I över tusen år präglade Sverige sina egna mynt. Präglingsorterna varierade men sedan mitten på artonhundratalet vid Kungliga Myntverket på Kungsholmen.
Då många statliga verk utlokaliserades flyttades det till Eskilstuna 1974 där det blev kvar till stängningen 2011. En epok gick i graven och det var en sorg att se.
Tillverkning övertogs av Rahapaja Oy och senare av holländska myntverket. I takt med kronans förfall har mynten gått samma väg, en och två kronorna är ju bara i pläterat stål. Det känns som vi är påväg att bli ett u-land när vi inte ens tillverkar våra egna mynt längre.

• Medalj i brons med en kvinna som håller våg och scepter, omgiven av texten "Kungliga Myntet 100 år på Kungsholmen".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av Kungliga Myntverket på Kungsholmen med omgivande byggnader och grönska.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Kooperativa Förbundet.
Coop är väl inte bortglömt men för en tynande tillvaro med årliga miljardförluster. En gång i tiden en stor koncern med egna fabriker för de flesta varor, margarinfabrik gummifabrik samt Luma som tillverkade glödlampor och mycket annat. Från 1937 ägare till Gustavsbergs porslinsfabrik som tillverkade i princip alla toaletter och större delen av de emaljerade badkaren som användes vid byggandet av miljonprogrammet.
Även ägare till betydande charkindustri vars varor såldes under varumärket Goman. Idag äger inte Coop sina egna affärslokaler utan sålde till amerikanska bolag för att klara löpande kostnader. Deras drag att köpa Netto till överpris gjorde inte saken bättre.

• Två förpackningar Luma-glödlampor: "LUMA Classic" 2x75W och "LUMA LongLife" 55W E27 med lång livslängd.
    Skapa konto
  • Gilla
Krilleman och 5 till
  • Laddar…
Gamla tiders illustrationer fick fantasin att flöda.
Här en bild på en papperssparbössa, insamling till hednamissionen i Belgiska Congo
samt en kartong till ett karborundumbryne.

• Illustration av en person som paddlar en kanot på en flod omgiven av palmer och hyddor, märkt "Kongo".
    Skapa konto
  • Illustration av en leopard, en speerhållare och texten "Apex Schleifsteine" på en etikett för tyska slipstenar.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Hällrengöringsmedel verkar vara bortglömt. 😉😂😳🤓
Nope, använder det till bänkskivan, laminat. Hällen torkar jag bara av med mikrofiberduk. Men på bilden är det kvar smält smör som jag inte "hann" torka bort.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd
Alfredo Alfredo skrev:
Hällrengöringsmedel verkar vara bortglömt. 😉😂😳🤓
En spisförsäljare sa att 3-4 år är livslängden på hällarna sett till ytfinish 👺

• Arg
cpalm
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
En spisförsäljare sa att 3-4 år är livslängden på hällarna sett till ytfinish
Vår är 20 år med ytan nästan i nyskick…

Redigerat:
  • Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
Vår Husqvarna induktionshäll blir 18 år i december. Den ser ut som ny helt utan repor. Den fungerar lika bra idag som när den var ny. Vi köpte samma modell ett par år tidigare som ersättare för en gasspis. Induktion är lika snabb som gas utan gasens nackdelar. Det är bara om man gillar knöliga kopparkärl eller aluminium som induktion inte fungerar. "Stadsgas" fungerar bra men smutsar ner en del men väljer man kärl som fungerar med induktion så ser jag inga fördelar med varken stadsgas eller gasol. Att göra sig beroende av gasoltuber samt dra in gasol i huset är nog ett stort misstag. Gasol passar bra utomhus till grillen men mindre bra inomhus.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
I över tusen år präglade Sverige sina egna mynt. Präglingsorterna varierade men sedan mitten på artonhundratalet vid Kungliga Myntverket på Kungsholmen.
Då många statliga verk utlokaliserades flyttades det till Eskilstuna 1974 där det blev kvar till stängningen 2011. En epok gick i graven och det var en sorg att se.
Tillverkning övertogs av Rahapaja Oy och senare av holländska myntverket. I takt med kronans förfall har mynten gått samma väg, en och två kronorna är ju bara i pläterat stål. Det känns som vi är påväg att bli ett u-land när vi inte ens tillverkar våra egna mynt längre.
Vet du när under bilden är ifrån? Jag kände igen den direkt (ja, jag vet ju också var det är) efter att ofta ha ärende i området.

Här bild från google streetview. Det är inte mycket som förändrats:

Gata i Stockholm, Hantverkargatan, med byggnader och ark med "Kungliga Myntet". Google Street View-bild från juli 2024.
Skapa konto

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maria T Maria T skrev:
De blir fina bokstöd om inte annat, jag är glad jag har ett antal kvar. Även bra att använda som tyngd om något behöver läggas i press.
Jag känner ett par som använder några sådana här gamla strykjärn när de gör smashed burgers.

Lagom vikt så efter att smashat till burgaren så kan den hålla styr på allt genom sin egen vikt.
(Jag har inte gjort sådana burgare, eller tagit reda på hur man gör, så det är vad de berättar som jag går efter)

Och så behövde det inte köpas någon dyr sådan här press, utan några strykjärn för några tior från en loppis.
Gjutjärnspress med trähandtag, används för att pressa hamburgare.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag känner ett par som använder några sådana här gamla strykjärn när de gör smashed burgers.
- "Åh, vilket fint gammalt strykjärn!"
- "Strykjärn? Ha ha ha, det är ju en burgarsmaschare!"

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja blixtkuben var väl kanske det som användes mest av vanliga privatpersoner under typ 70-talet.
Kommer ihåg att man var faschinerad av "stålullen" inne i blixtlampan.

En annan anekdot från 70/80-talet, en klasskamrat som hade fått en ny kamera som ju var spännande att "leka" med. Hmmm... Undrar om man kan ta en bild in i munnen?? Gissa vart blixten hamnade 😆

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vet du när under bilden är ifrån? Jag kände igen den direkt (ja, jag vet ju också var det är) efter att ofta ha ärende i området.

Här bild från google streetview. Det är inte mycket som förändrats:

[bild]
Akvarellen är inte daterad men Frans Lindström dog 1954.
Merparten av hans produktion verkar vara från 1920-1940 så jag gissar att denna är målad ungefär vid den tiden. Lindström var en mycket produktiv men självlärd konstnär som målade tusentals Stockholmsbilder som visar miljöer som idag är historia efter sextiotalets rivningsvansinne. En tysk som besökte Stockholm vid den tiden sade något tänkvärt, våra städer ödelades av två världskrig. Ni har klarat det på egen hand.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
När krusade du sist dina örngottsband. En av alla uppgifter för en husmor som nu är bortglömda.

• Metalliskt verktyg för att krusa örngottsband, liggande på en grå yta, liknar tång med skruvdetaljer.
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Värdet av ord.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Själv fick jag hålla tillgodo med en östtysk Praktica, kamerornas motsvarighet till Trabant. Klumpig och långsam att arbeta med men gav bra bilder. Vad man önskade sig var en Rollei men den var i dyraste laget. Har köpt på mig en del på loppis, här en Rollei och en Minox. Den sistnämnda var den minsta kameran för 135 film när den introducerades och många år framåt. Tillverkad i kompositmaterial men hade bristande kvalitet och var fjärde kamera gav upp under garantitiden.
Fabriken löste problemen och de senare modellerna fungerade betydligt bättre.
En sådan Minox har jag

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.