B Bitterhetsakademin skrev:
Magnesiublixtar med batteri tändning. Ett framsteg jämfört med blixtljuspulver som användes tidigare. Det fanns även större blixtlampor med samma fattning som vanliga glödlampor. Dessa hade ett enormt kraftigt ljus men var relativt dyra för amatörbruk. Eletronblixtar fanns tidigt för yrkesbruk men för amatörer som tog några blixtbilder då och då hängde magnesiumblixtarna med långt in på sjuttiotalet då små och kompakta elektronblixtar blivit billiga.
De fanns längre än så, jag använde Philips PF1B sent 80-tal.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Färgbladen till stecileringsmaskinen, om man drog upp trycket mot slutet gick det att få ut uppemot fyrahundra stenciler men de sista blev blekare.

• Framsida av Rosendahls färgblad för stencileringsmaskiner med texten "vägen till perfekta kopior" och information om innehållet i portföljen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
De fanns längre än så, jag använde Philips PF1B sent 80-tal.
Kan nog stämma, vet att min far använde AG3B så sent som andra halvan av åttiotalet. Kommer ihåg att en Icabutik sålde ut blixtar till Instamatic ca 1987 för en krona paketet då jag köpte på mig en del.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Skarvapparat och filmcement från tiden då man redigerade smalfilm.

• Skarvapparat och flaska filmcement för smalfilmsredigering, märkt "K.W. Special Film Cement".
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Äh, det där var modernt, detta finns i mitt kök.
De blir fina bokstöd om inte annat, jag är glad jag har ett antal kvar. Även bra att använda som tyngd om något behöver läggas i press.

• Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Modellen 1700 tal men osäker vilket bruk som gjort den.
Märkt FV.
Fin dörrstopp om inte annat, det är så jag använder mitt uråldriga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maria T
Nu tangerar detta tråden Svenska språket https://www.byggahus.se/forum/threads/svenska-spraket.357254/ (och jag fattar ff inte hur bädda in en länk - har funkat tidigare men inte nu) så nu frågar jag er - när hörde/läste ni ordet "kolijox" senast?

Jag läste det i tisdags när en kompis skrev och berättade om en butik de besökt på en marknad, butiken var full av "kolijox" varpå jag svarade att det var länge sen jag hörde det ordet (min pappa avled 2001 så före det) och jag korrigerade till" kollijox". Ett underbart ord som för mig betyder en salig blandning, eller röra, av vad som helst, och det var så min pappa använde det. Har aldrig sett det skrivet, och jag hade glömt bort ordet och dess betydelse. Kul att bli påmind.

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Finns även varianten kolojox, ska väl betyda en salig blandning eller röra. Här klipp ur äldre annons från tidningen Kvällsstunden.

• Annonstext om Fattig-Jons Kololoxsalva mot hudproblem, ex från äldre tidning.
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Skarvapparat och filmcement från tiden då man redigerade smalfilm.
Har du ett eget tekniskt museum?

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du ett eget tekniskt museum?
Snudd på, stort intresse för teknikhistoria, fyrtio år på loppis och ett stort hus sätter sina spår. Har de senaste veckorna gått igenom ett större förråd och rensat bort en del, går trots allt inte att behålla allt.

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
A ajn82 skrev:
Kommer frimärken ens att nyproduceras om ett decennium? Tänker det är dött som fenomen också
Nja, idag kan du ju frankera "frimärken" med en bokstavskod.

Så nej, tråkigt men sant...

Krilleman Krilleman skrev:
Nja, idag kan du ju frankera "frimärken" med en bokstavskod.

Så nej, tråkigt men sant...
I Storbritannien samt Tyskland har alla nya märken fått ett fält med en qr-kod som avläses under brevets resa från avsändare till mottagare. Det ska vidare förhindra förfalskning och återanvändning av frimärken då koden är unik. Det har varit en del debatt om integritetsaspekten och stort missnöje bland samlare då alla märken i Storbritannien blev ogiltiga efter en tid och innan dess måste inlösas via ett ganska byråkratiskt förfarande.

Jonas Persson
J jahallåja skrev:
Borde funka på induktion
Blev tvungen att pröva🤓. 10s med boost och det går inte att ta på. Så jag, det fungerar mycket bra.

Bra med reserv när det ordinarie checkar ut...

Ett gammalt strykjärn placerat på en induktionshäll med lysande digitala kontroller.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Hällrengöringsmedel verkar vara bortglömt. 😉😂😳🤓

• Haha
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Hällrengöringsmedel verkar vara bortglömt. 😉😂😳🤓
Finns det inte sånt man sprejar istället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.