F
P pmd skrev:
VI har fortfarande elledning i luften fram till en stolpe strax utanför tomtgränsen. Där sitter mätarskåpet. Sista 10 metrarna eller så fram till huset går elen i en nedgrävd kabel. :)
Det hade vi också för länge sedan och tyvärr tog sig transienter ofta in i huset och ställde till med skador. Småskador visserligen, men i längden dyrbart och retligt. Jag begärde montering av åskskydd i mätarhuset 100m från huset och då minskade skadorna kraftigt.
Men de slutade helt när de rev alla luftledningar och plöjde ner jordkablar.

Elektrisk samovar märkt CCCP 1965.
När du får oväntat besök...

• Elektrisk samovar märkt CCCP från 1965, stående mot en grön vägg med två handtag och en kran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Anna Borg kan skratta över sina mångmiljonarvoden
Jag hade nästan glömt centerledaren Maud Olofsson. Det var hon som beslöt om affären.

F
M Mats_R skrev:
Jag hade nästan glömt centerledaren Maud Olofsson. Det var hon som beslöt om affären.
Maud var väl också med och åstadkom en av Sveriges absolut sämsta affärer i Europa om kolbrytning - det kanske var den du avsåg också?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Maud var väl också med och åstadkom en av Sveriges absolut sämsta affärer i Europa om kolbrytning - det kanske var den du avsåg också?
Ja, hon har kostat oss enorma summor till ingen nytta.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Nästan lika mycket som tvångsnedläggningen av R1 och R2.

Staten ska inte leka affär.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Riktigt, men skillnaden där var att besluten togs i den sk "energi-överenskommelsen" 2014 där båda blocken deltog.

Mikael_L
Togs det beslut om nedläggning av R1 och R2 då?
Det har jag nog missat isåfall.

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Riktigt, men skillnaden där var att besluten togs i den sk "energi-överenskommelsen" 2014 där båda blocken deltog.
Nej. Skillnaden är att det i det ena fallet finns en tydlig köpesumma, medan det andra kräver en kontrafaktisk beräkning för att se skadan.

Så när man förstör systemet snarare än gör en dålig affär får man mindre kritik. Eftersom folk i allmänhet och journalister i synnerhet är lata/ointresserade av komplexa samband.

Vilket ”block” som leker affär är för övrigt ointressant. Det är alltid dåligt när den som skriver reglerna också deltar i spelet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ber om ursäkt, vad avser rt1 och rt2?

Mikael_L
A AndersS skrev:
Ber om ursäkt, vad avser rt1 och rt2?
Menar du R1 och R2?
Isåfall Ringhals 1 och 2

P
F frasen_36 skrev:
Det gör inte saken bättre. Snarare tvärtom.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Det är nästan omöjligt att räkna ut vad den avsiktliga ödeläggelsen av svensk kärnkraft kommer att kosta folket på sikt. Att politikerna låtit ett extremt parti på marginalen styra för att behålla makten är skandal. Nu har vi inte ens kompetensen att bygga nytt själva. Då ASEA Atom var världsledande tog det fyra år från första spadtaget till reaktorn var inkopplad på nätet. Idag skulle bara byråkratin kring tillståndsprocessen ta årtionden i anspråk. Det har visats att den gröna rörelsen fick betydande anslag från dåvarande Sovjetunionen i deras kampanj för nedbrytningen av Europa och ur Sovjets synpunkt var det väl använda pengar.

• Gilla
och en till och 6 till
  • Laddar…
ullberg
Mikael_L Mikael_L skrev:
Menar du R1 och R2?
Isåfall Ringhals 1 och 2
För mig betyder R1 reaktorn på drottning Kristinas väg och R2 en i Studsvik, har dessa glömts bort? (Men jag gissar samtidigt att din tolkning är den korrekta i detta kontext med beslut om nedläggningar)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vinkelmätare från Inogon. Ett behändigt optiskt-mekaniskt mätinstrument. Avläses när linjerna är helt parallella. Vid minsta avvikelse uppstår ett tydligt moiremönster. Finns moderna digitala mätare men här behöver du inte oroa dig för tomma batterier.

• Vinkelmätare från Inogon med optiskt-mekaniskt system, visar moiremönster vid avvikelse. Märkt "Sweden".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.