1 750 059 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Ett sådant ärvde jag efter min morfar och jag brukar bära det på mitt kavajslag. Det är en pålitlig samtalsstartare.B Bitterhetsakademin skrev:Nålmäke för Samfundet Nordens Frihet grundad december 1939 som var en antinazistisk och antikommunistisk organisation för att stötta Finland i sin frihetskamp mot Sovjetunionen.
Det pryds av von Döbelns valspråk: Ära Skyldighet Vilja.
Rörelsen organiserade de frivilliga som stred för Finlands sak.
Det som är märkligt är att Nordiska Motståndsrörelsen tog märket som sin symbol trots det antinazistiska ursprunget.
Risken är väl bara att någon afa-anhängare med begränsad verbal förmåga tar till knytnävarna i stället. Var en sådan med ursprung här i staden som sparkade ner vad han uppfattade som en rasist. Blev rättegång och det visade sig att hans bedömning var fel, offret var en gästarbetare med rötter i Östeuropa, polack? Vet att symbolen med händerna men utan text även används i en apotekkedjas mångfaldsarbete samt på dekaler vid kassan att de polisanmäler hot och rasism.Henningelvis skrev:
Då jag bara har den som kuriosa har jag inte gjort några ansträngningar att få tag på reservlampa utan bara testat den med bilbatteri. Lampan är av en ovanlig modell där lampan och reflektorn är en integrerad enhet.Kuslake skrev:
Fabrikatet är General Electric men för att se typnummer måste hela härligheten demonteras.
Inte bara till båtar, de var mer vanliga på bilar under 40-50-talen. Monterades på a-stolpen. Det finns fortfarande lampor att hitta. Sealed beam kallas dem, när reflektor, glödtråd och glas är som en enhet. Här är en sajt där du kan både identifiera och handla GE lampor.B Bitterhetsakademin skrev:
https://www.bulbamerica.com/collect...nQ7qwRVUd-afxiJyMI6J6X9isW0r7mDdydf2tHzxS9sKq
Renoverare
· Uppsala
· 2 175 inlägg
Det är en av anledningarna till att jag har den. Ser fram emot att bli angripen av AFA eller valfri annan hudfärgsvänster för att jag bär en symbol som är både antifascistisk och antikommunistisk.B Bitterhetsakademin skrev:
Det kan vara bajonettfattning på ringen runt lampanB Bitterhetsakademin skrev:Då jag bara har den som kuriosa har jag inte gjort några ansträngningar att få tag på reservlampa utan bara testat den med bilbatteri. Lampan är av en ovanlig modell där lampan och reflektorn är en integrerad enhet.
Fabrikatet är General Electric men för att se typnummer måste hela härligheten demonteras.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Tändstickan, denna oansenlig sak som blev en svensk världsindustri.
1827 tog Mister Walker ( uppfinnaren och apotekaren inte Fantomen) patent på stykstickan med fosfor men den var både giftig och självantände lätt. 1844 föddes den moderna tändstickan då den svenske kemisten Gustaf Erik Pasch uppfann säkerhetständstickan med ett plån som innehåller röd fosfor i stället för den farliga gula fosfor som användes i tändsatsen. Fosforstickor tillverkades ändå hela 1800-talet trots att arbetarna förgiftades.
Tidigare användes doppstickor som antändes genom doppning i en flaska med lika delar asbest och koncentrerad svavelsyra.
I och med att Kreuger skaffade sig en dominerande ställning inom industrin blev tändstickor från Sverige kända över hela världen. Några av askarna på bilden är från sekelskiftet och jag hade ett par defekta askar som jag provade att använda. Resultatet efter 120 år var utmärkt så lagringsbeständighen är god.
1827 tog Mister Walker ( uppfinnaren och apotekaren inte Fantomen) patent på stykstickan med fosfor men den var både giftig och självantände lätt. 1844 föddes den moderna tändstickan då den svenske kemisten Gustaf Erik Pasch uppfann säkerhetständstickan med ett plån som innehåller röd fosfor i stället för den farliga gula fosfor som användes i tändsatsen. Fosforstickor tillverkades ändå hela 1800-talet trots att arbetarna förgiftades.
Tidigare användes doppstickor som antändes genom doppning i en flaska med lika delar asbest och koncentrerad svavelsyra.
I och med att Kreuger skaffade sig en dominerande ställning inom industrin blev tändstickor från Sverige kända över hela världen. Några av askarna på bilden är från sekelskiftet och jag hade ett par defekta askar som jag provade att använda. Resultatet efter 120 år var utmärkt så lagringsbeständighen är god.