B Bitterhetsakademin skrev:
fråga föremålet för åtrån om att följa med hem på en kopp te.
Fan, vad te man drack i ungdomen i hopp om att få ligga. Var ganska många av dem som frågade om man skulle med hem på te som sen bara ville dricka te.
Men ibland var det värt besväret 😋

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
P
Det var fler än uttalade kommunister, även vänstersossar fackligt aktiva, antinazister, pacifister och andra. Dessutom utan vare sig rättegång eller fällande dom. Det var stora skillnader mellan interneringslägren. Storsien utan tvekan värsta medan andra var betydligt bättre. Det var tveksamt om det var legalt enligt gällande lag och därför var väl partiet angeläget om att utplåna arkiven så att inga bevis skulle finnas kvar.
Skenavrättningar påstod du ha förekommit på Storsien. Var finns dokumentation av det?

Jag är allt annat än sosse, men jag vet också hur utsatt Sverige var under andra världskriget, framförallt i början. Vi stod under hot från två fascistiska stormakter och hade en mycket dåligt rustad krigsmakt. (Lite som nu, men nu hotas vi bara av en fascistisk "stormakt" och ingår i en allians). Jag tvivlar på att någon i den här tråden hade varit kapabel att hantera läget bättre än samlingsregeringen.

N.B. samlingsregeringen. Det var inte en socialdemokratisk regering som styrde Sverige under andra världskriget.

• Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Skenavrättningar påstod du ha förekommit på Storsien. Var finns dokumentation av det?

Jag är allt annat än sosse, men jag vet också hur utsatt Sverige var under andra världskriget, framförallt i början. Vi stod under hot från två fascistiska stormakter och hade en mycket dåligt rustad krigsmakt. (Lite som nu, men nu hotas vi bara av en fascistisk "stormakt" och ingår i en allians). Jag tvivlar på att någon i den här tråden hade varit kapabel att hantera läget bättre än samlingsregeringen.

N.B. samlingsregeringen. Det var inte en socialdemokratisk regering som styrde Sverige under andra världskriget.
Jag drar mig till minnes i alla fall ett tillfälle då befälet beordrade internerade att gräva gravar som straff för ordervägran samtidigt som han skrek att ni ska straffas med det hårdast tänkbara straffet.
Officiell dokumentation är svår att få fram då arkiv utplånats . Har väl gjorts dokumentär i ämnet. Detaljerna vad min far berättade för fyrtio år sedan kan jag inte minnas ordagrant men helt klart var det ingen semesteranläggning för de intagna.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P pmd skrev:

Vad gäller krigsmakten har Sverige en märklig förmåga att alltid vara ur fas med omvärldsläget. Under första världskriget var Sverige försvar allt annat än gott och privata insamlingar ordnades för att bistå med pengar till materiell.
Andra världskriget talade Per Albin Hansson om att vår beredskap var god men det var en sanning med modifikation. Under nittiotalet skrotades nästan allt som fanns i beredskapslagren Tusentals fordon, många nyrenoverade slumpades bort till utländska företag. Tusentals totalrenoverade fordon gick till fragmentering då de inte uppfyllde gällande miljökrav.
En bekants bekant jobbade vi den tiden på P 10 och sattes att slå sönder många hundratals nya Primuslyktor i kartong för att ta vara på mässingen. Allt betalat av svenska skattebetalarna så folket borde beretts möjlighet att köpa billigt i stället för att destruera eller slumpa ut till utländska aktörer.

• Tallrik med blåvit illustration av en soldat med gevär vid kustlandskap. Texten "Landstormen 1914" samt kungliga kronor syns i kantdekoren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
En gång i tiden hade Sverige egen tillverkning av optiskt utrustning. En av de större aktörerna var Jungnerbolaget som även ägde Ruda glasbruk där optiskt specialglas tillverkades.
Här ett sikte från ett Carl Gustaf raketgevär som blev en stor exportsucce och exporterades i stort antal till bland annat den israeliska krigsmakten och ett flertal andra länder.

