1 749 609 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Rullbandspelaren
När kassettbandspelaren kom var ljudkvaliteten allt annat än imponerande och alternativet var rullband om man ville ha bra ljud.
Startade upp denna och den låter som en gammal traktor, kanske förväntat när man ser fabrikatet.😆 Drivremmen har torkat och slirar men annars verkar elektroniken fungera. Det tar några minuter att värma upp rören.
När kassettbandspelaren kom var ljudkvaliteten allt annat än imponerande och alternativet var rullband om man ville ha bra ljud.
Startade upp denna och den låter som en gammal traktor, kanske förväntat när man ser fabrikatet.😆 Drivremmen har torkat och slirar men annars verkar elektroniken fungera. Det tar några minuter att värma upp rören.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Någon som minns när man bad om ett "skrivet kvitto"?
Priset tas nog av dem som tror att de kan höra skillnad på strömmad musik genom olika typer av Ethernet-kablar. Här är en länk till en underbar artikel skriven av en person som påstår sig vara ett nätverksproffs:F frasen_36 skrev:
https://audiobacon.net/2019/11/02/the-jcat-signature-lan-a-1000-ethernet-cable/
I artikeln talas det om en Ethernet-kabel för 1000 US-dollar.
Dett gör jag fortfarande, fast jag ber nog om ett stort alternativt ett utskrivet kvitto om det är något jag tror jag kan dra av momsen på. Jag har en liten gård med tillhörande skog så jag försöker hålla en trovärdig balans mellan hur mycket moms jag betalar in respektive hur mycket jag får tillbaka 😀
Ja det är fantastiskt, eller komiskt hur en del kan inbilla sig. Det har ju gjorts ett antal blindtester genom tiderna med såväl "sakkunniga" som amatörer som fått bedöma t.ex. högtalare och förstärkare. Testerna var dels helt blinda och dels med prisklasser. Resultaten från de "blinda" var helt spridda, de indelade i prissegment följde som väntat priset.H hhallen skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Har en sån bekant med en ljudanläggning för precis under miljonen. Högtalar/signalkablar måste spelas in med låg volym i x antal timmar, annat blir det inget bra. Ethernet kabel från routern till hans dac dög inte, med en switch emellan blir det mycket bättre. Visst, det låter bra som fan. Men.......bara mjukvaruuppdatering till hans dac gick på 23' 🫣F frasen_36 skrev:Ja det är fantastiskt, eller komiskt hur en del kan inbilla sig. Det har ju gjorts ett antal blindtester genom tiderna med såväl "sakkunniga" som amatörer som fått bedöma t.ex. högtalare och förstärkare. Testerna var dels helt blinda och dels med prisklasser. Resultaten från de "blinda" var helt spridda, de indelade i prissegment följde som väntat priset.
Låter helt sjukt... Men å andra sidan finns det många andra perversiteter som säkert är värre för omgivningen.[SKPG]Zamora skrev:
Har en sån bekant med en ljudanläggning för precis under miljonen. Högtalar/signalkablar måste spelas in med låg volym i x antal timmar, annat blir det inget bra. Ethernet kabel från routern till hans dac dög inte, med en switch emellan blir det mycket bättre. Visst, det låter bra som fan. Men.......bara mjukvaruuppdatering till hans dac gick på 23' 🫣
Sedan gäller det att inte vidröra de dyrbara skivorna utan hantera dem med detta verktyg som suger fast skivan med vacuum. Dessutom ska anläggningen kunna återge ett frekvensomfång som bara kan höras av fladdermöss trots att ägaren är i övre medelåldern och kanske hör upp till fjorton kHz i allra bästa fall. De underliga prylarna följde med i en partilåda jag ropade in med trots allt en del vettiga saker. Riktiga vinylälskare köper automatiska tvättmaskiner för sina skivor och tvättar i dubbel destillerat vatten. Statisk elektricitet är ett gissel och hålls i schack med kolfibermatta och borste samt antistatpistol. Vet att en hi-fi tidning hade en artikel att det optimala sättet att helt få bort problemet var att placera ett preparat polonium 210 vid spelaren men det verkar vara överkurs.😆