nino nino skrev:
Den här gamla godingen, den lusläste man några gånger

[bild]
Senaste från Playmobil

Barn leker med destilleringsleksak från Playmobil, med tunnor och flaskor märkta "Whisky".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
MrWIB och 10 till
  • Laddar…
Ock förr hade ALLA Almanack i storstugan, så man både kunde planera & komma ihåg.
Det visste Dess Vetenskaps akademi att man behövde för att klara året & fullt kaos i husen utan Almanack!

En gammal almanacka från 1911 med dekorativa element i rött och svart, publicerad av Dess Vetenskapsakademi, tryckt i Uppsala.
Skapa konto

Å förr så fanns det riktigt STORA träd 😢

Grupp av människor poserar på en enorm fälld trädstam, symboliserar storleken på historiska träd och skogshuggarkultur.
Skapa konto

• Gilla
MrWIB
  • Laddar…
P
Inte så konstigt att de inte finns längre om man höll på så där.

P pmd skrev:
Inte så konstigt att de inte finns längre om man höll på så där.
Precis !

Dom kunde "kämpa på" i flera veckor i skift för att fälla ett träd.
Sedan 6 månader till för att "dela upp" trädet.

Lite som Bison oxarna 1860...."det finns oändlighet"
Oj, vart tog dom vägen?

F
Immobil Immobil skrev:
Vad kan du höra där?
Okodat som finns på banden 40-80 140 - 170 samt 450-Mhz

TeroM TeroM skrev:
Senaste från Playmobil

[bild]
När jag såg bilden kom jag att tänka på en gammal tidningsartikel. En familj var och besökte polismuseet då den lille sonen stolt pekade på hembränningsapparaten som stod utställd och ropade: titta titta en såndär har pappa hemma. Det blev husrannsakan och en fällande dom.

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Alla dessa jultallrikar som dyker upp på loppis. De såldes i exklusiva förpackningar med äkthetscertifikat och förespeglingar om framtida värdestegring. Sanningen är att de idag är i det närmaste osäljbara. En antikexpert var så okänslig att han föreslog användning som substitut för lerduvor. Det som är gjort för att samla på blir sällan värdefullt, jag tittade på en bunt tallrikar på en loppis som höll på att stänga och försäljaren bjöd ut dem gratis.
Kommer ihåg äldre bekanta som hade väggarna fyllda med dessa på åttiotalet men heminredningstrenderna förändras.

• Blå jultallrik från 1991 med ett detaljrikt motiv av ett slott och en bro, träd och en stjärna i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
och en till och 10 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Alla dessa jultallrikar som dyker upp på loppis. De såldes i exklusiva förpackningar med äkthetscertifikat och förespeglingar om framtida värdestegring. Sanningen är att de idag är i det närmaste osäljbara. En antikexpert var så okänslig att han föreslog användning som substitut för lerduvor. Det som är gjort för att samla på blir sällan värdefullt, jag tittade på en bunt tallrikar på en loppis som höll på att stänga och försäljaren bjöd ut dem gratis.
Kommer ihåg äldre bekanta som hade väggarna fyllda med dessa på åttiotalet men heminredningstrenderna förändras.
Bedrägeri från början till slut, fanns även klockor (eller vad man nu de där med handtag som låter) med årtal ingjutet. Såldes med fördel till de som nu sålts mycket lotter till.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Bedrägeri från början till slut, fanns även klockor (eller vad man nu de där med handtag som låter) med årtal ingjutet. Såldes med fördel till de som nu sålts mycket lotter till.
Samma sak med förstadagsbrev som posten marknadsförde hårt.
Visst är de vackra men kan idag köpas som kilovara. Min far köpte en hel del sådana samt en mängd ungerska mycket färgglada märken. Värdet är i sig ointressant då han uppskattade sin samling och den gav honom avkoppling. Allt idag utan ekonomiskt värde men ett kärt minne av honom. Han hade en broschyr liggande med kinesiska märken men beställde tyvärr inte då betalningen skulle sändas internationellt via check med betalning i pund. Detta var under kulturrevolutionen och frimärkssamling förbjöds några månader senare på order av Mao.
Ett av de block som fanns i katalogen för ett par kronor säljs numera i skadat skick för ca 50000
kronor och tre gånger det i felfritt skick. Faktum är att kuvertet till broschyren hade varit mer värt än pärmarna med förstadagsbrev om det varit bevarat i bättre skick.

När frimärken var ett hantverk.
Frimärke gravera av Czeslaw Slania, visar änglar och lejon, nominellt värde 50 kronor, från svenska posten.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
När frimärken var ett hantverk.
[bild]
Mvh Findus
Ja Slania var verkligen en mästare.
Hans porträttgravyrer av tungviktsmästare är av världsklass.
Alla tjugotre är små konstverk.
Har varit även anlitad av många länders postverk och gravör av sedlar. Han var en talang redan som ung och relegerades efter att gjort en välgjord kopia av sitt id-kort.

• Fyra frimärken med porträtt av boxare: Primo Carnera, Max Baer, Ingemar Johansson och Floyd Patterson. Alla skapade av mästergravören Czesław Słania.
    Skapa konto
  • Gilla
MrWIB och 8 till
  • Laddar…
Var expeditionsvakt på STH1 i början av 1980talet. I mina arbetsuppgifter ingick att stämpla filatelistpost med stålstämpel och dyna.
Fortfarande OT då vissa märken är graverade i minnet.
Svenskt frimärke från 1983 avbildar en man som spelar fiol i traditionella kläder, designat av Czesław Słania.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
MrWIB och 4 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Var expeditionsvakt på STH1 i början av 1980talet. I mina arbetsuppgifter ingick att stämpla filatelistpost med stålstämpel och dyna.
Fortfarande OT då vissa märken är graverade i minnet.
[bild]
Mvh Findus
Kommer ihåg frimärkets dag då köerna ringlade långa vid öppningsdags. Det var när man var barn, när jag några år från femtio återupptog samlandet och besökte frimärkets dag så var jag ensam.
Kommentaren från mannen vid bordet var: kul att ungdomar hittat hit. Nog sista gången jag kallades detta. De som höll i evenemanget var mellan sjuttiofem och graven och diskuterade sinsemellan sina medicinska problem.

Återväxten verkar låg så framtiden för hobbyn ser mörk ut.

• Gilla
  • Ledsen
videopac och 5 till
  • Laddar…
Kommer frimärken ens att nyproduceras om ett decennium? Tänker det är dött som fenomen också

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.