• Sikte från Carl Gustaf raketgevär tillverkat av Jungner, med justeringsratt och serienummer synliga på en grön kropp.
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
En gång i tiden hade Sverige egen tillverkning av optiskt utrustning. En av de större aktörerna var Jungnerbolaget som även ägde Ruda glasbruk där optiskt specialglas tillverkades.
Här ett sikte från ett Carl Gustaf raketgevär som blev en stor exportsucce och exporterades i stort antal till bland annat den israeliska krigsmakten och ett flertal andra länder.
Granatgevär. Carl gustaf har ingen raket. Det är en konventionell projektil. Dock ventileras den bakåt för att motverka rekylen.

• Gilla
moloko och 2 till
  • Laddar…
Ja du har helt rätt slarvade med terminologin där. I vilket fall en imponerande konstruktion för sin tid utvecklad av samme Hugo Abramsson som vid sin tid på C E Johansson tog fram mikrokatorn jag skrev om tidigare i tråden. Mina praktiska vapen kunskaper inskränker sig till sportskytte med Mauser långt bak i tiden. Såg bilder på den vid användning och den verkar ge ett rejält bakblås så det är väl enda nackdelen att det måste vara långt säkerhetsavstånd till egen trupp.

• Gilla
Gullfal
  • Laddar…
Ja du har helt rätt slarvade med terminologin där. I vilket fall en imponerande konstruktion för sin tid utvecklad av samme Hugo Abramsson som vid sin tid på C E Johansson tog fram mikrokatorn jag skrev om tidigare i tråden. Mina praktiska vapen kunskaper inskränker sig till sportskytte med Mauser långt bak i tiden. Såg bilder på den vid användning och den verkar ge ett rejält bakblås så det är väl enda nackdelen att det måste vara långt säkerhetsavstånd till egen trupp.
Farsan konsultade för Gevörsfaktoriet (Nu SAAB Dynamics) på 80 och 90-talet.

Vi hade en sådan där bring your child to work-dag, jag och två klasskompisar fick besöka fabriken. Var riktigt häftig dag för oss. Fick bland annat skjuta grg med träningsammunition samt vara med när de provsköt med den skarpt.

Farsans företag utvecklade en robot för kalibrering av korn och sikte på AK5. Senare fick jag porta den från HP Basic till VB Basic. Var riktigt kul och jag lärde mig massor om optisk analys.

• Gilla
  • Haha
och en till och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Fan, vad te man drack i ungdomen i hopp om att få ligga. Var ganska många av dem som frågade om man skulle med hem på te som sen bara ville dricka te.
Men ibland var det värt besväret 😋
Som inbiten kaffedrickare har jag instinktivt tackat nej till te. Och fem minuter senare förbannat min dumhet och bristande sociala kompetens.😫

• Haha
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Jungnerbolaget tillverkade även de välkända NiFe batterierna och handlampor som denna. De ackumulatorena har en otrevlig elektrolyt, fick lite på fingertopparna. Trots snabb tvätt löstes huden upp och gav blåsor.

• Handlampa från Jungnerbolaget med NiFe-batteri i metallhölje, placeras på klinkergolv framför grön vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Det är en rejäl smäll på Carl Gustaf, men lustigt nog känns det lite lugnare som skytt då väl ljudet mest går framåt och bakåt. Dubbla hörselskydd var det väl som gällde alldeles oavsett.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en rejäl smäll på Carl Gustaf, men lustigt nog känns det lite lugnare som skytt då väl ljudet mest går framåt och bakåt. Dubbla hörselskydd var det väl som gällde alldeles oavsett.
Max 3 skott per dag får man skjuta skarpt tror jag det är., Av hälsoskäl :P

Vi fick bara prova en version med insatspipa som tog samma ammunition som till kpist.
Trodde att dom sparade pengar men det var kanske vår hälsa dom tänkte på.

Fullbumpor kallades för övrigt den skarpa GRG-ammunitionen.

Det är information jag känner att det inte hade gjort något om jag glömt bort. Men kul ord.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vi fick bara prova en version med insatspipa som tog samma ammunition som till kpist.
Trodde att dom sparade pengar men det var kanske vår hälsa dom tänkte på.
Var inte det för pansarskott? De var för farliga för att skjuta med i fredstid i Sverige redan på 1900-talet. Men det kanske fanns för Carl Gustaf med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.