Karbidlampor fanns även som cykellyktor. Fördelen över fotogenlampor var att dom hade ett skarpt fokusserat sken som lätt kunde riktasmed spegel/lins.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Karbidlampor fanns även som cykellyktor. Fördelen över fotogenlampor var att dom hade ett skarpt fokusserat sken som lätt kunde riktasmed spegel/lins.
Och de användes längre än man kanske tror inom "grottkrypningen" (jaja, spelunking dådå ;)). Det var inte förrän högintensistets-LED och Li-jon-celler blev ekonomiska vid tusenårsskiftet som de till sist blev riktigt ovanliga enligt de jag kände som drevs av viljan att krångla sig igenom så trånga hål som möjligt, så djupt ner i ett berg som möjligt. *)

Så det är inte bara överlevande 1800-tals exemplar som finns; t ex Petzl tillverkade moderna karbidlampor för just detta ändamål i modern tid:

Nuförtiden så är det tydligen helt omöjligt att få karbid skickad till sig, så idag är de en mycket marginell företeelse.

*) Jag och mina vänner klättrade upp på bergets utsida istället. Mycket trevligare. ;)

• Gilla
Karljorlen och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Kommer inte att vara utan bläck på länge. Har ett par flaskor på lager, de är på en liter styck.
Fortfarand
Quink från Parker är svart och fungerar väl. Har någon gång fått rengöra men annars inga större problem. Har själv mest billigare pennor så ingen katastrof om de skulle ta skada men har inte sett några problem ännu.
Använder arkivsäkert svart i min dagliga penna utan problem. Men den används så mycket att den aldrig torkar in.

Keiller Keiller skrev:
Jobbade i min ungdom på ett vårdhem, där bodde bl.a en äldre herre som samlade på väggur. Han hade ett trettiotal i sitt rum på boendet.

Ingen av klockorna gick men en tråkig söndagseftermiddag frågade jag honom om vi skulle dra upp en klocka och kolla så den fungerade. Efter nån timme hade vi dragit upp varenda klocka och ställt dem så de visade rätt tid.

Det blev lite livat vid kvällsmaten när alla klockor slog sex, det dinga och dånga och plinga och plånga 😃 och sen höll det på varje timme tills fjädrarna slaknade.

Och så fick vi förmaningar från ledningen om att klockorna inte skulle dras upp i fortsättningen.
Minns ni Povel Ramels sketch/sång om ett väggur (Det är dom små, små detaljerna som gör'et)?

https://www.povelramelsallskapet.se...=OmSallskapet&tema2=TexterDomSmaSmaDetaljerna

och på YouTube:

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Magnesiublixtar med batteri tändning. Ett framsteg jämfört med blixtljuspulver som användes tidigare. Det fanns även större blixtlampor med samma fattning som vanliga glödlampor. Dessa hade ett enormt kraftigt ljus men var relativt dyra för amatörbruk. Eletronblixtar fanns tidigt för yrkesbruk men för amatörer som tog några blixtbilder då och då hängde magnesiumblixtarna med långt in på sjuttiotalet då små och kompakta elektronblixtar blivit billiga.

• Zeiss Ikon kamera med en fotoblixt och en förpackning Philips Photoflux PFB. Blixtlampan sitter i en reflektor bredvid kameran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja blixtkuben var väl kanske det som användes mest av vanliga privatpersoner under typ 70-talet.
Åtminstone var det vad jag själv hade i min ungdom, i min första kamera (och en sådan här Kodak instamatic var det nog också vad jag hade) , sen på 80-talet blev det en systemkamera, och jag slabbade också med lite fotokemi då, men blev inte helt fast i det, inte heller så duktig eller kreativ, även om jag ett tag hade ambitioner.

En Kodak Instamatic 104-kamera med en blixtkub på toppen, typisk för 1970-talet.
Skapa konto

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blixtkub

En liten artikel om detta:
https://sverigereportage.com/2022/02/20/blixtkuben-ljuset-fran-1970-talet/

Sen tog väl kompaktkamerorna med 35mm film över marknaden [1] ett tag innan alla köpte digitalkamera som ersättare (med typ 0,5 till 2 mpix där på 90-talet) för att nu igen ha ersatts av kameran i mobilen.
Minolta kompaktkamera AF-DL med svart kameraväska, populär innan digitalkameror blev vanliga, från diskussion om fotografins utveckling.
Skapa konto

Det är lite otroligt vad många helt olika apparater jag har använt under årens lopp för att avbilda omvärlden och samtiden.

