1 647 033 läst ·
14 726 svar
1647k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Jag hade inte riktigt glömt "Das Boot" men Jürgen Prochnows Der Alte*) är just Kaleun, alltså Kapitänleutnant:N Niq skrev:
*) Nej, vi får aldrig vet vad fartygschefen (eller stor del av de andra officerarna) faktiskt heter i filmen. De benämns bara med smek/ök-namn.
Den andra gången var helt oironiskt. Jag vill inte se en framtid där det blir svårare att köpa alkoholhaltiga drycker av god kvalitet. Det var alltså inte ett framförande av en åsikt att det räcker att drycken innehåller alkohol. Snarare tvärtom.Nötegårdsgubben skrev:
Kanske. Hur ändrades utbudet efter eu-inträdet? En kvantitativ och inte enbart kvalitativ analys efterfrågas. Mitt intryck (som jag inte alls hävdar är allas intryck) är snarare att det är försäljningsformerna som ändrats.Nötegårdsgubben skrev:
Har du siffror på hur ofta, och vilka, frågor som ställs? Jag efterfrågar personalens "s.k. expertis". Förvisso är det antagligen så att expertisen varierar hos personalen, men enligt min erfarenhet tillkallar en systemexpedit en kunnigare expedit om den inte kan svara på en fråga från mig.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har dålig koll på lönsamheten hos Byggmax, K-rauta, Bauhaus och liknande, men om jag vill köpa något mer avancerat än en spik brukar jag inte i första hand gå till Byggmax.Nötegårdsgubben skrev:
Jag försvarar dock inte Systembolagets monopol. Jag beklagar om det inte har framgått tillräckligt tydligt.Nötegårdsgubben skrev:
Alkoholpolitiken struntar jag ganska mycket i. Det är inte direkt så att den hindrar mig från att supa ihjäl mig om jag så skulle önska.Nötegårdsgubben skrev:
Är ditt perspektiv bredare?Nötegårdsgubben skrev:
Hur mycket demokrati ska kunna användas för att förtrycka en minoritet är en grundläggande filosofisk/polisk fråga.Nötegårdsgubben skrev:
Tyvärr är det inte något som diskuteras speciellt mycket i dagens politiska verklighet.
Redigerat:
Javisst. Lite lokal turism är förstås trevligt.L lat skrev:
Huruvida folk kan försörja sig eller inte beror på hur lönsamma butikerna är, vilket i sin tur beror på hur många kunder som handlar i butikerna.
Ni som vill ha stadskärnor med butiker kan alltså rösta med plånboken.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag har fått uppfattningen av att butiksdöden i centrum beror på för kraftiga hyror, och fastighetsägarna sitter ofta på många lokaler och låter hellre en del av del av dem stå tomma än att sänka hyran, för då kan andra hyresgäster också vilja ha sänkt hyra.
Igår spelades den gamla låten Skateboard på radion. En av textraderna lyder "snuten dyker upp men vi klarar oss". Jag hade glömt att det var förbud mot att åka skateboard på allmän plats.
Jag gick i mellanstadiet vid den tiden och en söndag var jag och en kompis ute och åkte skateboard i vårt lilla samhälle.
I skolparken hittade vi en äldre man som låg på gräset och var så packad att han knappt var vid medvetande. Polisstationen ligger precis bredvid så vi tog våra skateboards under armen och gick in till polisen och berättade om mannen. Polismannen tackade för infon och när vi var på väg ut sa han med ett flin "ni åker väl inte på vägen va"
Jag gick i mellanstadiet vid den tiden och en söndag var jag och en kompis ute och åkte skateboard i vårt lilla samhälle.
I skolparken hittade vi en äldre man som låg på gräset och var så packad att han knappt var vid medvetande. Polisstationen ligger precis bredvid så vi tog våra skateboards under armen och gick in till polisen och berättade om mannen. Polismannen tackade för infon och när vi var på väg ut sa han med ett flin "ni åker väl inte på vägen va"
Nja, eller handlat i oförstånd då ingen frågat om ålder😆 Men det bör väl vara historia nu utifrån händelser på 70-talet och utifrån att man beteendemässigt kanske inte har ett fullt utvecklad konsekvensinsikt förrän vi 25-års ålder även om man ser äldre ut.😂P pmd skrev:
Men Öregrundsborna brukar säga att det är tur att systemet hamnade där, ty annars skulle antagligen vägen ut till Öregrund inte plogas på vintrarna.RoTe skrev:
Ett sidospår ang systembolaget är här vid Upplandskusten, dom kan inte bestämma om det ska ligga i Öregrund (1500 invånare) eller Östhammar (4500 inv). Idag ligger det i Öregrund vilket är en sommarstad, den sover nio månader om året. Östhammarsborna vill ha ett systembolag men det kan enligt monopolet inte ligga två i en kommun av den storleken, det har dom bestämt. En fri marknad hade löst det där väldigt fort.
Nu måste ju kommunens politiker fixa det, för att kunna handla på systemet.
Du behöver inte skriva "spekulation".P pmd skrev:
För det är absolut en anledning, bensin och diesel har fått ökande skattepålagor i en högre takt än de flesta andra varor.
Moms på bensin och diesel infördes först 1990 (som annars har funnits sedan 1960 i lite olika former och skattesatser).
Fram till senare delen av 80-talet var bensinskatten rätt låg, sen ökade den i en väldigt snabb takt i slutet av 80-talet och fram till 1995, då den försvann och ersattes av en energiskatt och koldioxidskatt, men inte utan att skattepålagorna minskade, vare sig i nivå eller ökningstakt.
"Inte utan"? Du menar väl "utan", hoppas jag?Mikael_L skrev: