Finns att köpa i Tyskland, i dom klassiska små glasflaskorna. Min pennhandlare i Tyskland säger att man aldrig ska använda svart bläck i reservoarpennor.
Jag skriver helst med min Montblanc.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Finns att köpa i Tyskland, i dom klassiska små glasflaskorna. Min pennhandlare i Tyskland säger att man aldrig ska använda svart bläck i reservoarpennor.
Jag skriver helst med min Montblanc.
Quink från Parker är svart och fungerar väl. Har någon gång fått rengöra men annars inga större problem. Har själv mest billigare pennor så ingen katastrof om de skulle ta skada men har inte sett några problem ännu.

• Bläckset: Senator Regent bläckpenna med tillbehör, Parker Super Quink svart bläckflaska och Windsor blå tvättbar bläckflaska på en slät yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Då kan du med fördel skriva från höger till vänster, som på arabiska.
MIn bror lärde sig skriva genom att sitta mitt emot mig vid ett bord och skriva av det jag skrev. Man behövde hålla upp hans papper mot en spegel för att kunna läsa vad som stod där.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Pratet om pennor, bläck och spegelvänt får mig att tänka på en annan pryl från fordom. Kommer ni ihåg hektografen? Jag hade en leksaksvariant som jag fått när jag börjat skolan och som väl var tänkt att motivera mig mig att öva på skrivandet men det var inte författaren/journalisten i mig som stimulerades som konstnären 😀

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Pratet om pennor, bläck och spegelvänt får mig att tänka på en annan pryl från fordom. Kommer ni ihåg hektografen? Jag hade en leksaksvariant som jag fått när jag börjat skolan och som väl var tänkt att motivera mig mig att öva på skrivandet men det var inte författaren/journalisten i mig som stimulerades som konstnären 😀
Ja och handvevad stencileringsmaskin. Även karbonpapper till den mekaniska Facitskrivmaskinen. Vi fick lära oss att skriva på dessa redan då omoderna mekaniska skrivmaskiner i skolan. Stencileringsmaskinen var redan då ute men stod kvar som reserv.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ja och handvevad stencileringsmaskin. Även karbonpapper till den mekaniska Facitskrivmaskinen. Vi fick lära oss att skriva på dessa redan då omoderna mekaniska skrivmaskiner i skolan. Stencileringsmaskinen var redan då ute men stod kvar som reserv.
Spritstenciler! Åh, den berusande doften av dessa papper med violett text... och ett härligt tyska-prov.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 6 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Spritstenciler! Åh, den berusande doften av dessa papper med violett text... och ett härligt tyska-prov.
Hela klassen luktade på sin stencil och bara njöt.

Redigerat:
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Ännu en sak som fallit i glömska.
Mekaniska väggur som en gång var varje hems stolthet och drogs upp var vecka. För några årtionden fortfarande efterfrågade men idag näst intill föraktade. På auktioner och loppisar dyker de upp men blir ofta osålda. Förbarmande mig över klockan på bilden och köpte den för trettio kronor. Har även fått flera Westerstrandsklockor gratis. Antagligen beror det på att kostnaden för att serva är tiotals gånger högre än värdet. Tycker att tickandet är rogivande och minner om svunna tider. Verken är oftast av hög kvalitet och med lite rengöring och smörjning går de pålitligt i många år än.

• Mekaniskt väggur i mörkt trä med blomsterdekor, urtavla med svarta siffror och visare mot en blommig tapetbakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
En kvinna sitter vid ett skrivbord och använder en skrivmaskin samtidigt som hon pratar i telefon, i en kontorsmiljö.
Skapa konto

Sekreterare

• Gilla
  • Älska
Riedern och 8 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]

Sekreterare
Alla små mer eller mindre smakfulla prydnadssaker som fyllde hyllorna. Här en originell lergök av det något ekivoka slaget.

• En brun lergök med originell och ekivok form, föreställande en figur med hatt och skägg, visas i profil.
    Skapa konto
Ännu en sak som fallit i glömska.
Mekaniska väggur som en gång var varje hems stolthet och drogs upp var vecka. För några årtionden fortfarande efterfrågade men idag näst intill föraktade. På auktioner och loppisar dyker de upp men blir ofta osålda. Förbarmande mig över klockan på bilden och köpte den för trettio kronor. Har även fått flera Westerstrandsklockor gratis. Antagligen beror det på att kostnaden för att serva är tiotals gånger högre än värdet. Tycker att tickandet är rogivande och minner om svunna tider. Verken är oftast av hög kvalitet och med lite rengöring och smörjning går de pålitligt i många år än.
Jobbade i min ungdom på ett vårdhem, där bodde bl.a en äldre herre som samlade på väggur. Han hade ett trettiotal i sitt rum på boendet.

Ingen av klockorna gick men en tråkig söndagseftermiddag frågade jag honom om vi skulle dra upp en klocka och kolla så den fungerade. Efter nån timme hade vi dragit upp varenda klocka och ställt dem så de visade rätt tid.

Det blev lite livat vid kvällsmaten när alla klockor slog sex, det dinga och dånga och plinga och plånga 😃 och sen höll det på varje timme tills fjädrarna slaknade.

Och så fick vi förmaningar från ledningen om att klockorna inte skulle dras upp i fortsättningen.

• Haha
  • Arg
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jobbade i min ungdom på ett vårdhem, där bodde bl.a en äldre herre som samlade på väggur. Han hade ett trettiotal i sitt rum på boendet.

Ingen av klockorna gick men en tråkig söndagseftermiddag frågade jag honom om vi skulle dra upp en klocka och kolla så den fungerade. Efter nån timme hade vi dragit upp varenda klocka och ställt dem så de visade rätt tid.

Det blev lite livat vid kvällsmaten när alla klockor slog sex, det dinga och dånga och plinga och plånga 😃 och sen höll det på varje timme tills fjädrarna slaknade.

Och så fick vi förmaningar från ledningen om att klockorna inte skulle dras upp i fortsättningen.
Hade varit ännu roligare om det hade varit en samling gökur. Det hade blivit outhärdligt. Läste en artikel i en veckotidning om en man som hade flera väggar fulla med gökur. Hans fru var inte överförtjust men han fick hållas mot att han bara drog upp enstaka klockor vid något tillfälle.

Intet Intet skrev:
Hela klassen luktade på sin stencil och bara njöt.
Långt tillbaka användes väl bitrexdenaturerad sprit. Gick att få drickbart genom tillsats av lite natriumhypoklorit som omvandlade tillsatsen till natriumbensoat. Sedan blev det tillsatser som är svårare att avlägsna. Inom tryckeribranschen
användes mycket etylacetat och där sker omvandlingen till drickbar sprit med hjälp av natriumhydroxid.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Hade varit ännu roligare om det hade varit en samling gökur. Det hade blivit outhärdligt. Läste en artikel i en veckotidning om en man som hade flera väggar fulla med gökur. Hans fru var inte överförtjust men han fick hållas mot att han bara drog upp enstaka klockor vid något tillfälle.
Där var några gökur med men inte mer än fyra fem stycken.

Karbidlampa
Nedre behållaren fylls med karbid och den övre med vatten. Sedan öppnas ventilen och vattnet droppar ner och reagerar med karbiden som utvecklar acetylengas. Användes som substitut för fotogenlampor under världskrigen då fotogen var en bristvara.

• Karbidlampa med vit glaskupa och metallbas, användes som alternativ till fotogenlampor. Ventilen på sidan reglerar vattenflödet för gasproduktion.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.