Korta svaret: börja använd Google igen.

Långa svaret: it’s a you problem.
C cpalm skrev:
när man inte fick träffar på världens alla hundsidor när man söker på schampo bara för att sökmotorn fått för sig att hund är synonymt med schampo eftersom många söker efter schampo för hundar.
Det här till exempel får jag inte alls. Nu har jag varken hund eller hår (men googlade nog inte på schampo när jag hade hår heller) och jag får inga sökresultat för hundar. Inte ens sökförslag som inkluderar hundar.

Generellt är Google (och ett fåtal konkurrenter) oerhört mycket bättre än gamla algoritmfria sökmotorer som man var tvungen att förstå och nyttja booleska operatorer för att få träffar man faktiskt ville ha.

Sökmotorer innan Google var skit. Lika dåliga som den elastic search-motorn som jag antar att den här sajten använder. Det är kanske det du glömt.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
När man gjorde en sökning på webben och faktiskt fick träffar som var relevanta för sökbegreppen...
Hur ser det ut med det gamla &udm=14-tricket? Om du ändrar sökbasen i din webbläsare till:

https://www.google.com/search?q=%s&udm=14

och sedan gör en normal sökning så slipper du Googles inverkan på resultatet. Du hamnar samtidigt helt i händerna på alla SEO-algoritmer. Lite som för ett decennium sedan.
Eller testa med https://udm14.com/

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Dånken och Birger Kung 🙄 ja tjena, billigaste billiga och snabbt längs vägarna. BK är mindre dåligt än Dånken iaf. Max är sämst, de har inte ens riktigt kött i burgarna.

Flippin,, ja tjena, undantag finns alltid. Två hak i Sthlm som går med förlust.

Svar på din fråga: Nej, skriv inte mer.

Saker som fanns förr: Bra matställen! Fast inte så många.

En kollega har hört om något nytt i Sthlm, 5 pojkar hamburgare. De har inte ost. Kanske värt att testa nån gång i Sthlm? Men namnet är lite mystiskt? Kan det vara som jag tror att stället är för folk med viss... ? Eller?
Om jag måste äta på BK eller Max så tar jag veg-alternativ. Köttet är av så låg kvalitet på dessa ställen att man blir dålig i magen.

Dock planerar jag oftast via White Guide och tar en omväg för att slippa skiten.

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
När man gjorde en sökning på webben och faktiskt fick träffar som var relevanta för sökbegreppen...

...när man inte fick 9 sidor med träffar som inte ens innehåller sökorden.
...när man kunde utöka antalet sökord för att begränsa antalet träffar istället för att öka dem
...när man kunde använde "" eller + för att markera att man vill ha en exakt träff på just det sökordet.
...när man inte fick träffar på världens alla hundsidor när man söker på schampo bara för att sökmotorn fått för sig att hund är synonymt med schampo eftersom många söker efter schampo för hundar.
...när alla clickbaits inte kom längst upp i träfflistan.
...när man inte fick irrelevanta träffar på allsköns språk där sökordets översättning råkar ha dubbel betydelse.
Oh, det finns överallt, även spotify.
spotify tycker (numera) att ju fler ord man skriver, desto fler låtar/artister/album vill man ha som svar.
Ofattbar enfaldighet.

• Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är uppväxt med middag på restaurang varje söndag, ofta gick vi till Operakällaren eller Cattelin i gamlastan. De flesta svenskar på denna tid åt korv i ugn och annan brunmat
Ägaren till Cattelin körde på min bil och smet när jag jobbade i gamla stan. Det fanns vittnen men han hotade dem samt kom dragande med ett falskt vittne så jag fick betala skadan själv. Jag äter hellre korv i ugn än sätter min fot där.

• Gilla
  • Arg
Maria T och 5 till
  • Laddar…
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Ägaren till Cattelin körde på min bil och smet när jag jobbade i gamla stan. Det fanns vittnen men han hotade dem samt kom dragande med ett falskt vittne så jag fick betala skadan själv. Jag äter hellre korv i ugn än sätter min fot där.
De blev väl turistfälla på slutet av 80-talet och sedan lades ner så du kan vara lugn :D

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De blev väl turistfälla på slutet av 80-talet och sedan lades ner så du kan vara lugn :D
Det här var 2003 så det är ett tag sedan, tydligen lade de ned 2011. Jag är inte långsint 😆

Gamla Stan var/är för övrigt fullt med turistfällor men det fanns iaf på den tiden bra ställen också om man visste vart man skulle gå.

possum77 possum77 skrev:
Det här var 2003 så det är ett tag sedan, tydligen lade de ned 2011. Jag är inte långsint 😆
2003 var det som sagt turistfälla. Var väl ljusskygga ägare kan man tänka sig så inte konstigt vad du råkade ut för.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Gamla Stan var/är för övrigt fullt med turistfällor men det fanns iaf på den tiden bra ställen också om man visste vart man skulle gå.
Absolut är det så. Men precis som Ramblan i Barcelona så räcker det du går några meter bort så hittar du bra ställen.

Tex Kagges på Lilla nygatan

edit: var väl inte så länge sedan Frantzen låg i gamlastan btw. Samma lokal som Kagges

• Gilla
possum77
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sökmotorer innan Google var skit. Lika dåliga som den elastic search-motorn som jag antar att den här sajten använder. Det är kanske det du glömt.
Inte så att jag hävdar att det aldrig varit sämre, men den gyllene eran för sökmotorer är uppenbarligen förbi.
Och nu pratar jag inte bara om google, utan även inte minst om amazon, youtube, byggahus två(!) sökmotorer, duckduckgo, osv.

C cpalm skrev:
Inte så att jag hävdar att det aldrig varit sämre, men den gyllene eran för sökmotorer är uppenbarligen förbi.
Och nu pratar jag inte bara om google, utan även inte minst om amazon, youtube, byggahus två(!) sökmotorer, duckduckgo, osv.
Bara lugn, nu kommer AI att hitta på något liknar det du söker.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Hur ser det ut med det gamla &udm=14-tricket?
Haha, jag sökte efter &udm=14 på Google och fick en fin AI overview om saken.
Precis som det ska vara, förstås, men lite småroligt.

P
possum77 possum77 skrev:
Finns Freden kvar?

Hattsymaskin från sekelskiftet.
Remdriven.

• Hattsymaskin från sekelskiftet, remdriven och detaljerad design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.