1 749 525 lĂ€st ·
15 774 svar
1750k lÀst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Aj, aj.đą Sorgligt men du fick iallafall behĂ„lla fingret. Alltfler modellflygare har gĂ„tt över till eldrift som Ă€r sĂ€krare. Förr fanns mycket intressant att köpa pĂ„ apoteket men idag Ă€r allt förbjudet eller reglerat. En bit lĂ€ngre bak i trĂ„den hade jag bild pĂ„ en Ă„ngmaskin med Esbit brĂ€nsletabletter. Kommer ihĂ„g att det skrevs om att dessa skulle förbjudas dĂ„ de bestod av rent hexametylentetramin som ju Ă€r huvudrĂ„varan vid tillverkning av C4.
Tabletterna finns fortfarande att köpa sÄ antingen blev det inget av med förbudet eller ocksÄ Àr innehÄllet Àndrat.
Tabletterna finns fortfarande att köpa sÄ antingen blev det inget av med förbudet eller ocksÄ Àr innehÄllet Àndrat.
Har Ă€rr pĂ„ mina knogar med đHasseTeknik skrev:
Och de var alltid skeptiska pÄ apoteket om det var lÀmpligt att blanda i nitrometan eller amylnitrat i brandfarlig brÀnsleblandning.
"Diesel"-motorerna kommer jag dock aldrig att glömma, för en av mina vĂ€nstra pekfingerleder Ă€r permanent skadat, sedan den hamnade i propellern, nĂ€r jag vred pĂ„ kompressionsskruven đȘ.
En av de tre som hĂ€nger i friggataket, kanske dags att damma av đź dessa igen.
Sitter en Thunder Tiger 40 (6,5 cm3) pÄ planet nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
NÀstan bortglömda var Babe Bee och Webra Winner (diesel) motorerna som finns i nÄgon lÄda med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
En sÄdan Baby bee satt i det linstyrda planet jag vann som 1:a pris i slutet av 50-talet. Livet blev kort för planet (en Cessna i plast). Det kom upp men landningen blev skit..motorn var det enda som överlevde. Skaffade senare en nÄgot större och den klippte nÀstan av en fingertopp och nagel nÀr den tÀnde. Sen lÀrde man sig anvÀnda en pinne...TeroM skrev:
Ah Baby bee, det var en trevlig motor. Jag satte en sÄn i min friflygande Knasper, scratchbyggd frÄn ritningarna som följde med Sundins "Modellflyg" i slutet pÄ 70-talet. Den hade dock fjÀderstart sÄ fingrarna levde lite sÀkrare. Hade nÄgra olika motorer frÄn Cox, bland annat Pee Wee (pytteliten, har fortfarande kvar den nÄgonstans) och Black Widow (Baby Bee pÄ steroider). Har haft en fantasi att sÀtta fyra trottlade glödstiftare i en drönare istÀllet för de dÀr fjantiga elmotorerna. DET vore nÄgot att lÄgsniffa med över de vilda camparna som svinar ned pÄ min nedre Àng.F frasen_36 skrev:En sÄdan Baby bee satt i det linstyrda planet jag vann som 1:a pris i slutet av 50-talet. Livet blev kort för planet (en Cessna i plast). Det kom upp men landningen blev skit..motorn var det enda som överlevde. Skaffade senare en nÄgot större och den klippte nÀstan av en fingertopp och nagel nÀr den tÀnde. Sen lÀrde man sig anvÀnda en pinne...
Man kan av vintipsartikeln dra slutsatsen att 1973 var tangenterna för S och D placerade bredvid varandra pÄ skrivmaskiner, precis som pÄ datortangentbord numera.B Bitterhetsakademin skrev:
Eller sÄ var typerna för S och D placerade i kast bredvid varandra.
Saker som vi nog har glömt bort: typer, kast.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala lĂ€n
· 429 inlĂ€gg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala lÀn
- 429 inlÀgg
Jag hade en "diesel" ett tag, jag har bestÀmt för mig att soppan var en blandning av eter, ricinolja och fotogen, inte nitrometan. Det var inga problem att som finnig yngling anskaffa alla ingredienser i en mindre ort, det var bara att knalla in och handla utan diskussioner. Tidigt 80-tal var det nog.B Bitterhetsakademin skrev:Motordrivna modellflygplan.
