1 749 639 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Misstänker att de slangarna är det nog inte mycket gummi i - tyvärr.B Bitterhetsakademin skrev:
Det stämmer nog, jag har femtio år gamla Nokiaslangar i paket som ser ut som nya. Dessa gjordes i rent butylgummi med nästan obegränsad hållbarhet. De var också helt släta till skillnad mot dagens med längsgående skarvar som gör ytan ojämn så lagningen släpper.F frasen_36 skrev:
Slangarna är gjorda för att vara en engångsprodukt som byts vid minsta hål
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Hjalmar Mehr borde ha tvångsförflyttats till en bostad i miljonprogrammet istället för den kulturbostad han lär ha bott i på Mariaberget.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, att stadens och statens hand var så fast att man tvingade fram nedgång för att kunna bränna det gamla och låta modernismen stå upp som en fågel Fenix är det nog få som vet.
Men liknande projekt var inget nytt, när Sveavägen drogs fram 50 år tidigare revs också stora delar av stan. Men det var före modernismen, så det man byggde upp var förstås mer tilltalande än det som byggdes på 60-talet. Hela Lindhagenplanen ändrade staden massivt från andra halvan av 1800-talet och framåt.
Kanske såg sig Hjalmar Mehr med flera som nu arbetandes i en liknande tradition. De gjorde det bara i en tid när när man var kass på stadsutveckling.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
De gamla oranga slangarna hade riktigt gummi. Försök använda dagens "plastslangar" till en slangbella.B Bitterhetsakademin skrev:Det stämmer nog, jag har femtio år gamla Nokiaslangar i paket som ser ut som nya. Dessa gjordes i rent butylgummi med nästan obegränsad hållbarhet. De var också helt släta till skillnad mot dagens med längsgående skarvar som gör ytan ojämn så lagningen släpper.
Slangarna är gjorda för att vara en engångsprodukt som byts vid minsta hål
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
PSIONs operativsystem hetter EPOC och licensierades till (bl.a.) Ericsson, men jag har nog glömt det mesta om det.L lat skrev:
Solution hette det när jag var lite gosse. Provade du med den benämningen?B Bitterhetsakademin skrev:
(OK, svaret är redan avgivet).
Solution använde lade man på slangen och sen reagerade den med det ämne som fanns under skyddspapperet på reparationslappen och startade en vulkningsprocess OM slangen var riktigt gummi.P pmd skrev:
Med en "modern" plastslang blir det ingen riktig vulkning. Bara nån sorts tillfällig limning..