[1] förutom dom som fortsatte att hålla sig med systemkameran då.

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja blixtkuben var väl kanske det som användes mest av vanliga privatpersoner under typ 70-talet.
Åtminstone var det vad jag själv hade i min ungdom, i min första kamera (och en sådan här Kodak instamatic var det nog också vad jag hade) , sen på 80-talet blev det en systemkamera, och jag slabbade också med lite fotokemi då, men blev inte helt fast i det, inte heller så duktig eller kreativ, även om jag ett tag hade ambitioner.

[bild]
[länk]

En liten artikel om detta:
[länk]

Sen tog väl kompaktkamerorna med 35mm film över marknaden [1] ett tag innan alla köpte digitalkamera som ersättare (med typ 0,5 till 2 mpix där på 90-talet) för att nu igen ha ersatts av kameran i mobilen.
[bild]

Det är lite otroligt vad många helt olika apparater jag har använt under årens lopp för att avbilda omvärlden och samtiden.

[1] förutom dom som fortsatte att hålla sig med systemkameran då.
Själv fick jag hålla tillgodo med en östtysk Praktica, kamerornas motsvarighet till Trabant. Klumpig och långsam att arbeta med men gav bra bilder. Vad man önskade sig var en Rollei men den var i dyraste laget. Har köpt på mig en del på loppis, här en Rollei och en Minox. Den sistnämnda var den minsta kameran för 135 film när den introducerades och många år framåt. Tillverkad i kompositmaterial men hade bristande kvalitet och var fjärde kamera gav upp under garantitiden.
Fabriken löste problemen och de senare modellerna fungerade betydligt bättre.

• Två vintage kameror: en Rollei 35 SE och en Minox 35 GT, placerade på en plana yta med detaljerade linser och reglage synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Min första kamera var ett spektakulärt fynd. Ricoh (tveksam om stavningen) med fast 50mm optik. Ny för småpengar. Perfekt för den sortens bilder jag tog. Fasader och linjespel.

Gick senare över till en Pentax Spotmatik och kunde leka med underexponering för att få grynigare högkontrastbilder…

Slår mig att de som bara plåtat med luren och andra digitala enheter. De har ingen aning om hur optiken påverkar perspektiv. Om kornstorlek eller egentligen någonting som har med den hantverksmässiga sidan av fotografering.

Mvh Findus

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Strykjärn är väl inte helt bortglömda men används allt mindre. Här ett äldre elektriskt från firma F Jäger & söner i Eskilstuna

• Äldre elektriskt strykjärn från firma F Jäger & söner i Eskilstuna, med rött handtag och metallbotten, på randig matta.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Strykjärn är väl inte helt bortglömda men används allt mindre. Här ett äldre elektriskt från firma F Jäger & söner i Eskilstuna
Det finns bara 17 olika modeller att välja mellan på NetOnNet, så det är väl korrekt att säga att de inte är helt bortglömda. 😉

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Äh, det där var modernt, detta finns i mitt kök.

• Gammaldags strykjärn med trähandtag på ett köksfat av gjutjärn och terracotta golvplattor.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Äh, det där var modernt, detta finns i mitt kök.
Modellen 1700 tal men osäker vilket bruk som gjort den.
Märkt FV.

• Järnföremål från 1700-talet med handtag, märkt med "FV", oklart ursprung, placerat på randigt underlag.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Och båda är sladdlösa, ladda dem på spisen och stryk sedan.

• Gilla
Deltidslantisen och 3 till
  • Laddar…
Borde funka på induktion

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Äldre bordslampa som smäller högre än IKEA:s plastiga lampor.
Får retrointresserade att krevera av avund. Skämt åsido ni kan vara lugna, den är tom så ingen fara. Grkprojektil gjuten i Eskilstuna, Luth&Rosen?

• Äldre bordslampa med metallfot, liknar en projektil, med vit lampskärm och grön bakgrund. Eventuellt gjuten i Eskilstuna, Luth&Rosen.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.