C
F frasen_36 skrev:
Resultaten från de "blinda" var helt spridda, de indelade i prissegment följde som väntat priset.
En bekant "i branschen" arrangerade ett lyssningstest där man fick se kablarna. Hans hemgjorda kabel vann, förmodligen då den var överlägset tjockast. En lampsladd inuti en grov vattenslang 😆

• Haha
  • Gilla
hapazard och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En bekant "i branschen" arrangerade ett lyssningstest där man fick se kablarna. Hans hemgjorda kabel vann, förmodligen då den var överlägset tjockast. En lampsladd inuti en grov vattenslang 😆
Placeboeffekten och förväntningarnas kraft är mäktig. Kommer ihåg ett fall då Vino Tinto eller liknande lågprisvin
hälldes på flaskor som innehållit dyrt årgångsvin och hur vinprovarna lovordade innehållet.
Vino Tinto väcker minnen och skulle vara värd en egen artikel i tråden.

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
P
N Nyikåk skrev:
Jag tolkade "syrafri" som en felskrivning eftersom det brukar vara syrefri som diskuteras i kabelsammanhang...
När det gäller papper är det syrafritt man eftersträvar för hållbart papper, så det kanske gäller samma sak för kablar? Jag är ganska okunnig om kabla(rs) höljen. 😉
N Nyikåk skrev:
Men du menar alltså att det finns kopparkablar med syra?
Det har jag absolut ingen som helst aning om, men gissar att det inte finns.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Det mesta handlar nog om psykologi, förväntan och lättpåverkan..😂

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns en gammal Siemens-brödrost av liknande modell i familjens husbil. Stiligt! Ingen jävla plast.
Hmmm bara en undring: finns det verkligen nån brödrost i plast?? 🫤

• Gilla
Riedern
  • Laddar…
Apropå kablar och sånt.
Kommer ni ihåg Monster Cable, ett amerikanskt företag som hade som biinkomst att stämma mindre företag, som inte hade råd att processa, för patentintrång. De drog tydligen in en hel del på detta tills de missade att göra hemläxan och gav sig på Blue Jeans Cable vars ägare, Kurt Denke, hade en lång och framgångsrik karriär bakom sig som jurist innan han sadlade om.

Det är en del att läsa och tyvärr är det på engelska men mycket underhållande.
Länken går till en sida hos Blue Jeans Cable där Denke skrivit en epilog till det hela. Sista länken på sidan går till det svarsbrev han skrev till Monster Cable som svar på deras krav
Jag gillade verkligen det här stycket i brevets slutkläm.
"If you sue me, the case will go to judgment, and I will hold the court's attention upon the merits of your claims—or, to speak more precisely, the absence of merit from your claims--from start to finish. Not only am I unintimidated by litigation - sometimes I rather miss it"

Länk

• Gilla
  • Älska
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
Man hör skillnad på "(för) tunn" och "grövre" och "lång" och "kort". Det är ren ellära, snäppet över batteri-lampa men bara ett snäpp.
Som lätt hifinördig har jag kört med Biltema/motsv. Funkar med EK-EKK-FK också, gärna 2,5.
Rum-akustik-högtalarplacering kommer långt före koppartråd i gardinerna och silver i högtalarkablarna.

• Gilla
mellansorken och 5 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Hmmm bara en undring: finns det verkligen nån brödrost i plast?? 🫤
Åtminstone delvis. Min brödrost har gavlar av plast.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Kapsyl Kapsyl skrev:
Apropå kablar och sånt.
Kommer ni ihåg Monster Cable, ett amerikanskt företag som hade som biinkomst att stämma mindre företag, som inte hade råd att processa, för patentintrång. De drog tydligen in en hel del på detta tills de missade att göra hemläxan och gav sig på Blue Jeans Cable vars ägare, Kurt Denke, hade en lång och framgångsrik karriär bakom sig som jurist innan han sadlade om.