Den andra motorn av dieseltyp blir svÄrare att köra dÄ brÀnslet Àr en blandning av nitrometan eter och
B Bitterhetsakademin skrev:
Om jag kommer ihÄg rÀtt, sÄ var det nitrometan till glödstiftare och amylnitrat till diesel ( kan ha glömt, sÄ det Àr fel).B Blazermannen skrev:Jag hade en "diesel" ett tag, jag har bestÀmt för mig att soppan var en blandning av eter, ricinolja och fotogen, inte nitrometan. Det var inga problem att som finnig yngling anskaffa alla ingredienser i en mindre ort, det var bara att knalla in och handla utan diskussioner. Tidigt 80-tal var det nog.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala lĂ€n
· 429 inlĂ€gg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala lÀn
- 429 inlÀgg
StÀmmer som du sÀger, har hittat bruksanvisningen och receptet var 1 del ricinolja, 4 delar fotogen eller diesel och 5 delar eter.B Blazermannen skrev:Jag hade en "diesel" ett tag, jag har bestÀmt för mig att soppan var en blandning av eter, ricinolja och fotogen, inte nitrometan. Det var inga problem att som finnig yngling anskaffa alla ingredienser i en mindre ort, det var bara att knalla in och handla utan diskussioner. Tidigt 80-tal var det nog.
Den alternativa stavningen av Juice som Jos hade jag ocksĂ„ glömt bort đjarlh skrev:
Kalle Anka-juicen var bra dock, iom att den var fryst frĂ„n affĂ€ren sĂ„ blev det kall dryck pĂ„ en gĂ„ng đ
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala lĂ€n
· 429 inlĂ€gg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala lÀn
- 429 inlÀgg
Vid nÀrmare eftertanke har jag en svag aning om att nitro förekom i diskussionerna, men att det var för dyrt och/eller svÄrt att fÄ tag pÄ sÄ vi fick nöja oss med metanol till glödstiftarna.B Bitterhetsakademin skrev:
Ăr de verkligen tillrĂ€ckligt snabbreglersde för att kunna stabilisera en quadrotor av normala dimensioner?Kapsyl skrev:
Ah Baby bee, det var en trevlig motor. Jag satte en sÄn i min friflygande Knasper, scratchbyggd frÄn ritningarna som följde med Sundins "Modellflyg" i slutet pÄ 70-talet. Den hade dock fjÀderstart sÄ fingrarna levde lite sÀkrare. Hade nÄgra olika motorer frÄn Cox, bland annat Pee Wee (pytteliten, har fortfarande kvar den nÄgonstans) och Black Widow (Baby Bee pÄ steroider). Har haft en fantasi att sÀtta fyra trottlade glödstiftare i en drönare istÀllet för de dÀr fjantiga elmotorerna. DET vore nÄgot att lÄgsniffa med över de vilda camparna som svinar ned pÄ min nedre Àng.
Vete fan, vanliga bÀttre drönare verkar kunna operera med en precision pÄ en decimeter. I varje fall Àr det sÄ med kusinens drönare nÀr han kör hemkallningskommandot, den landar nÀstan dÀr den startade. En glödstiftsdrönare, tja, den behöver nog lite extra kod för att kontrollera trottlarna. Förmodligen görbart sÄ att den kan hÄlla sig flygande men precisionen killgissar jag blir nog nÄgonstan mellan en och tvÄ meter. Betydligt lÀttare att kontrollera drönare med vingar och roder.
Redigerat:
Det handlar inte sÄ mycket om precisionen i flygningen som stabiliteten.
Ett modellflygplan Àr oftast aerodynamiskt stabilt, medan en multirotor (typiskt en quadrotor) Àr aerodynamiskt negativt stabil (minst sagt!). Den behöver alltsÄ kunna göra korrigeringar med rotorerna mycket snabbt för att inte ramla omkull.
Ett modellflygplan Àr oftast aerodynamiskt stabilt, medan en multirotor (typiskt en quadrotor) Àr aerodynamiskt negativt stabil (minst sagt!). Den behöver alltsÄ kunna göra korrigeringar med rotorerna mycket snabbt för att inte ramla omkull.