1 648 163 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Precis
Provat med en mycket liten förhoppning att marinera den i olja ett par veckor osv helt utan någon förbättring öht. Har inte skadorna varit alltför stora hade det nog räckt med inoljningen.
Får styra upp en ny eller tillverka själv av läder eller ngt annat lämpligt så är det fixat.
Mvh
Provat med en mycket liten förhoppning att marinera den i olja ett par veckor osv helt utan någon förbättring öht. Har inte skadorna varit alltför stora hade det nog räckt med inoljningen.
Får styra upp en ny eller tillverka själv av läder eller ngt annat lämpligt så är det fixat.
Mvh
J jonaserik skrev:
Bumpa tror jag att vi kallade haubits/GRK-ammunition för.Nötegårdsgubben skrev:
Jag hade uppenbarligen glömt bort ordet. Tack för påminnelsen! Om jag sen associerade rätt är en annan fråga …Nötegårdsgubben skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Kanske dags att uppgradera till moderna 2 fac lösning? Tex Microsoft har ju sin Authenticator app, fungerar bra faktiskt. Kör det på jobbetullberg skrev:
Där jag jobbar används kortläsare fortfarande, låt vara att vi inte har fingeravtryck utan pin. Vissa har tangentbord med kortläsare men alla datorer har också inbyggd kortläsare. Vi har tydligen också externa kortläsare vilket jag fick erfara när min dators kortläsare gick sönder - beställde ny dator men i väntan på den kände jag mig väldigt gammal när jag kom in i mötesrum och var tvungen att ställa kortläsaren på bordet, sätta sladd i datorn, sätta i kortet och logga in…
/U
Hur läser du egentligen? Bitterhetsakademin skrev ju att SVERIGE har en förmåga att vara ur fas MED AVSEENDE PÅ krigsmakten. Det kan inte tolkas som att fasurvarandet skylls på militären.P pmd skrev:Det var knappast krigsmakten (numera försvarsmakten) som hade den förmågan. I Sverige styr riksdagen över försvarsmakten och bestämmer dess omfattning och budget.
Man bör alltså vara försiktig med att skylla fasurvarandet på militären. Det var, nu som då, våra rikspolitiker som inte hade speciellt bra koll på läget i omvärlden, samt led av dålig fantasi. Om det var pga naivitet, ideologi, dålig patriotism eller något annat kan jag inte svara på. Förmodligen en kombination. Att många lyssnade på Francis Fukuyama bidrog nog också.
Det är inte självklart hur det ska tolkas, men en välvillig tolkning blir väl ungefär som din. Jag försvarade f.ö. försvarsmakten i det här ämnet, även om jag misstänker att allt inte utfördes så jättebra av den heller. Det fanns dock en del hjältar som minskade skadan sm politikerna ställde till med.H hhallen skrev:
Fin lampa och med lite tur räcker det med nytt pumpläder. På äldre blåslampor kan även backventilen i pumpen vara slut och måste då bytas. Om backventilen är otät pressas kolven uppåt när du pumpat upp trycket. I bästa fall är det bara smuts. Prova då att hälla lite fotogen i pumpcylindern och pressa den genom ventilen som då ofta tätar. På en fotogendriven är en läckande backventil ingen katastrof men betydligt mindre roligt på en bensin eller spriteldad.S Stefan.o skrev:
Inte personligen då jag inte är fullt så årsrik att jag var med i Kalix 1940 men det fallet jag refererar till har tagits upp i en dokumentär om lägret. Då det gällde att skydda regimen mot verkliga eller inbillade hot togs föga hänsyn till rättssäkerheten. Tänk bara på fallet Fritjof Enbom och rättsprocessen kring detta även om det var senare.P pmd skrev:
Din tolkning är den jag hoppades läsarna skulle göra, jag tycker att jag uttryckte mig tydligt nog men får försöka skriva så att inget utrymme finns för tvetydighet.H hhallen skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
MS Authenticator använder vi också, exv för VPN och andra delar av MDM. Ur mitt användarperspektiv föredrar jag kort+pin (ett kort som jag ändå behöver för inpassering givet att jag är på jobbet) över att vid varje inloggning behöva öppna upp telefonen. men det finns ju andra 2-faktorslösningar som åtminstone optiskt skulle kännas mer moderna (för våra macanvändare är det någon form av Yubikey-liknande lösning)AndersMalmgren skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Aha så det var serieport och ps/2-kontakt som var det bortglömda, ja det använder vi inte på jobbet, den externa jag fick låna var USB (-A som väl snart är bortglömt av många)A AndersS skrev:
Privat var det faktiskt senast nu i helgen jag stökade runt / städade lite i verkstan och till sist slängde min favvomus - en Logitech med PS/2 kontakt (som iof använts med en ps/2<->usb-koverter de senaste decennierna. Kan dock vara så att jag har en stationär dator kvar (sällananvändning, har stått som kameraserver och div programvara till tidigare bilar)
I samma stök-&städ-övning var det en hel del serieportar som figurerade, primärt saker som kopplar till bil-området, dels OBD-2-interface (sådana finns ju i nyare USB-form) men har också några interface direkt till ECU:er (typiskt för motoroptimering) som använder serieport (därav också ovan dator som har just native serieport, brukar vara mindre strul än serieport/usb-konverters)
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jo trött gammalt passerkort har man ju. Men som tur är behöver jag inte vara på kontoret mer än en dag i veckanullberg skrev:
MS Authenticator använder vi också, exv för VPN och andra delar av MDM. Ur mitt användarperspektiv föredrar jag kort+pin (ett kort som jag ändå behöver för inpassering givet att jag är på jobbet) över att vid varje inloggning behöva öppna upp telefonen. men det finns ju andra 2-faktorslösningar som åtminstone optiskt skulle kännas mer moderna (för våra macanvändare är det någon form av Yubikey-liknande lösning)
edit: och eftersom vi kör med azuread så kan man jobba från sin egen hemmamaskin vilket är nice
Eskilstuna var en gång i tiden en av de ledande industristäderna i landet men idag är nästan allt borta Vid Rosenfors manufakturverk beläget i Skogstorp strax utanför staden tillverkades saxar besman skridskor och andra metallvaror.
De bytte senare namn till B O Libergs fabriksaktiebolag som fanns kvar till början av 1920 talet.
1908 byggdes en vattenkraftstation för att försörja fabriken med el. Den finns fortfarande kvar med flera av originalgeneratorena i drift.
Ägarfamiljen anlade på 1870-talet en park som idag är ett välbesökt rekreationsområde.
De bytte senare namn till B O Libergs fabriksaktiebolag som fanns kvar till början av 1920 talet.
1908 byggdes en vattenkraftstation för att försörja fabriken med el. Den finns fortfarande kvar med flera av originalgeneratorena i drift.
Ägarfamiljen anlade på 1870-talet en park som idag är ett välbesökt rekreationsområde.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
"manufakturverk", det finns många gamla fina ord som vi glömt bort.B Bitterhetsakademin skrev:Eskilstuna var en gång i tiden en av de ledande industristäderna i landet men idag är nästan allt borta Vid Rosenfors manufakturverk beläget i Skogstorp strax utanför staden tillverkades saxar besman skridskor och andra metallvaror.