1 749 477 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Visade tidigare en mikrokator men för vanligt verkstadsbruk var mäturet och mikrometern betydligt mer användbara. CEJ var den ledande tillverkaren av mätutrustning vid den tiden och grundare C E Johansson arbetade en tid hos Henry Ford som högaktade honom och sade att utan hans system med passbitar hade industriell tillverkning enligt löpandebandprincipen knappast varit möjligt. Det sägs att han var den ende som oanmäld fick stiga in i Fords privata kontor.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 206 inlägg
Och inte nog med det. Alla som måste arbeta med de horribla enheterna *) från "over there" vet att en tum är precis 25,4 mm och inget annat. Men vem bestämde det? Jo ingen mindre än Johansson själv.B Bitterhetsakademin skrev:
När C.E. Johansson började göra passbitar enligt tum-standarden (1912) så skiljde sig definitionerna av den amerikanska och den brittiska tummen åt. Den amerikanska var 25,4000508 mm vid 20C och den brittiska 25,399977 mm vid referenstemperaturen 17C.
Så Johansson bestämde sig att avrunda till 25.4 jämt (ref temp 20C); han var i stort sett den förste för vilket skillnaden mellan dessa längder spelade praktisk roll och var i behov av ett bestämt och praktiskt värde.
Eftersom hans passbitar blev allenarådande på båda sidor om Atlanten så spikades värdet som industristandarder i UK 1930 och USA 1933. När de båda nationerna träffades för att gre i sina enhetssystem och skrev under The International Yard and Pound Agreement 1959 så spikades värdet till 25,4mm en gång för alla vilket cementerade det som då var de facto standard.
Johansson sålde sina första måttsatser inte till Ford, utan faktiskt till Henry M. Leland vid The Cadillac Automobile Co. och 1920 så sade Henry M. Leyland om Johansson att:
There are only two people I take off my hat to. One is the president of the United States and the other is Mr. Johansson from Sweden.
— Henry M. Leland, around 1920.
Så han hade ett kanske större inflytande än vad många minns idag. En kort historia om "The Edison of Sweden" från Lund här.
*) Ja, egentligen så finns bara SI-systemet idag. USA har sedan länge skrotat sina egna storheter i sitt enhetssystem och de existerar idag bara som en samling konverteringsfaktorer till SI. Så det finns ingen oberoende definition av exv. tum annat än som ett visst antal mm enligt SI. Samma med massa, vikt/kraft osv.
Håller med!B Bitterhetsakademin skrev:Finns en utbyteslampa för det ändamålet men den är röd. Lampan som sitter i ger förvisso en hel del värme då en glödtråd är kopplad i serie med gasurladdningsröret som strömbegränsare. Försöker du behandla värk med denna får du en redig brännskada av all uv-strålning.
Den ger till och med en hel del uvc och är därför förbjuden i dag.
Om jag minns rätt testades kvicksilverkvartslampa/kvartslampa på några barn med engelska sjukan (Rakites) i Berlin i slutet av, eller omedelbart efter, första världskriget. Det var just UV-ljuset som lindrade/läkte sjukdomen genom att kroppen började producera D-vitamin.
Mormor använde kvartslampa för att sola, men hon kunde byta lampa till en värmelampa, så både Mats_R och Bitterhetsakademin har rätt.
Ska det visas herrunderkläder ska det i jämställdhetens namn även visas damdito. Bilder ur Wiskadalskatalogen 1965.Keiller skrev:
Lite ögongodis för den manliga delen av forumets läsare 😀.
Germaniumtransistorer kom långt före polisrsdiomottagare och scanners,B Bitterhetsakademin skrev:
typ ca 50- & 60 tal. (De allra första redan på 40-talet). Att de sedan återuppstod, liksom rörbestyckade förstärkare blev mest en sorts religion...
Redigerat:
Jadå det vet jag, jag refererarde till mitt inlägg om radiorören och dess betydelse för elektonikens utveckling. Är också medveten om att det är lite av en kult kring germaniumtransistorer. De åldras betydligt snabbare än sina motsvarigheter av kisel och tål värme betydligt sämre.F frasen_36 skrev:
Den mest udda kameran i min samling, Agfa Flexilette
En galen ide om att korsa en Rollieflex med en vanlig småbildskamera. Den har sökare av samma typ som äldre mellanformatskameror alltså ljusschakt. Den blev ingen framgång och tillverkningen lades ner efter kort tid. Idag har den fått viss kultstatus bland samlare.
En galen ide om att korsa en Rollieflex med en vanlig småbildskamera. Den har sökare av samma typ som äldre mellanformatskameror alltså ljusschakt. Den blev ingen framgång och tillverkningen lades ner efter kort tid. Idag har den fått viss kultstatus bland samlare.
Den har jag inte sett.👍F frasen_36 skrev:
På min bild är det en dåtida SRA/Ericsson komradio och även den modell polisen använde. Programpluggen programerades utifrån kund/syfte.
Så beroende var jag var i landet hade jag olika pluggar. Var det i områden där jag var sökbar fick bara ett fåtal av frekvenser med polisskanning plats.
Sedan "gud förbjude", preskriberat 80-tal, gjorde jag också en sändning på poliskanal.
På väg genom Norrköping hör jag östgötapolisen jaga två motorcyklar och de kunde inte direkt kommunicera med kollegor norrut. Nät jag ska köra upp på E4 norrut passeras av motorcyklarna och polisen vet inte vart de tagit vägen. Så "gud förbjude" tar jag micken och säger "två motorcyklar i hög fart norrut E4an och en Suzuki Katana ch hör sedan hur polisen sätter spärr i Stavsjö, jo E4an gick där då. När jag passerar ligger en mc i diket och en polis sitter på föraren, men hör också i radion att de inte vet var den andra motorcykeln finns. Så "vilket gud förbjude" tar jag micken igen igen och säger "han står bakom affären". Sedan vet jag inte mera.