B Bitterhetsakademin skrev:
Din tolkning är den jag hoppades läsarna skulle göra, jag tycker att jag uttryckte mig tydligt nog men får försöka skriva så att inget utrymme finns för tvetydighet.
Det gjorde du också. Du var klar som korvspad.
Det är bara det att svenska staten helt enkelt inte får ifrågasättas.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Jonas Persson
Laga, trask och nänts är alla ord författade i en text för barn. Idag vill autkorrekt byta ut dem.
Anka med käpp i röd kappa går på trottoar vid strand. Tänker på havet och sjöresa. Segelbåtar ses på vattnet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tecknad fågel håller en telefon och säger, "Ta med er en smörgås till den gamle snålvargen! Han har nog inte nänts äta på en hel vecka!
Skapa konto
Animerade ankor med färgglada mössor springer och pratar om att hjälpa farbror Kalle. Snöig bakgrund med trädgrenar.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Sökte lite på nätet.

Trask, ger en träff från " det gamla kända folkuttrycket:"
Sångtext i gammaldags stil med texten 'Hå, hå ja mej, du gamle trask', beskriver en åldrad man.
Skapa konto

Laga finns även idag, men bara för några få exempel. Tex laga mat. Förstår jag rätt kan man säga," kan du laga så att bilen blir lagad?"

Text som beskriver olika betydelser av ordet "laga" i svenska språket, inklusive exempelmeningar och juridiska tolkningar.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Fin lampa och med lite tur räcker det med nytt pumpläder. På äldre blåslampor kan även backventilen i pumpen vara slut och måste då bytas. Om backventilen är otät pressas kolven uppåt när du pumpat upp trycket. I bästa fall är det bara smuts. Prova då att hälla lite fotogen i pumpcylindern och pressa den genom ventilen som då ofta tätar. På en fotogendriven är en läckande backventil ingen katastrof men betydligt mindre roligt på en bensin eller spriteldad.
Tack!

Jo, efter pumplädret är åtgärdat får jag testa funktionen på backventilen.

Gillar den lilla nätta blåslampan, bra storlek osv men den hade gärna fått vara utrustad med en ventil på bränslet till brännaren så man kunnat pumpa upp trycket kontrollerat innan man förvärmer med t-röd osv!

Bensindrivna lampor / blåslampor måste vara mycket mer spännande att laborera med!😂

Mvh

Två kalejdoskop med färgglada mönster, ett med stjärnmotiv och ett med gammalt världskartsmotiv.
Skapa konto

Vem har inte spenderat timmar med att titta i dessa när man var liten.

• Gilla
  • Älska
4774 och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Sökte lite på nätet.

Trask, ger en träff från " det gamla kända folkuttrycket:"
[bild]

Laga finns även idag, men bara för några få exempel. Tex laga mat. Förstår jag rätt kan man säga," kan du laga så att bilen blir lagad?"

[bild]
Lite kul att väldigt få vet den ordagranna betydelsen av att laga mat - se till att vi får mat, men samtidigt vet alla vad meningen åsyftar.

Jag har alltid tänkt på laga i form av att sätta samman (trasig) mat, inte se till eller ordna.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag har alltid tänkt på laga i form av att sätta samman (trasig) mat, inte se till eller ordna.
Motsatsen till lagad mat är väl paj?

• Haha
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Tack!

Jo, efter pumplädret är åtgärdat får jag testa funktionen på backventilen.

Gillar den lilla nätta blåslampan, bra storlek osv men den hade gärna fått vara utrustad med en ventil på bränslet till brännaren så man kunnat pumpa upp trycket kontrollerat innan man förvärmer med t-röd osv!

Mvh
Ventil till brännare finns bara på de lampor som drivs med sprit eller bensin då det vore alltför riskabelt att stänga dem genom att öppna avluftningsskruven. Behöver du renovera backventilen är de bästa om du har tillgång till den långa specialnyckel som användes för att skruva ur den. Annars går det att skruva loss hela pumpcylindern. Var varsam med munstycket i brännaren om det är igensatt, använd lämplig rensnål som inte vidgar munstycket. T-gul eller lysfotogen går bra som bränsle. Troligen är det bara att byta packning och sen köra.
Lycka till.

• Specialnyckel för borttagning av backventil, märkt "Made in Sweden", används vid renovering av brännare drivna med sprit eller bensin.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
C
Max och minimumtermometer från Isidor Feingold i Eskilstuna.
Den gamla modellen med kvicksilverfyllt kapillärrör.
Tackar tackar, nu förstår jag vad de konstiga mojängerna som sitter på ett par av mina fönster har varit till (termometern finns inte kvar). Vredet så klart för att kunna nollställa den, en rätt överarbetad konstruktion måste jag säga.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
hsd
Handdriven borrmaskin med två utväxlingar från Eskilstuna mekaniska verkstad.
Tung och gedigen, inget man sliter ut i första taget.
Har en sådan

hsd
En ännu äldre borrsväng från C M Fall i Eskilstuna.
Den är enklare att använda än den föregående

Själv har jag kvar en handdriven östtysk borrmaskin jag fick av pappa då jag var liten grabb, exakt lik den i bilden nedan:

En östtysk handdriven borrmaskin med blått hölje och rött handtag, märkt "Venusberg".
Skapa konto

Notera det eminenta namnet på maskinen - Venusberg! 🤭

Ännu en kvalitetspryl från Honeckers Östtyskland.

Mvh

• Gilla
  • Haha
4774 och 10 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Det gjorde du också. Du var klar som korvspad.
Det är bara det att svenska staten helt enkelt inte får ifrågasättas.
I just den här (del)tråden misstolkade jag att Bitterhetsakademin skyllde på militären, och protesterade med att påpeka att det var staten som var den skyldiga.

Varför får inte svenska staten ifrågasättas?

Äldre brytare från Limhamns metallindustriaktiebolag.
Numera utbytt mot nyare efter en effektfull händelse då jag kopplade in tolv kilowatt och det hade blivit oxid på mässingsblecken som glödgades. När jag gick ner i källaren möttes jag av den omisskännliga doften av bränd bakelit och det blev att ringa elektrikern. Har ni kvar dessa behöver de motioneras någon gång om året så att oxid inte byggs upp och leder till dålig kontakt.

• Äldre brytare från Limhamns metallindustriaktiebolag med tecken på oxidation och bränd bakelit.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Hårtorken är väl inte bortglömd men den här modellen är det förmodligen.
Klassisk industriell formgivning från AEG med handtag i bakelit.

• Klassisk AEG hårtork i metall med bakelithandtag och industriell design.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.