1 750 270 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det gjorde du också. Du var klar som korvspad.B Bitterhetsakademin skrev:
Det är bara det att svenska staten helt enkelt inte får ifrågasättas.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Laga, trask och nänts är alla ord författade i en text för barn. Idag vill autkorrekt byta ut dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Sökte lite på nätet.
Trask, ger en träff från " det gamla kända folkuttrycket:"
Laga finns även idag, men bara för några få exempel. Tex laga mat. Förstår jag rätt kan man säga," kan du laga så att bilen blir lagad?"
Trask, ger en träff från " det gamla kända folkuttrycket:"
Logga in
Skapa konto
Laga finns även idag, men bara för några få exempel. Tex laga mat. Förstår jag rätt kan man säga," kan du laga så att bilen blir lagad?"
Logga in
Skapa konto
Tack!B Bitterhetsakademin skrev:Fin lampa och med lite tur räcker det med nytt pumpläder. På äldre blåslampor kan även backventilen i pumpen vara slut och måste då bytas. Om backventilen är otät pressas kolven uppåt när du pumpat upp trycket. I bästa fall är det bara smuts. Prova då att hälla lite fotogen i pumpcylindern och pressa den genom ventilen som då ofta tätar. På en fotogendriven är en läckande backventil ingen katastrof men betydligt mindre roligt på en bensin eller spriteldad.
Jo, efter pumplädret är åtgärdat får jag testa funktionen på backventilen.
Gillar den lilla nätta blåslampan, bra storlek osv men den hade gärna fått vara utrustad med en ventil på bränslet till brännaren så man kunnat pumpa upp trycket kontrollerat innan man förvärmer med t-röd osv!
Bensindrivna lampor / blåslampor måste vara mycket mer spännande att laborera med!😂
Mvh
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Lite kul att väldigt få vet den ordagranna betydelsen av att laga mat - se till att vi får mat, men samtidigt vet alla vad meningen åsyftar.Jonas Persson skrev:
Jag har alltid tänkt på laga i form av att sätta samman (trasig) mat, inte se till eller ordna.
Ventil till brännare finns bara på de lampor som drivs med sprit eller bensin då det vore alltför riskabelt att stänga dem genom att öppna avluftningsskruven. Behöver du renovera backventilen är de bästa om du har tillgång till den långa specialnyckel som användes för att skruva ur den. Annars går det att skruva loss hela pumpcylindern. Var varsam med munstycket i brännaren om det är igensatt, använd lämplig rensnål som inte vidgar munstycket. T-gul eller lysfotogen går bra som bränsle. Troligen är det bara att byta packning och sen köra.S Stefan.o skrev:
Lycka till.
Tackar tackar, nu förstår jag vad de konstiga mojängerna som sitter på ett par av mina fönster har varit till (termometern finns inte kvar). Vredet så klart för att kunna nollställa den, en rätt överarbetad konstruktion måste jag säga.B Bitterhetsakademin skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Själv har jag kvar en handdriven östtysk borrmaskin jag fick av pappa då jag var liten grabb, exakt lik den i bilden nedan:
Notera det eminenta namnet på maskinen - Venusberg! 🤭
Ännu en kvalitetspryl från Honeckers Östtyskland.
Mvh
Logga in
Skapa konto
Notera det eminenta namnet på maskinen - Venusberg! 🤭
Ännu en kvalitetspryl från Honeckers Östtyskland.
Mvh
I just den här (del)tråden misstolkade jag att Bitterhetsakademin skyllde på militären, och protesterade med att påpeka att det var staten som var den skyldiga.Intet skrev:
Varför får inte svenska staten ifrågasättas?
Äldre brytare från Limhamns metallindustriaktiebolag.
Numera utbytt mot nyare efter en effektfull händelse då jag kopplade in tolv kilowatt och det hade blivit oxid på mässingsblecken som glödgades. När jag gick ner i källaren möttes jag av den omisskännliga doften av bränd bakelit och det blev att ringa elektrikern. Har ni kvar dessa behöver de motioneras någon gång om året så att oxid inte byggs upp och leder till dålig kontakt.
Numera utbytt mot nyare efter en effektfull händelse då jag kopplade in tolv kilowatt och det hade blivit oxid på mässingsblecken som glödgades. När jag gick ner i källaren möttes jag av den omisskännliga doften av bränd bakelit och det blev att ringa elektrikern. Har ni kvar dessa behöver de motioneras någon gång om året så att oxid inte byggs upp och leder till dålig kontakt.