Aj, aj.😱 Sorgligt men du fick iallafall behĂ„lla fingret. Alltfler modellflygare har gĂ„tt över till eldrift som Ă€r sĂ€krare. Förr fanns mycket intressant att köpa pĂ„ apoteket men idag Ă€r allt förbjudet eller reglerat. En bit lĂ€ngre bak i trĂ„den hade jag bild pĂ„ en Ă„ngmaskin med Esbit brĂ€nsletabletter. Kommer ihĂ„g att det skrevs om att dessa skulle förbjudas dĂ„ de bestod av rent hexametylentetramin som ju Ă€r huvudrĂ„varan vid tillverkning av C4.
Tabletterna finns fortfarande att köpa sÄ antingen blev det inget av med förbudet eller ocksÄ Àr innehÄllet Àndrat.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och de var alltid skeptiska pÄ apoteket om det var lÀmpligt att blanda i nitrometan eller amylnitrat i brandfarlig brÀnsleblandning.
"Diesel"-motorerna kommer jag dock aldrig att glömma, för en av mina vĂ€nstra pekfingerleder Ă€r permanent skadat, sedan den hamnade i propellern, nĂ€r jag vred pĂ„ kompressionsskruven đŸ˜Ș.
Har Ă€rr pĂ„ mina knogar med 🙂

En av de tre som hĂ€nger i friggataket, kanske dags att damma av 😼 dessa igen.
Sitter en Thunder Tiger 40 (6,5 cm3) pÄ planet nedan.

Radiostyrt flygplan med röda och svarta markeringar pÄ grÀsmatta framför en friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

NÀstan bortglömda var Babe Bee och Webra Winner (diesel) motorerna som finns i nÄgon lÄda med.

En nÀrbild av en liten förbrÀnningsmotor i metall, troligen en modellmotor.
Skapa konto
En silverfÀrgad modellmotor med metalliskt utseende, stod pÄ en bÀnk.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
F
TeroM TeroM skrev:
Har Ă€rr pĂ„ mina knogar med 🙂

En av de tre som hĂ€nger i friggataket, kanske dags att damma av 😼 dessa igen.
Sitter en Thunder Tiger 40 (6,5 cm3) pÄ planet nedan.

[bild]

NÀstan bortglömda var Babe Bee och Webra Winner (diesel) motorerna som finns i nÄgon lÄda med.

[bild] [bild]
En sÄdan Baby bee satt i det linstyrda planet jag vann som 1:a pris i slutet av 50-talet. Livet blev kort för planet (en Cessna i plast). Det kom upp men landningen blev skit..motorn var det enda som överlevde. Skaffade senare en nÄgot större och den klippte nÀstan av en fingertopp och nagel nÀr den tÀnde. Sen lÀrde man sig anvÀnda en pinne...

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
En sÄdan Baby bee satt i det linstyrda planet jag vann som 1:a pris i slutet av 50-talet. Livet blev kort för planet (en Cessna i plast). Det kom upp men landningen blev skit..motorn var det enda som överlevde. Skaffade senare en nÄgot större och den klippte nÀstan av en fingertopp och nagel nÀr den tÀnde. Sen lÀrde man sig anvÀnda en pinne...
Ah Baby bee, det var en trevlig motor. Jag satte en sÄn i min friflygande Knasper, scratchbyggd frÄn ritningarna som följde med Sundins "Modellflyg" i slutet pÄ 70-talet. Den hade dock fjÀderstart sÄ fingrarna levde lite sÀkrare. Hade nÄgra olika motorer frÄn Cox, bland annat Pee Wee (pytteliten, har fortfarande kvar den nÄgonstans) och Black Widow (Baby Bee pÄ steroider). Har haft en fantasi att sÀtta fyra trottlade glödstiftare i en drönare istÀllet för de dÀr fjantiga elmotorerna. DET vore nÄgot att lÄgsniffa med över de vilda camparna som svinar ned pÄ min nedre Àng.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Det var ingen vidare timlön.😀 För livsnjutare som kunde gĂ„ upp lite i pris fanns flera alternativ, hĂ€r vintips ur Allt om mat 1973.
Man kan av vintipsartikeln dra slutsatsen att 1973 var tangenterna för S och D placerade bredvid varandra pÄ skrivmaskiner, precis som pÄ datortangentbord numera.

Eller sÄ var typerna för S och D placerade i kast bredvid varandra.

Saker som vi nog har glömt bort: typer, kast.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Motordrivna modellflygplan.

Den andra motorn av dieseltyp blir svÄrare att köra dÄ brÀnslet Àr en blandning av nitrometan eter och
Motordrivna modellflygplan.

I mitten en vanlig motor med glödstift för oljeblandad metanol.
Den andra motorn av dieseltyp blir svÄrare att köra dÄ brÀnslet Àr en blandning av nitrometan eter och ricinolja.
Jag hade en "diesel" ett tag, jag har bestÀmt för mig att soppan var en blandning av eter, ricinolja och fotogen, inte nitrometan. Det var inga problem att som finnig yngling anskaffa alla ingredienser i en mindre ort, det var bara att knalla in och handla utan diskussioner. Tidigt 80-tal var det nog.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Jag hade en "diesel" ett tag, jag har bestÀmt för mig att soppan var en blandning av eter, ricinolja och fotogen, inte nitrometan. Det var inga problem att som finnig yngling anskaffa alla ingredienser i en mindre ort, det var bara att knalla in och handla utan diskussioner. Tidigt 80-tal var det nog.
Om jag kommer ihÄg rÀtt, sÄ var det nitrometan till glödstiftare och amylnitrat till diesel ( kan ha glömt, sÄ det Àr fel).

B
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om jag kommer ihÄg rÀtt, sÄ var det nitrometan till glödstiftare och amylnitrat till diesel ( kan ha glömt, sÄ det Àr fel).
PÄ min tid kördes glödstiftare pÄ en blandning av metanol och ricinolja.

• Gilla
TeroM och 2 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
StÀmmer som du sÀger, har hittat bruksanvisningen och receptet var 1 del ricinolja, 4 delar fotogen eller diesel och 5 delar eter.

• Bruksanvisning för Wildcat III 5 c.c. dieselmotor, inkluderar instruktioner för brĂ€nslesammansĂ€ttning och startprocedur.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
PÄ min tid kördes glödstiftare pÄ en blandning av metanol och ricinolja.
Har hittat anvisningarna till motorn med glödstift och rekommendationen var oljeblandad metanol med tjugo procent nitrometan. Det experimenterades med olika blandningar för optimal effekt.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Kalle Anka-josen köpte vi pÄ lokala livsmedelsbutiken hemma i Uppsala pÄ 90-talet. Senare fick vi Florida's Natural som favoritjos dÄ vi bodde i NYC. Först nyligen fick jag veta att det Àr Florida's Natural som Àven gör Kalle Anka-josen!
Den alternativa stavningen av Juice som Jos hade jag ocksĂ„ glömt bort 😂

Kalle Anka-juicen var bra dock, iom att den var fryst frĂ„n affĂ€ren sĂ„ blev det kall dryck pĂ„ en gĂ„ng 🙂

B
Har hittat anvisningarna till motorn med glödstift och rekommendationen var oljeblandad metanol med tjugo procent nitrometan. Det experimenterades med olika blandningar för optimal effekt.
Vid nÀrmare eftertanke har jag en svag aning om att nitro förekom i diskussionerna, men att det var för dyrt och/eller svÄrt att fÄ tag pÄ sÄ vi fick nöja oss med metanol till glödstiftarna.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Ah Baby bee, det var en trevlig motor. Jag satte en sÄn i min friflygande Knasper, scratchbyggd frÄn ritningarna som följde med Sundins "Modellflyg" i slutet pÄ 70-talet. Den hade dock fjÀderstart sÄ fingrarna levde lite sÀkrare. Hade nÄgra olika motorer frÄn Cox, bland annat Pee Wee (pytteliten, har fortfarande kvar den nÄgonstans) och Black Widow (Baby Bee pÄ steroider). Har haft en fantasi att sÀtta fyra trottlade glödstiftare i en drönare istÀllet för de dÀr fjantiga elmotorerna. DET vore nÄgot att lÄgsniffa med över de vilda camparna som svinar ned pÄ min nedre Àng.
Är de verkligen tillrĂ€ckligt snabbreglersde för att kunna stabilisera en quadrotor av normala dimensioner?

Vete fan, vanliga bÀttre drönare verkar kunna operera med en precision pÄ en decimeter. I varje fall Àr det sÄ med kusinens drönare nÀr han kör hemkallningskommandot, den landar nÀstan dÀr den startade. En glödstiftsdrönare, tja, den behöver nog lite extra kod för att kontrollera trottlarna. Förmodligen görbart sÄ att den kan hÄlla sig flygande men precisionen killgissar jag blir nog nÄgonstan mellan en och tvÄ meter. Betydligt lÀttare att kontrollera drönare med vingar och roder.

Redigerat:
P
Det handlar inte sÄ mycket om precisionen i flygningen som stabiliteten.
Ett modellflygplan Àr oftast aerodynamiskt stabilt, medan en multirotor (typiskt en quadrotor) Àr aerodynamiskt negativt stabil (minst sagt!). Den behöver alltsÄ kunna göra korrigeringar med rotorerna mycket snabbt för att inte ramla omkull.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.