Det kanske var pansarskott? Ytterröret var av glasfiberarmerad plast.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fullbumpor kallades för övrigt den skarpa GRG-ammunitionen.

Det är information jag känner att det inte hade gjort något om jag glömt bort. Men kul ord.
Var inte "fullbumpa" skottet med skarp drivladdning men en betongklump istället för spränggranat? Dvs den small lika högt som ett riktigt skott, men var mycket billigare.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Så kan det mycket väl vara. Då hade jag glömt ändå!

Mvh Findus

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vi fick bara prova en version med insatspipa som tog samma ammunition som till kpist.
Trodde att dom sparade pengar men det var kanske vår hälsa dom tänkte på.
Samma här. Fast när vi sköt Kpistskott med gravt överdimensionerad bössa var motivet att spara pengar. Något hälsoskäl nämndes inte.

T TommyC skrev:
Det kanske var pansarskott? Ytterröret var av glasfiberarmerad plast.
Fanns både övningsvapen till P-skott(m/68)och GRG. På P-skottet tog man ut slutstycket, satte dit en patron och skruvade tillbaka det ett halvt varv. Säkringen var en plastbit i ett snöre som låste avfyrningsknappen😬. Till GRG fanns det ett övningsvapen som såg ut ungefär som en en granat och laddades likadant. Ammunitionen var 9mm spårljus med reducerad krutladdning som sades fungera ihop med siktena, dvs samma ballistik som de riktiga grejorna och vi varnades för att använda den i K-pist eftersom den reducerade laddningen kunde orsaka att slutstycket inte hakade upp när man släppte avtryckaren och vapnet skulle skulle alltså kunna fortsätta skjuta. Om det var sant vet jag inte, de kanske bara ville avskräcka oss från att skjuta spårljus 😀

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Var inte "fullbumpa" skottet med skarp drivladdning men en betongklump istället för spränggranat? Dvs den small lika högt som ett riktigt skott, men var mycket billigare.
Den som tryckt av fullbumpa (dvs. lös skott utan sprängsats i granathuvudet men med full krutladdning i drivningen), glömmer det aldrig - har själv gjort det, - om man säger så här, det rensar näsan och bihålorna rejält och vid uppställning efter övningen, står alla som gjort det, med lite extra svärta i ansiktet, en och annan med blåtira (av siktet...), snoriga och med fånigt leende.

Alltså, det går inte att föreställa sig i hur mycket det smäller innan man själv provat att trycka av en sådan...

• Gilla
  • Wow
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
ullberg
A AndersS skrev:
En kortläsare med fingertryckskontroll från 90-tal. Ansluts till serieport+tangentbord/mus på en dator. Har sparat en av nostalgi och minns jag rätt använde även federala myndigheter i USA dessa.
[bild]
Där jag jobbar används kortläsare fortfarande, låt vara att vi inte har fingeravtryck utan pin. Vissa har tangentbord med kortläsare men alla datorer har också inbyggd kortläsare. Vi har tydligen också externa kortläsare vilket jag fick erfara när min dators kortläsare gick sönder - beställde ny dator men i väntan på den kände jag mig väldigt gammal när jag kom in i mötesrum och var tvungen att ställa kortläsaren på bordet, sätta sladd i datorn, sätta i kortet och logga in…

/U

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
[bild]
Har har vi lödkolven gjord efter ritningen i tidningen. Den sitter på en klassisk fotogendriven blåslampa tillverkad av K F Eriksson i Eskilstuna. Har under åren samlat på mig tiotals blåslampor och primuslyktor. Ungarna i området gjorde stora ögon när jag tog ut några större blåslampor på gården och drog igång dem.
Fick en liten Optimus blåslampa av dottern som jag har putsat upp och rengjort ganska ordentligt.

Pumplädret är dock tokslut så det ska jag beställa ett nytt, sedan återmontering av pumpen och därefter provstart!

Mvh

• En rengjord Optimus blåslampa av mässing, modell 40, med svart handtag, står på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Fick en liten Optimus blåslampa av dottern som jag har putsat upp och rengjort ganska ordentligt.

Pumplädret är dock tokslut så det ska jag beställa ett nytt, sedan återmontering av pumpen och därefter provstart!

Mvh
Ursäkta gammla grejer ska inte putsas, utan ska ha sin patina, annars ser dom nya ut. Har ett par dussin blåslampor och inte putsat dom. Men klart alla gör som dom vill. Nu kanske det var en nyproduktion för din och då kan man putsa den.
PS Dom flesta fungerar när pumpen renoverats.

P
Jag drar mig till minnes i alla fall ett tillfälle då befälet beordrade internerade att gräva gravar som straff för ordervägran samtidigt som han skrek att ni ska straffas med det hårdast tänkbara straffet.
Du var där, alltså?

J jonaserik skrev:
Ursäkta gammla grejer ska inte putsas, utan ska ha sin patina, annars ser dom nya ut. Har ett par dussin blåslampor och inte putsat dom. Men klart alla gör som dom vill. Nu kanske det var en nyproduktion för din och då kan man putsa den.
PS Dom flesta fungerar när pumpen renoverats.
Tja, var och en gör som han / hon vill tycker jag. I det här fallet var stålgrejerna rejält rostiga och blankdelarna kraftigt gröna och ärgade så det såg inte det minsta trevligt ut.

Patina uppskattar jag, har trots allt en förkärlek för gamla prylar men denna var inte patinerad utan rent ut sagt dyngig och snuskig.

Pumplädret är som sagt klappslut, diametern är gott och väl 2-3 mm mindre än diametern på luftpumpens cylinder så det behöver bytas - hela kragen har vittrat bort.

Mvh

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Där jag jobbar används kortläsare fortfarande, låt vara att vi inte har fingeravtryck utan pin. Vissa har tangentbord med kortläsare men alla datorer har också inbyggd kortläsare. Vi har tydligen också externa kortläsare vilket jag fick erfara när min dators kortläsare gick sönder - beställde ny dator men i väntan på den kände jag mig väldigt gammal när jag kom in i mötesrum och var tvungen att ställa kortläsaren på bordet, sätta sladd i datorn, sätta i kortet och logga in…

/U
Japp, finns fortfarande liknande lösningar och använde det för fem år sedan och utifrån säkerhetskrav. Men då var det med USB.😃

S Stefan.o skrev:
Tja, var och en gör som han / hon vill tycker jag. I det här fallet var stålgrejerna rejält rostiga och blankdelarna kraftigt gröna och ärgade så det såg inte det minsta trevligt ut.

Pumplädret är som sagt klappslut, diametern är gott och väl 2-3 mm mindre än diametern på luftpumpens cylinder så det behöver bytas - hela kragen har vittrat bort.

Mvh
Brukar vara en läderbit som kan klippas till och lagt i olja för att bli mjuk och pressa ut vid pumpning, inte många mm i storlek extra för att täta mot pumpröret. Ska gå in vid uppdrag och pressa tätt vid nedtryck.

P
Vad gäller krigsmakten har Sverige en märklig förmåga att alltid vara ur fas med omvärldsläget.
Det var knappast krigsmakten (numera försvarsmakten) som hade den förmågan. I Sverige styr riksdagen över försvarsmakten och bestämmer dess omfattning och budget.

Man bör alltså vara försiktig med att skylla fasurvarandet på militären. Det var, nu som då, våra rikspolitiker som inte hade speciellt bra koll på läget i omvärlden, samt led av dålig fantasi. Om det var pga naivitet, ideologi, dålig patriotism eller något annat kan jag inte svara på. Förmodligen en kombination. Att många lyssnade på Francis Fukuyama bidrog nog också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.