1 750 762 läst ·
15 792 svar
1751k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det är väl fortfarande ägaren som står för underhållet, minimalt eller inte?D Dublin skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
När jag pluggade i Borlänge 88-90 minns jag att vår IT-kille visade ”Internet” som då var i ett terminalfönster. Tror det var runt 1990 och på en Norsk Data-terminal kopplad mot en VAX som det visades. Finger, FTP och Mail om jag inte minns fel. Högskolan satt i Vägverkets lokaler och det var säkert därifrån uppkopplingen skedde.lars_stefan_axelsson skrev:
Ars Technica har en historik i två delar som har fått Vint Cerfs välsignelse.P pmd skrev:Det behövdes dock specialdatorer för (den tidens) routing. Dessa kallades IMP (Interface Message Processor).
Läs gärna en bit ner under rubriken om senator Edward Kennedys (MA) gratulationstelegram till BBN efter att BBN hade fått kontraktet att bygga den ekumeniska "Interfaith Message Processor".
BBN finns i Cambridge, MA.
https://arstechnica.com/gadgets/2025/04/a-history-of-the-internet-part-1-an-arpa-dream-takes-form/
https://arstechnica.com/gadgets/202...ternet-part-2-the-high-tech-gold-rush-begins/
Arkitekturen spelar ingen roll, den var ändå tvungen att byggas.C cpalm skrev:
Ja i alla fall om en tunnelbana av dagens sort skulle funnits i Stockholm.
Jag har försökt finna uppgifter om vilken area som T-centralen tar i anspråk, men inte hittat, men genom att rita en rektangel på en karta så finnar jag det troligt att den troligen tog en hygglig bit över 60.000 kvadratmeter mark i anspråk, och då har jag inte alls räknat in de djupare liggande stationerna, t.ex. blå linjen, för de är ju sprängda i berget.
Klara, t.ex. vid tegelbacken, är ju dessutom gammal sjöbotten, för 500 år sedan var det vatten där tegelbackens tunnelmynning är idag.
Det betyder att det inte går att spränga tunnlar, för detta behövs det berg.
Men OBS, jag hyllar inte norrmalmalmsregleringen, jag säger inte ens att det var oundviklig, men samtidigt skulle det Stockholm, med den kollektivtrafik som finns, varit svårt att få till utan ganska stor förstörelse av bebyggelse i de gamla klarakvarteren.
Men jag anser nog också att skulle detta gjorts idag, så skulle det som sen byggdes kanske blivit väldigt mycket annorlunda. Idag har vi ingen önskan av stora trafikleder genom centrum, och det finns mer tankar om en levande stadskärna.
Redigerat:
Sen får man inte glömma bort att en del saker aldrig genomfördes. Som t.ex. att dra trafiken från Norr Mälarstrand via klarabergsviadukten till sergels torg. I princip saknas bara drygt 100m väg men det skulle krävas att några gamla byggnader (bla Kungliga myntet) skulle rivas. Dock kom man så långt att Klarabergsviadukten byggdes, en fyrfilig bro som nu efter en tvär kurva landar på tvåfiliga kungsholmsgatan.Mikael_L skrev:
Arkitekturen spelar ingen roll, den var ändå tvungen att byggas.
Ja i alla fall om en tunnelbana av dagens sort skulle funnits i Stockholm.
Jag har försökt finna uppgifter om vilken area som T-centralen tar i anspråk, men inte hittat, men genom att rita en rektangel på en karta så finnar jag det troligt att den troligen tog en hygglig bit över 60.000 kvadratmeter mark i anspråk, och då har jag inte alls räknat in de djupare liggande stationerna, t.ex. blå linjen, för de är ju sprängda i berget.
Klara, t.ex. vid tegelbacken, är ju dessutom gammal sjöbotten, för 500 år sedan var det vatten där tegelbackens tunnelmynning är idag.
Det betyder att det inte går att spränga tunnlar, för detta behövs det berg.
Men OBS, jag hyllar inte norrmalmalmsregleringen, jag säger inte ens att det var oundviklig, men samtidigt skulle det Stockholm, med den kollektivtrafik som finns, varit svårt att få till utan ganska stor förstörelse av bebyggelse i de gamla klarakvarteren.
