1 648 089 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
De fanns längre än så, jag använde Philips PF1B sent 80-tal.B Bitterhetsakademin skrev:Magnesiublixtar med batteri tändning. Ett framsteg jämfört med blixtljuspulver som användes tidigare. Det fanns även större blixtlampor med samma fattning som vanliga glödlampor. Dessa hade ett enormt kraftigt ljus men var relativt dyra för amatörbruk. Eletronblixtar fanns tidigt för yrkesbruk men för amatörer som tog några blixtbilder då och då hängde magnesiumblixtarna med långt in på sjuttiotalet då små och kompakta elektronblixtar blivit billiga.
Nu tangerar detta tråden Svenska språket https://www.byggahus.se/forum/threads/svenska-spraket.357254/ (och jag fattar ff inte hur bädda in en länk - har funkat tidigare men inte nu) så nu frågar jag er - när hörde/läste ni ordet "kolijox" senast?
Jag läste det i tisdags när en kompis skrev och berättade om en butik de besökt på en marknad, butiken var full av "kolijox" varpå jag svarade att det var länge sen jag hörde det ordet (min pappa avled 2001 så före det) och jag korrigerade till" kollijox". Ett underbart ord som för mig betyder en salig blandning, eller röra, av vad som helst, och det var så min pappa använde det. Har aldrig sett det skrivet, och jag hade glömt bort ordet och dess betydelse. Kul att bli påmind.
Jag läste det i tisdags när en kompis skrev och berättade om en butik de besökt på en marknad, butiken var full av "kolijox" varpå jag svarade att det var länge sen jag hörde det ordet (min pappa avled 2001 så före det) och jag korrigerade till" kollijox". Ett underbart ord som för mig betyder en salig blandning, eller röra, av vad som helst, och det var så min pappa använde det. Har aldrig sett det skrivet, och jag hade glömt bort ordet och dess betydelse. Kul att bli påmind.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
I Storbritannien samt Tyskland har alla nya märken fått ett fält med en qr-kod som avläses under brevets resa från avsändare till mottagare. Det ska vidare förhindra förfalskning och återanvändning av frimärken då koden är unik. Det har varit en del debatt om integritetsaspekten och stort missnöje bland samlare då alla märken i Storbritannien blev ogiltiga efter en tid och innan dess måste inlösas via ett ganska byråkratiskt förfarande.Krilleman skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg