B Bitterhetsakademin skrev:
vad jag primärt vänder mig emot är lättsinnigt lånande till konsumtion
Jag avser inte gå i polemik. Ville bara påpeka att du påpassligt glömt en försvarlig del av den historia du berättade.

Strikt privatekonomiskt har det varit fördelaktigt att låna maximalt och investera i fastigheter men det beror ju på långa tider med artificiellt låga räntor bortsett från de sista åren. Att som Riksbanken under många år tillämpat extremt låga eller rentav negativa räntor är en anomali historiskt sett och en gigantisk förmögenhetsöverföring från de sparsamma till de lånande. Tillgången på billiga pengar är ju vad som eldat på bostadsmarknaden och försvårat för ungdomar att ta sig in på marknaden. Jag är väl präglad av föräldrar med en kritisk inställning till lån, de hade i och för sig lån på fastigheten men dessa betalades av undan för undan och glädjen var stor när skulden var betald.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har en Psion 3c liggande nånstans, kom jag på när jag såg bilden av Organisern. Nästan oanvänd.
Nån gång -89&90 var jag med & skrev ett system som använde PSION för att läsa streckkoder på steril godset på Danderyds sjukhus & sen överföra detta till ett system i Omnis Quarts för administration/debitering/kvalitetssäkring av nämnda sterilgods.

långa tider med artificiellt låga räntor bortsett från de sista åren.
Det är väl ändå de sista åren som räntorna varit låga. Huvuddelen av mitt liv har närmare tvåsiffriga räntenivåer varit det normala.

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl ändå de sista åren som räntorna varit låga. Huvuddelen av mitt liv har närmare tvåsiffriga räntenivåer varit det normala.
Ja under nittiotalet var det höga räntor men under perioden 2008-12-10 till 2022-11-30 låg riksbanksräntan aldrig över två procent. Mellan 2014 och slutet av 2022 var den noll eller negativ. Det var ingen rolig period att ha pengar på ett sparkonto.

Det var ingen rolig period att ha pengar på ett sparkonto.
Det är det väl aldrig? Efter skatt och inflation går man ofta back på att ha pengar på sparkonto.

Stirrar man sig bara blind på räntan och glömmer inflationen får man en ofullständig och missvisande bild.

• Gilla
reez
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är det väl aldrig? Efter skatt och inflation går man ofta back på att ha pengar på sparkonto.

Stirrar man sig bara blind på räntan och glömmer inflationen får man en ofullständig och missvisande bild.
I den delen håller jag med dig till fullo och när staten tagit sina trettio procent är det inte mycket kvar att glädjas över.

B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja kraschen vid Vattenfestivalen hade helt klart kunnat sluta extremt mer olyckligt.

Det var väl bara några tiotals meter ifrån stora folkmassor. Dvs säkert bara en grad eller bråkdel av grad, i riktningen som planet hade när Rådström sköt ut sig.
Han (piloten) kunde dock inte göra mer, styrsystemet var helt utom kontroll vid tillfället.
Vattenfestivalens flyguppvisningar brukade jag se som riktiga högtidsstunder, exempelvis var det såå ballt när P51 Mustangen kom farande under Västerbron. 1993 hade jag lyckats ordna en bra plats på Långholmen med fri sikt mot Riddarfjärden. Gripenplanet gjorde flera manövrer som imponerade på oss tills det såg omöjligt ut, vi var så pass nära att jag hörde hur det fräste om raketstolen vid utskjutet. Det där kan ju inte ha ingått i programmet, hann jag tänka innan jag förstod allvaret.

• Wow
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi hade också en bra plats på en Långholmen på en kulle bara ca 100 meter från platsen där planet slog ner. Jag hörde dock inte stolen men såg hela utskjutningen ganska tydligt. Jag minns att vi först var imponerade av att det såg ut som att det planet kunde flyga nästan på tvären vilket han gjorde ungefär i höjd med slussen. Han flög dessutom på tvären åt både sidorna. Efter att han hade skjutit ut sig så rätade planet upp sig självt och landade ned nosen framåt efter att ha flugit rakt några hundra(?) meter. Hade han bara släppt spaken några sekunder så hade han inte behövt skjuta ut sig och skrota planet.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Säger som Tina Törner, typiskt förarfel.

Mja, felet var, för att göra en lång historia kort, att styrsystemet stackade inmatade kommandon på varandra. Det går inte, eller ingen har lärt sig, att flyga ett flygplan på det viset utan responsen måste vara omedelbar, med pålagd dämpning då som i fallet Gripen är stor.

X xxargs skrev:
jo, de med varmkatod-display var rätt strömhungriga då de måste ha en omvandlare på någon eller ett par hundra volt samt katoderna (som en mycket tunn ledare framför segmenten) skulle hållas på vippen till synlig rödvarma. Innan dess hade man nixie-rör i räknarna. dvs antal neonlampor med elektroder i olika siffror som lyste upp när spänning aktiverades.

Det var mer eller mindre revolution när de första röd-LED kom och då just miniräknare som bland de första produkterna med så små LED-lyselement att man hade lins framför för att siffrorna skulle vara stora nog att vara läsbara.

i Gymnasiet så användes Ti57 med röd LED-display och det som lockade var att den var programmerbar med fatalt slag på studentekonomin när den köptes in och man grät varenda gång när den slogs av då all programmering försvann så fort det stängdes av, den stora revolutionen IMHO var när miniräknare kom ihåg datat och program även avstängd, och då börjar vi prata om HP-räknare och för min del HP42S som jag inte slutat använda sedan dess - numera som free42 i datorer, men har den fysiska fungerande kvar.
Jag hade en Ti57 och kommer även ihåg att programmen var begränsade till 49 steg/operationer.

En sak som höjdes till skyarna då den kom men sedan blev ett misslyckande är DAB digitalradio. 1995 inleddes testsändningar men efter 2002 drogs anslagen ner till ett minimum och idag går det bara att ta emot sändningar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Luleå.
Här i Schweiz så har de stängt ned sändningarna på FM-bandet och sänder bara på DAB+, så i min SAAB lyssnas det ej längre på radio.

• Arg
  • Ledsen
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
R Riedern skrev:
Här i Schweiz så har de stängt ned sändningarna på FM-bandet och sänder bara på DAB+, så i min SAAB lyssnas det ej längre på radio.
Det finns ju DAB-mottagare med FM-sändare för några hundringar, så du behöver inte hänga läpp för att bilstereon inte går att byta.

https://www.amazon.se/dp/B06XTSCV1G/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.