En av de tidigaste miniräknarna med gröna dioder i stället för lcd-display.

• Äldre miniräknare med gröna diodlampor istället för lcd-display, visar siffror 1 till 8.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
1337

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Ett svenskt företag som gick under på grund av att de inte kunde anpassa sig till utvecklingen av elektroniska kontorsmaskiner utan levde kvar i den mekaniska tidsåldern. Facit var en gång i tiden Åtvidabergs stolthet men när japanerna kom med billiga och moderna maskiner gick det inte längre. Här en av Facits sena maskiner, tillverkad i Japan och sedan såld under Facits varumärke.

• Facit räknemaskin tillverkad i Japan, med kvittorulle, brun och beige design samt röda och svarta knappar, retro stil.
    Skapa konto
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Finsk armekompass och ammunitionslåda i mässing.
Suuntokompassen tillverkades i stor mängd mellan 1936 och 44 och användes under Vinterkriget.

• Finsk Suunto-armekompass med brun rem, använd under Vinterkriget, tillverkad mellan 1936 och 1944.
    Skapa konto
  • Ammunitionslåda i mässing med stängd lock och ring för öppning, fotograferad ovanifrån.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Suunto är finska och betyder riktning.

Finns fler exempel där ordet är sakligt men samtidigt helt dolt för en svensk.

Tieto - data eller information
Kone (hissar) - maskin (kan bli en intressant diskussion med en dansk)
Otto (bankomat), uttag

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
En av de tidigaste miniräknarna med gröna dioder i stället för lcd-display.
Det var inte ens gröna dioder då dessa fanns inte på den tiden (dvs innan 1980-talet), utan just dessa med varmkatod display av samma typ som satt i väldigt många videospelare och annan hemelektronik ända till slutet av 1990-talet innan LED slog igenom och då först med enbart röd LED, efter en tid kom grön LED på mitten/slutet av 1980-talet (gul led var en kombination av grön och röd LED- ingen äkta gul ljus av samma karaktär som natrium-ljus) och sedan hände inget alls förrän börja av 2000-talet när de första blå (och senare UV-LED) lysdioderna kom, med sin egna historia och sedvanliga misshandlade uppfinnare inom företaget de jobbade under, som uppfann det med ren envishet och tjurskallighet, lite grand som våran AXE-system och mobiltelefoni här i sverige där de riktig banbrytare jobbar i riktigt rejäl uppförsbacke organisatoriskt och också ofta blir bestulna på hela iden med olika juridiska trix från företagen senare...

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Farsan köpte en "miniräknare" i mitten på 70-talet, har för mig den hade grön display. Drevs på fyra R6-batterier, de gick åt fort så det blev en "batterieliminator", nätdel i väggklump i uttaget. Vill minnas att den hade lite lägre spänning än 6 V så siffrorna lyste lite svagare. Har för mig det var en Canon. Kan finnas kvar.

Fotografen Fotografen skrev:
Farsan köpte en "miniräknare" i mitten på 70-talet, har för mig den hade grön display. Drevs på fyra R&-batterier, de gick åt fort så det blev en "batterieliminator", nätdel i väggklump i uttaget. Vill minnas att den hade lite lägre spänning än 6 V så siffrorna lyste lite svagare. Har för mig det var en Canon. Kan finnas kvar.
Den på bilden är efter min far, kommer ihåg att har var stolt över den och ansåg den vara ett tekniskt underverk. Den gick på två Lr6 batteri och var förvånansvärt energisnål men hade också uttag för batterielimiator.

jo, de med varmkatod-display var rätt strömhungriga då de måste ha en omvandlare på någon eller ett par hundra volt samt katoderna (som en mycket tunn ledare framför segmenten) skulle hållas på vippen till synlig rödvarma. Innan dess hade man nixie-rör i räknarna. dvs antal neonlampor med elektroder i olika siffror som lyste upp när spänning aktiverades.

Det var mer eller mindre revolution när de första röd-LED kom och då just miniräknare som bland de första produkterna med så små LED-lyselement att man hade lins framför för att siffrorna skulle vara stora nog att vara läsbara.

i Gymnasiet så användes Ti57 med röd LED-display och det som lockade var att den var programmerbar med fatalt slag på studentekonomin när den köptes in och man grät varenda gång när den slogs av då all programmering försvann så fort det stängdes av, den stora revolutionen IMHO var när miniräknare kom ihåg datat och program även avstängd, och då börjar vi prata om HP-räknare och för min del HP42S som jag inte slutat använda sedan dess - numera som free42 i datorer, men har den fysiska fungerande kvar.

Redigerat:
X xxargs skrev:
sedan hände inget alls förrän börja av 2000-talet när de första blå
Jag minns från elektronik-kursen på universitetet 1989 att vi hade en (1) blå lysdiod på labbet som kostade ett par hundra spänn och som bara förevisades av läraren. Färgen var faktiskt riktigt klarblå. Vi elever fick hålla tillgodo med röda, gula och gröna. 😄

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Den var strömsnål med sin tids mått när den kom 1976. Förbrukningen var 0.2 watt.
Den modernare programmerbara räknaren drog mindre än en tredjedel av detta (0,06w) och dagens bara en bråkdel.

• Programmerbar räknare Casio CFX-9850GB PLUS med färgskärm och många funktionsknappar, inklusive algebraiska och trigonometriska funktioner.
    Skapa konto
X xxargs skrev:
och då börjar vi prata om HP-räknare och för min del HP42S
Jag fick ärva farsans HP41CV för att ha på universitetet. Skrivare och minneskort fanns till. Tror den ligger i gömmorna någonstans. Matteläraren sa ”- Det här är ju en Rolls-Royce!” och jag kan som hyfsat ointresserad av matte minnas att den var enklare att programmera än klasskompisarnas TIxx.
Sonen tog med den till sin mattelärare som glatt konstaterade”- Det här var ju en Rolls-Royce!”. 😄

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag minns från elektronik-kursen på universitetet 1989 att vi hade en (1) blå lysdiod på labbet som kostade ett par hundra spänn och som bara förevisades av läraren. Färgen var faktiskt riktigt klarblå. Vi elever fick hålla tillgodo med röda, gula och gröna. 😄
Även senare var de blå ganska dyra och hade också en påtagligt kortare livslängd än dioder av andra färger.

Frånvaron av och det länge höga priset på blå lysdioder är en anledning till att helljuskontrollampa i bil inte behövde vara blå förrän väldigt sent, slutet 80-tal.
Av tradition har vi iaf i Sverige/Europa haft blå helljuskontollampa, enkelt fixat med liten glödlampa och en lins. När det började bli dags att använda lysdioder istället fanns det inga blå alternativ så efter lite lobbyberksamhet från bla Volkswagen så kunde den ha annan färg länge.
Hos nedanstående Passat från 1980 är den gul. Jag minns att jag sett denna variant på bräda och lampor med både gul och blå diod så nån gång kom det väl blå dioder till vettigt pris och livslängd.
Instrumentpanel i en Volkswagen Passat från 1980 med hastighetsmätare, klocka och olika kontrollampor, inklusive en gul helljuskontrollampa.
Skapa konto

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jag fick ärva farsans HP41CV för att ha på universitetet. Skrivare och minneskort fanns till. Tror den ligger i gömmorna någonstans. Matteläraren sa ”- Det här är ju en Rolls-Royce!” och jag kan som hyfsat ointresserad av matte minnas att den var enklare att programmera än klasskompisarnas TIxx.
Sonen tog med den till sin mattelärare som glatt konstaterade”- Det här var ju en Rolls-Royce!”. 😄
Pappsen hade exakt en sådan. Men min TI85 kunde plotta vilket hans inte kunde

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.