1 749 994 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Har tänkt i samma banor, redan vid årsskiftet slutar PostNord i Danmark att dela ut inrikes brev utan fokuserar helt på paket distribution. I samband med att moms infördes blev alla danska märken ogiltiga för inrikes post. Endast de senaste årens märken fick inlösas, alla andra blev i princip värdelösa.A ajn82 skrev:
Hoppas inte samma sak sker i Sverige då jag sitter på ett stort lager med rabattfrimärken. Dessa är fyrtio år gamla och har enligt omslaget evig giltighet. Valören är 1,40 och de gäller för 100 gram inom Norden.
En privat aktör tar över inrikes posthantering, lär bli dyrt men danskarna är vana. Ett vykort inrikes kostade häromåret 25 dkk alltså 37 svenska. Handlar en del från en dansk firma och de sänder allt via Malmö och Tyskland för att hålla nere kostnaderna.Alfredo skrev:
Nej naturligtvis har det funnits länge och det är rimligt på landsbygden om det är långt mellan husenStickan56 skrev:
I tätbebyggda förorter med villamatta säger jag lycka till med att ens hitta en plats att sätta lådorna på.
Samgående mellan svenska och danska posten var förmodligen ett misstag men så brukar det bli när statliga bolag ska ut och leka på marknaden. Tänker bara på turerna kring NUON och alla skattemiljarder som rann iväg till ingen nytta. Nåja Vattenfall går det idag ingen nöd på och generaldirektören Anna Borg kan skratta över sina mångmiljonarvoden varje månad.P Pin skrev:
Då luftledningar fortfarande användes gick ledningarna från gavelns isolatorer genom väggen i ett sådant isolerande porslinsrör. Det är 35 cm långt och mycket kraftigt. Den gängse benämningen på byggen förr i tiden kan jag inte delge Er kära läsare då det skulle strida mot forumets regler. Kan som ledtråd säga att det anspelade på välutrustade afrikaner.
Senare kom bakelit och den svenska motsvarigheten isolit att alltmer ta över porslinets roll som isoleringsmaterial. Isoliten har en egen historia, utvecklad av den indiske kemisten Das Gupta vid Skånska Ättiksfabriken för att kringgå patentet på bakelit.
Ägaren Wendts dotter var silversmed och formgav föremål i det nya materialet med inläggningar av silverplåt.
Ägaren Wendts dotter var silversmed och formgav föremål i det nya materialet med inläggningar av silverplåt.
Vi hade en luftledningsanslutning till kopparnätet fram till för knappt tre år sedan, men jag minns inte något sådant rör. Det satt en skarvdosa på väggen som luftledningen gick in i.B Bitterhetsakademin skrev:
Den på bilden är tillverkad 1947 och var den vanliga typen vid den tiden. Är glad att elledningarna grävdes ner så man slapp avbrott då ledningarna slog ihop.