Sökarljus till båt, det manövreras med ratten längst ner till vänster via kuggdrev och en axel. Har tyvärr inga reservlampor då de verkar utgått.

• Sökarljus för båt med manövrerande ratt, kuggdrev och axel. Gröna kablar synliga, inga reservlampor tillgängliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Värmare för locktänger. Denna elektrisk och för 127 volt så inte längre användbar. Fanns även en enklare modell som drevs med metatabletter.

• Elektrisk värmare för locktänger, metallhölje, 127 volt, oanvändbar idag; liknar äldre modell för metatabletter.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Sökarljus till båt, det manövreras med ratten längst ner till vänster via kuggdrev och en axel. Har tyvärr inga reservlampor då de verkar utgått.
Vad är det för lampa i den?

Nålmäke för Samfundet Nordens Frihet grundad december 1939 som var en antinazistisk och antikommunistisk organisation för att stötta Finland i sin frihetskamp mot Sovjetunionen.
Det pryds av von Döbelns valspråk: Ära Skyldighet Vilja.
Rörelsen organiserade de frivilliga som stred för Finlands sak.
Det som är märkligt är att Nordiska Motståndsrörelsen tog märket som sin symbol trots det antinazistiska ursprunget.
Ett sådant ärvde jag efter min morfar och jag brukar bära det på mitt kavajslag. Det är en pålitlig samtalsstartare.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ett sådant ärvde jag efter min morfar och jag brukar bära det på mitt kavajslag. Det är en pålitlig samtalsstartare.
Risken är väl bara att någon afa-anhängare med begränsad verbal förmåga tar till knytnävarna i stället. Var en sådan med ursprung här i staden som sparkade ner vad han uppfattade som en rasist. Blev rättegång och det visade sig att hans bedömning var fel, offret var en gästarbetare med rötter i Östeuropa, polack? Vet att symbolen med händerna men utan text även används i en apotekkedjas mångfaldsarbete samt på dekaler vid kassan att de polisanmäler hot och rasism.

• Haha
  • Ledsen
pmd och 1 till
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Vad är det för lampa i den?
Då jag bara har den som kuriosa har jag inte gjort några ansträngningar att få tag på reservlampa utan bara testat den med bilbatteri. Lampan är av en ovanlig modell där lampan och reflektorn är en integrerad enhet.
Fabrikatet är General Electric men för att se typnummer måste hela härligheten demonteras.

Inte bara till båtar, de var mer vanliga på bilar under 40-50-talen. Monterades på a-stolpen. Det finns fortfarande lampor att hitta. Sealed beam kallas dem, när reflektor, glödtråd och glas är som en enhet. Här är en sajt där du kan både identifiera och handla GE lampor.

https://www.bulbamerica.com/collect...nQ7qwRVUd-afxiJyMI6J6X9isW0r7mDdydf2tHzxS9sKq

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Risken är väl bara att någon afa-anhängare med begränsad verbal förmåga tar till knytnävarna i stället.
Det är en av anledningarna till att jag har den. Ser fram emot att bli angripen av AFA eller valfri annan hudfärgsvänster för att jag bär en symbol som är både antifascistisk och antikommunistisk.

• Gilla
  • Haha
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
Då jag bara har den som kuriosa har jag inte gjort några ansträngningar att få tag på reservlampa utan bara testat den med bilbatteri. Lampan är av en ovanlig modell där lampan och reflektorn är en integrerad enhet.
Fabrikatet är General Electric men för att se typnummer måste hela härligheten demonteras.
Det kan vara bajonettfattning på ringen runt lampan

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Laga finns även idag, men bara för några få exempel. Tex laga mat. Förstår jag rätt kan man säga," kan du laga så att bilen blir lagad?"
Den fasta frasen att laga efter läge dyker också upp idag. Iaf där jag rör mig. Känner ni också igen det?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Den fasta frasen att laga efter läge dyker också upp idag. Iaf där jag rör mig. Känner ni också igen det?
Yep, och uttrycket blir helt begripligt när man förstår vad laga betyder.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Föregångaren till mickrovågsugn😂

• Radiator med öppna dörrar framstår som en inbyggd skåp i en matsal.
    Skapa konto
  • Radiator med dekorativt överdrag i ett rum med parkettgolv och ljus tapet, vilket ger en antik känsla.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
  • Haha
Oskick och 20 till
  • Laddar…
Tändstickan, denna oansenlig sak som blev en svensk världsindustri.
1827 tog Mister Walker ( uppfinnaren och apotekaren inte Fantomen) patent på stykstickan med fosfor men den var både giftig och självantände lätt. 1844 föddes den moderna tändstickan då den svenske kemisten Gustaf Erik Pasch uppfann säkerhetständstickan med ett plån som innehåller röd fosfor i stället för den farliga gula fosfor som användes i tändsatsen. Fosforstickor tillverkades ändå hela 1800-talet trots att arbetarna förgiftades.
Tidigare användes doppstickor som antändes genom doppning i en flaska med lika delar asbest och koncentrerad svavelsyra.
I och med att Kreuger skaffade sig en dominerande ställning inom industrin blev tändstickor från Sverige kända över hela världen. Några av askarna på bilden är från sekelskiftet och jag hade ett par defekta askar som jag provade att använda. Resultatet efter 120 år var utmärkt så lagringsbeständighen är god.

• Fem gamla tändsticksaskar med olika etiketter, inklusive motiv av en lejon, luftballong, fågel och en lama. Askarna är från Sverige och Peru.
    Skapa konto
  • Gilla
Oskick och 12 till
  • Laddar…
Sedan kom bensin och gaständarna och tog över.
Idag röker lyckligtvis allt färre så även de är på väg ut.

• Två metalltändare; en silverfärgad och en med rutmönster.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Stålnålar till vevgrammofon.
Skulle bytas efter en skiva eftersom de slets ut på mycket kort tid. Fanns även nålar av kaktustaggar som användes om man ville ha svagare ljud.

• Förpackning med Songster vevgrammofonnålar och tre stålnålar.
    Skapa konto
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.