Men jag anser nog också att skulle detta gjorts idag, så skulle det som sen byggdes kanske blivit väldigt mycket annorlunda. Idag har vi ingen önskan av stora trafikleder genom centrum, och det finns mer tankar om en levande stadskärna.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Har du läst länken som @Mikael_L postade i inläggP pmd skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-bort-att-de-har-funnits.423481/post-6292784
Där står bland annat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Det var ju snarare så att fastighetsägarna inte fick tillstånd att renovera för att det skulle förfalla.P pmd skrev:
Edit: gubben ovan han före.
"Rätt att utfärda förbud mot renovering".Jonas Persson skrev:
För att få klarhet i detta behöver vi mer information.
1. Utfärdades det något förbud mot renovering?
2. Om det utfärdades ett förbud, var det ingen som bekämpade det rättsligt? Det framstår ju som en oerhörd korruption i riksdagen att en sådan lag kunde stiftas.
Jag är lite skeptisk till Arkitektupprorets opartiskhet. De jämför med Mussolini och Stalin. Det är förstås möjligt att Carl Gustaf Ekman och Tage Erlander var lika goda fascister som Stalin och Mussolini, men det är inte så historien har skrivits.
(Att bröderna Rockefeller är med i jämförelsen är kanske mindre konstigt; korruption har i alla tider funnits i USA).
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Svenska politiker är inte bättre, speciellt på kommunalnivå och värst är sossarna.P pmd skrev:"Rätt att utfärda förbud mot renovering".
2. Om det utfärdades ett förbud, var det ingen som bekämpade det rättsligt? Det framstår ju som en oerhörd korruption i riksdagen att en sådan lag kunde stiftas.
Jag är lite skeptisk till Arkitektupprorets opartiskhet. De jämför med Mussolini och Stalin. Det är förstås möjligt att Carl Gustaf Ekman och Tage Erlander var lika goda fascister som Stalin och Mussolini, men det är inte så historien har skrivits.
(Att bröderna Rockefeller är med i jämförelsen är kanske mindre konstigt; korruption har i alla tider funnits i USA).
Vad gäller Tage Erlander var han långt ifrån någon god människa. Har har fått berättigad kritik för sin roll som ledare för det svenska lägersystemet under krigsåren. Vid ett antal interneringsläger spärrades oliktänkande in och tvingades till hårt och meningslöst kroppsarbete. Gräv en grop och fyll igen den när du är klar. Värst var förmodligen lägret Storsien där brutal förnedring och skenavrättningar förekom. Min far växte upp i närheten under den tiden och det kallades koncentrationsläger av de internerade. Det mesta arkivmaterialet gallrades på order av partiet omkring 1960.P pmd skrev:"Rätt att utfärda förbud mot renovering".
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Ska man idka lite sossekonspiration kan man fråga sig varför det aldrig byggdes något Domus i Stockholms city. Jag menar, det ligger ju nära till hands att tro att kooperationen fick en gräddfil i det kommunala plansystemet med rivning och byggande av nya fula hus. Men på Norrmalm har det aldrig funnits något Domus, medan exempelvis Åhlens höll sig framme och bytte bort sin fastighet vid Hötorget och byggde nytt vid T-centralen. Prisbelönt förstås, 1964 fick det Kasper Salinpriset.
Mer diaboliskt lagda sossar hade förstås gynnat kooperationen, även om de nog hade saknat Åhlens framsynthet om vilken den bästa adressen skulle bli.
Så som vanligt ska nog inte konspiration förväxlas med vanlig dumhet och tidsanda.
Motståndet mot cityförvandlingen leddes för övrigt av senare moderatledaren Gösta Bohman.
Mer diaboliskt lagda sossar hade förstås gynnat kooperationen, även om de nog hade saknat Åhlens framsynthet om vilken den bästa adressen skulle bli.
Så som vanligt ska nog inte konspiration förväxlas med vanlig dumhet och tidsanda.
Motståndet mot cityförvandlingen leddes för övrigt av senare moderatledaren Gösta Bohman.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 273 inlägg
Bara så ni vet, det heter arkitekturupproret. Det är alltså resultatet man gör uppror mot, inte nödvändigtvis arkitekterna i sig. Det är inte heller primärt arkitekter som gör uppror.