Det är en del att läsa och tyvärr är det på engelska men mycket underhållande.
Länken går till en sida hos Blue Jeans Cable där Denke skrivit en epilog till det hela. Sista länken på sidan går till det svarsbrev han skrev till Monster Cable som svar på deras krav
Jag gillade verkligen det här stycket i brevets slutkläm.
"If you sue me, the case will go to judgment, and I will hold the court's attention upon the merits of your claims—or, to speak more precisely, the absence of merit from your claims--from start to finish. Not only am I unintimidated by litigation - sometimes I rather miss it"

Länk
Det var det mest välformulerade "up yours"-brev jag någonsin har läst. 😀

Motordrivna modellflygplan.
Idag är det drönare som gäller men för femtio år sedan var detta varje teknikintresserad ungdoms dröm.
I mitten en vanlig motor med glödstift för oljeblandad metanol.
Den andra motorn av dieseltyp blir svårare att köra då bränslet är en blandning av nitrometan eter och ricinolja. Nitrometan är idag hårt reglerat då det används vid sprängämnentillverkning.

• Byggsats för Piper PA 22 Tri-Pacer modellflygplan från Johannes Graupner, i röd förpackning med text på tyska och engelska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal modellflygplansmotor med SC-logotyp, kylflänsar och bränslenipplar, används för glödstiftmotorer med oljeblandad metanol.
    Skapa konto
  • En motor till ett modellflygplan, troligen med glödstift, visad mot en mörk bakgrund. Motorer av denna typ används traditionellt med metanol.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Med inspiration av Johan Gunverths avatar.

• Relief av man i profil med glasögon, militär uniform, och text "Med folket 1938" och "För fosterlandet 1950" ingraverat på kanten.
    Skapa konto
  • Guldfärgade emblem med kronor från C. C. Sporrong & Co på en kartong.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Placeboeffekten och förväntningarnas kraft är mäktig. Kommer ihåg ett fall då Vino Tinto eller liknande lågprisvin
hälldes på flaskor som innehållit dyrt årgångsvin och hur vinprovarna lovordade innehållet.
Vino Tinto väcker minnen och skulle vara värd en egen artikel i tråden.
Då börjar jag Vino Tinto-minnena. När jag pluggade så hade jag praktik en sommar. En kollega hade fått backning på ett mindre bygglov för att ritningarna var för dåliga. Så jag renritade åt honom och fick två pavor Vino Tinto för besväret.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Då börjar jag Vino Tinto-minnena. När jag pluggade så hade jag praktik en sommar. En kollega hade fått backning på ett mindre bygglov för att ritningarna var för dåliga. Så jag renritade åt honom och fick två pavor Vino Tinto för besväret.
Det var ingen vidare timlön.😀 För livsnjutare som kunde gå upp lite i pris fanns flera alternativ, här vintips ur Allt om mat 1973.

• Tidningsurklipp från 1973 med vintips ur "Allt om mat", listar och beskriver rödviner som Ch Rouane, Rioja Tinto, Mavrud och Sidi-Brahim, med priser.
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Idag är det drönare som gäller men för femtio år sedan var detta varje teknikintresserad ungdoms dröm.
Den andra motorn av dieseltyp blir svårare att köra då bränslet är en blandning av nitrometan eter och ricinolja. Nitrometan är idag hårt reglerat då det används vid sprängämnentillverkning.
Skulle säga att inom modellflyget har el ersatt glödstiftsmotorerna, men att en del ffa. skalaflygarna använder sig av glödstift och då gärna 4takts motorer.

Drönare är ett parallellt flygetyg/hobby, och har inte ersatt modellflyget runt om i landets klubbar.
😎

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Och de var alltid skeptiska på apoteket om det var lämpligt att blanda i nitrometan eller amylnitrat i brandfarlig bränsleblandning.
"Diesel"-motorerna kommer jag dock aldrig att glömma, för en av mina vänstra pekfingerleder är permanent skadat, sedan den hamnade i propellern, när jag vred på kompressionsskruven 😪.

• Gilla
  • Haha
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.