1 749 767 läst ·
15 777 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag köpte en Sony bilstereo nångång 1999/2000 som hade blåa lysdioder.
Dom syntes inte ett smack i dagsljus...
Vet inte om Sony's MD-spelare kom före. Men den var bra en kort period in på 2000-talet. Nu till salu.
Dom syntes inte ett smack i dagsljus...
Vet inte om Sony's MD-spelare kom före. Men den var bra en kort period in på 2000-talet. Nu till salu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min Sinclair Cambridge har förstoringslinser har jag för mig. Var min är vet jag inte, men den kommer nog fram när jag får ändan ur och röjer lite i skräplådorna.X xxargs skrev:
Ett annat exemplar syns på denna bild, längs upp till vänster. Sinclair Cambridge (och dess kusiner) är fantastiskt liten och tunn för att vara en så tidig fickräknare.
Logga in
Skapa konto
Den första stora revolutionen kom med hp65 som sparade programmen på små magnetremsor. Jag har kvar min hp67 (som är en hp65 på steroider). Jag provkörde remsläsaren för mindre än 15 år sen och då fungerade den fortfarande.X xxargs skrev:
Hewlett-Packard hade länge riktigt hög kvalitet på sin hårdvara. Det märktes tydligt när man jämförde en hp-räknare med någon konkurrents. Att hp använde RPN var också en rejäl fördel (för den som inte blev förvirrad av det).Johan Gunverth skrev:
Jag fick ärva farsans HP41CV för att ha på universitetet. Skrivare och minneskort fanns till. Tror den ligger i gömmorna någonstans. Matteläraren sa ”- Det här är ju en Rolls-Royce!” och jag kan som hyfsat ointresserad av matte minnas att den var enklare att programmera än klasskompisarnas TIxx.
Sonen tog med den till sin mattelärare som glatt konstaterade”- Det här var ju en Rolls-Royce!”. 😄
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Nu börjar jag minnas lite mer i sammanhanget. Farsan gav ju HP:n till mig eftersom han hade skaffat en Psion Organizer tidigare. HP:n låg bara och drällde. Psion:en var tydligen bättre att koppla till instrument (VVS-gubbe)och det gick att köpa färdig beräkningsprogramvara som kom som EPROM-kasetter.
Jag får rota lite i lådorna efter döstädningen. De ligger säkert där.
Jag får rota lite i lådorna efter döstädningen. De ligger säkert där.
Logga in
Skapa konto
Var det så tidig som 1973 med röd LED ??
Vet att det parallellt fanns miniräknare med VFD-displayer (nu när jag kom på vad det heter, de som har blå till grönaktig display beroende på vad för filter de hade framför sig (mycket för att undertrycka den röda färgen som kunde anas från katodtrådarna tvärs över siffrorna i 1 eller 2 strängar)
de första köpbara blåa lysdioderna kom någon gång runt mitten och slutet av 1990-talet, lyste dåligt och var snordyra som komponenter i Elfa (komponentbibeln på den tiden) - vi pratar om 200:- komponenter när vanliga lysdioder låg på 1:50 i lite större batcher - i Elfa-priser
Vet att det parallellt fanns miniräknare med VFD-displayer (nu när jag kom på vad det heter, de som har blå till grönaktig display beroende på vad för filter de hade framför sig (mycket för att undertrycka den röda färgen som kunde anas från katodtrådarna tvärs över siffrorna i 1 eller 2 strängar)
de första köpbara blåa lysdioderna kom någon gång runt mitten och slutet av 1990-talet, lyste dåligt och var snordyra som komponenter i Elfa (komponentbibeln på den tiden) - vi pratar om 200:- komponenter när vanliga lysdioder låg på 1:50 i lite större batcher - i Elfa-priser
En sak som höjdes till skyarna då den kom men sedan blev ett misslyckande är DAB digitalradio. 1995 inleddes testsändningar men efter 2002 drogs anslagen ner till ett minimum och idag går det bara att ta emot sändningar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Luleå.
HP-35 var väl den första fickräknaren om jag minns rätt. Röda LED-siffror. Får rota fram någon av mina och lägga upp en bild 😊
På den tiden det begav sig så var min första HP en HP-34C. Fantastisk räknare med icke-volatilt minne. Gick på 995kr om jag inte minns fel.
På den tiden det begav sig så var min första HP en HP-34C. Fantastisk räknare med icke-volatilt minne. Gick på 995kr om jag inte minns fel.
Det är lite synd - för DAB låter onekligen bättre än FM om man har en bil som kan köra DAB och automatiskt växla mellan dessa sömfritt.B Bitterhetsakademin skrev:
En gång i den grå forntiden ansågs det snudd på omoraliskt att låna utan man skulle spara ihop pengar till det man behövde. Sparbankerna drev kampanjer för ökat sparande och delade ut tidningen Lyckoslanten till barnen så de skulle lära sig från tidig ålder. Även sparbössor med bankens emblem tillverkades, dessa av Låsbolaget i Eskilstuna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
När då, var då och av vilka då? För landsbygdens folk har lånande alltid varit en viktig sak, inte minst för att klara generationsskiften, men även emellanåt för att kunna odla på våren när avkastningen kom först till hösten.B Bitterhetsakademin skrev:
Jämför gärna de olika ursprungliga syftena mellan sparbankerna och Föreningsbanken.
Samma lika för borgarklassen, även om den saknade egen kooperation.
Att sparande, snarare än investeringar för vilka man kan behöva låna, brett i samhället sett som den bästa lösningen har nog aldrig varit sant. Även om det varit, och säkert fortfarande är, en populär uppfattning inom arbetarrörelsen.
Inser naturligtvis att vissa lån till investeringar är nödvändiga vad jag primärt vänder mig emot är lättsinnigt lånande till konsumtion, till exempel en Thailandsresa på kredit. Många idag har inte byggt upp någon buffert och köper det mesta på avbetalning. Jag förstår att de ekonomiska förutsättningarna är olika men att finansiera konsumtion med sms-lån till ockerränta är sällan en god ide. Göran Persson är en man man kan säga både det ena och det andra om men jag ger honom rätt i hans yttrande: Den som är satt i skuld är inte fri. Hela den västerländska ekonomin baseras idag på ständigt ökande skuldsättning både för stater och privatpersoner och det är knappast hållbart i längden.Nötegårdsgubben skrev:
När då, var då och av vilka då? För landsbygdens folk har lånande alltid varit en viktig sak, inte minst för att klara generationsskiften, men även emellanåt för att kunna odla på våren när avkastningen kom först till hösten.
Jämför gärna de olika ursprungliga syftena mellan sparbankerna och Föreningsbanken.
Samma lika för borgarklassen, även om den saknade egen kooperation.
Att sparande, snarare än investeringar för vilka man kan behöva låna, brett i samhället sett som den bästa lösningen har nog aldrig varit sant. Även om det varit, och säkert fortfarande är, en populär uppfattning inom arbetarrörelsen.