bråkdelen av en sekund för att maximera arbetsgivarens profit. Följden blev sänkta ackord och han kallades brödtjuv av arbetarna och var en illa sedd figur. Under sextiotalet med de vänstervindar som blåste var det en het debatt angående mtm-systemet och taylorismen som ett medel att öka utsugningen av arbetare . Kom att tänka på Härenstams rollfigur i Tuppen 😆

• Stoppur med vit urtavla och röd sekundvisare, använd för tidsstudier av arbetare.
    Skapa konto
  • Stoppur av märket Heuer med vit urtavla och svarta markeringar, kopplat till tidstudier och effektivitet i arbetslivet.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Tidsstudiemannen som med stoppuret i hand granskade arbetarens insatser in i minsta detalj ner till bråkdelen av en sekund för att maximera arbetsgivarens profit. Följden blev sänkta ackord och han kallades brödtjuv av arbetarna och var en illa sedd figur. Under sextiotalet med de vänstervindar som blåste var det en het debatt angående mtm-systemet och taylorismen som ett medel att öka utsugningen av arbetare . Kom att tänka på Härenstams rollfigur i Tuppen 😆
Och här en centiminut klocka för tidsstudier:
Centiminut-klocka från Hanhart för tidsstudier, visar 1/100 minuter.
Skapa konto

Finns att köpa för så där 9000:-

• Gilla
  • Wow
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Och här en centiminut klocka för tidsstudier:
[bild]
Finns att köpa för så där 9000:-
Så Hanhart finns fortfarande, misstänker att denna inte görs i några större serier därav priset.
Nöjer mig själv med deras modell Amigo som var en storsäljare och användes av många idrottsklubbar och på gymnastiklektionerna. Priset då var 59 kronor.

• Hanhart Amigo stoppur med sekundvisare, svart, röd och grön knapp. Används inom idrott och gymnastik.
    Skapa konto
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Skulle varit med i tidigare inlägg om tändstickor men bättre sent än aldrig. Reklamstickor för danska lantbruksmaskiner för den finska marknaden.

• Reklamtändstickor med illustration av en traktor och text för lantbruksmaskiner, riktade mot den finska marknaden.
    Skapa konto
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Ph-mätare från forntiden och idag.
Då ett skrymmande instrument, nu genom mikroelektroniken ett behändigt litet redskap på några tiotals gram

• Gammal pH-mätare med analoga mätare och knappar, märkt "Metrohm E350B", med kablar mot en grön vägg.
    Skapa konto
  • Modern, kompakt digital pH-mätare med display och knappar för kalibrering och lägesinställning, väger endast några tiotal gram.
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Skulle varit med i tidigare inlägg om tändstickor men bättre sent än aldrig. Reklamstickor för danska lantbruksmaskiner för den finska marknaden.
Det är alltid svårt med produktnamn på främmande språk, Ikea har flera anställda som kontrollerar att produkterna inte har stötande namn på andra språk. Man tänker osökt på Honda och deras småbil som sedermera fick namnet Jazz. Allt reklammaterial var färdigt att översätta då reklambyrån slog larm att namnet kunde vara opassande i Sverige. Särskilt då bilen skulle marknadsföras med säljargumentet liten utanpå men rymlig när du kommer in😆

• Gilla
  • Haha
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid svårt med produktnamn på främmande språk, Ikea har flera anställda som kontrollerar att produkterna inte har stötande namn på andra språk. Man tänker osökt på Honda och deras småbil som sedermera fick namnet Jazz. Allt reklammaterial var färdigt att översätta då reklambyrån slog larm att namnet kunde vara opassande i Sverige. Särskilt då bilen skulle marknadsföras med säljargumentet liten utanpå men rymlig när du kommer in😆
Jag tror i och för sig det är en skröna, men en föredragshållare påstod en gång att något svenskt företag hade utvecklat en fällstol med namnet "Klapp", som blev en stor framgång. De beslutade sig för att även marknadsföra den internationellt, och då anglifierades namnet till "Clap".

"Give your friends Clap" var inte någon direkt säljfrämjande slogan.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Dessa skyltar syns allt mer sällan.
En skylt med texten "Tänk på smittorisken, visa hänsyn, håll avstånd, tack!" sedd genom ett fönster.
Skapa konto

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Ph-mätare från forntiden och idag.
Då ett skrymmande instrument, nu genom mikroelektroniken ett behändigt litet redskap på några tiotals gram
Frågan är vlket som är mer noggrann?

T Thomas_Blekinge skrev:
Frågan är vlket som är mer noggrann?
Förmodligen den äldre för laboratoriebruk när den var ny och kalibrerad. Idag vinner nog den plastiga mätaren köpt på Lidl för femtio kronor när de hade rea på mätverktyg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.