1 749 509 läst ·
15 773 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Håller med men i USA byggs det fortfarande så, som synts i diverse renoveringsprogram. Och sen deras idiotiska väggdusch med ett reglage, har fortfarande inte kommit underfund med hur det har tänkt att man skölja sig grenen ...F fribygg skrev:
Har sett en som hade brevlådan på linbana upp till huset. Kan ha varit så att ägaren satt i rullstol eller så men är osäker.HasseTeknik skrev:
Bodde på ett budgethotell i NY för många år sen, den där jävla duschen hade jag förträngt...TeroM skrev:
Ett reglage för att styra både volym och temp, där om man råka nudda den det minsta åt fel håll blev man direkt skållad. Men just det exemplaret var betydligt sämre än normalt även för den usla konstruktionen.
Angående hoar med separata kall- o varmvattenkranar så är ju tanken att blanda i hon och använda det vattnet, inte ur kranarna direkt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Jag var där (men på Centralbron). Var övertygad om att det dött minst tiotals människor; det var packat med folk längs hela Riddarfjärden. Sprang till en telefonkiosk bortåt Centralen och ringde hem och sa att jag levde. Mirakulöst nog överlevde som sagt alla andra med.Mikael_L skrev:
Ja kraschen vid Vattenfestivalen hade helt klart kunnat sluta extremt mer olyckligt.
Det var väl bara några tiotals meter ifrån stora folkmassor. Dvs säkert bara en grad eller bråkdel av grad, i riktningen som planet hade när Rådström sköt ut sig.
Han (piloten) kunde dock inte göra mer, styrsystemet var helt utom kontroll vid tillfället.
Var också där. Stod mitt på Västerbron och därfrån såg det ut som om planet slog ner i folkmasssan, men som tur var hamnade det på en tom plats på Långholmen. Men otäckt var det.Nötegårdsgubben skrev:
Fun fact: Fpl 39 havererade två gånger under utprovningen. Det är ovanligt lite, men båda hade stor publik …AndersMalmgren skrev:
Farsan var med på Gripen A tiden, hans bolag jobbade med styrsystemet. Han snackade sig alltid varm om Gripens instabila flygkropp och hur datorn skötte de justering som behövdes i realtid.
Man var ju rätt stolt att pappsen var med och utvecklade det hela. Men man fick höra det i skolan när den första jordfräsincidenten hände 😂
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Nja, det var PIO dvs Pilot Induced Oscillation vid både tillfällena han havererade. När jag gick ATPL-terorin ägnades en hel lektion till att diskutera erfarenheterna från bland annat dessa haverier. Säkert en mycket skicklig pilot men han "kämpade emot" styrsystemet. Hade han bara släppt spaken hade planet återhämtat sig, precis som med olyckan med Air France 447 eller Aeroflot 593.Mikael_L skrev:
Dock hjälpte hans erfarenheter till att förbättra styrsystemet på Gripen samt att utveckla pilotutbildningen så att en liknande olycka aldrig mer har inträffat med Gripen, dock har ett antal Gripen havererat av andra orsaker genom åren.
Förre ÖB MIkael Bydén har berättat att han en gång landade med en granruska fastsatt i vingen.Mikael_L skrev:
Det finns ett talesätt som lyder "train as you fight, fight as you train" som passar mycket bra in på hur Flygvapnet övade.
Här är en video som berättar om hur det gick till. (Texterna på "tumnageln" är på engelska, men i videon pratas det svenska).
CIrka 3 minuter in börjar attackflygträningen. Mycket lågflygning av god kvalitet.
Redigerat:
Har en ask hemma med några brända pinnar från kraschen jag tog veckan efter, bodde då på Långholmen hotell.Mikael_L skrev:
Ja kraschen vid Vattenfestivalen hade helt klart kunnat sluta extremt mer olyckligt.
Det var väl bara några tiotals meter ifrån stora folkmassor. Dvs säkert bara en grad eller bråkdel av grad, i riktningen som planet hade när Rådström sköt ut sig.
Han (piloten) kunde dock inte göra mer, styrsystemet var helt utom kontroll vid tillfället.
Påminner om farsans historier, både från honom själv och vad hans gamla kollegor berättade vid hans begravning. Han var pilot i finska flygvapnet och det var vilda västern på 50 och 60 talet. Sugen på att gräva fram filmer han tog vid flygningar.P pmd skrev:Förre ÖB MIkael Bydén har berättat att han en gång landade med en granruska fastsatt i vingen.
Det finns ett talesätt som lyder "train as you fight, fight as you train" som passar mycket bra in på hur Flygvapnet övade.
Här är en video som berättar om hur det gick till. (Texterna på "tumnageln" är på engelska, men i videon pratas det svenska).
CIrka 3 minuter in börjar attackflygträningen. Mycket låglfygning av god kvalitet.
[media]
Det jag uppskattade mest var ”Take your child to work ” dagarna. Två gånger om året fick man följa med i luften i Saab Safir plan, med tygklädda vingar fortfarande.
Satt utanför husvagnen på festivalcampingen i Spånga när JAS kraschade.F frasen_36 skrev:
Vi hade sparkat igång partajet med låtar som Life (Haddaway)och Somebody Dance With Me (DJ Bobo) ur bergsprängaren.
Kylen full i folköl, Sombra, PB, Steinlager...
Vattenfestivalen, har inte glömts men är lite saknad.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg