K Kane skrev:
Du skall nog våga besöka dem, [länk]
Ok! Det är ju Sthlm, då kan man aldrig veta riktigt. Gick in i en bokhandel en gång och sprang snabbt ut igen 😉

Saker som fanns förr: inga eller få "alternativa" ställen

RoTe
K Kane skrev:
Du skall nog våga besöka dem, [länk]
Sjuka pengar!

RoTe RoTe skrev:
Sjuka pengar!
Kollade nu! Intressant! De verkar ha extra hög kvalitet på råvarorna och 129 kr är ett bra pris. Inte dyrare där än på andra ställen med bra kvalitet.
Fri påfyllning av dryck.

Dånken och hamburgare för 15 kr är bara ett skämt. Skit in-skit ut och det blir billigt. Köttet påminner om en seg skosula.

Saker som fanns förr: Matställen som lagade från färska råvaror!

Redigerat:
Flaska med etiketten "Kapten Löjtnant Likör" på ett rödaktigt underlag.
Congnac-likör, Kaptenlöjtnant.
FInns inte längre på Bolaget. Smakade det en gång för länge sedan. Himla god!

Kaptenlöjtnant är också en hittepå gradbeteckning! 😀

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Flaska med etiketten "Knutstorp Sparkling" från 1972, tidigare populär svensk dryck gjord på vita vinbär.
Knutstorp sparkling

Hela Sveriges typ champagne fram till 70-talet. Finns inte längre. Vet ej varför? Mina föräldrar berättade om denna dryck som då var ett måste på varenda studentskiva, bröllop m.m.
Gjord på vita vinbär.

N
L L Jan skrev:
[bild]
Congnac-likör, Kaptenlöjtnant.
FInns inte längre på Bolaget. Smakade det en gång för länge sedan. Himla god!

Kaptenlöjtnant är också en hittepå gradbeteckning! 😀
Nej ingen hittepå gradbeteckning
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kaptenlöjtnant

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
RoTe
L L Jan skrev:
Kollade nu! Intressant! De verkar ha extra hög kvalitet på råvarorna och 129 kr är ett bra pris. Inte dyrare där än på andra ställen med bra kvalitet.
Fri påfyllning av dryck.

Dånken och hamburgare för 15 kr är bara ett skämt. Skit in-skit ut och det blir billigt. Köttet påminner om en seg skosula.

Saker som fanns förr: Matställen som lagade från färska råvaror!
Vadå 129? 179 för en riktig burgare sen 79 för en pommes och 49 för en läsk!

Meny från Five Guys på Sergels Torg 12, Stockholm, med priser på burgare, korv, pommes frites, dryck och milkshakes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kaptenlöjtnant ingick i ungdomens dryckeslag, tillsammans med Gauffins dubbelblandning och Jonny Springaren med understundom en Åbro mellanöl.

RoTe RoTe skrev:

[bild]
Det står 139, helt ok.

😉Roligt att så mycket är "gratis"
Inget är gratis, haha. Sjukt dålig reklam

Det heter: ingår

RoTe RoTe skrev:

[bild]
Men alla tillbehör är gratis! 😀

hsd
P Pin skrev:
Men alla tillbehör är gratis! 😀
Prova beställa tillbehören endast

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstod att du låtsades det, men då du upprepade den igen är den svår att tolka annat än bokstavligt.
Skrev jag att det räcker att vinet är alkoholhaltigt två gånger? Inom ironiparenteser?
Det var nog en gång för mycket,i så fall. Kan du peka på de båda texterna så att jag lär mig att inte vara övertydlig till nästa gång?
Alltså som att du tror att utbudet är vad det är pga., inte trots, monopolet. Vilket alltså är fel i sak.
Kan du visa att det är fel i sak?
Att du gömmer dig bakom förment ironi ena gången du försvarar systemets påverkan på utbudet ändrar inte det.
Lighten up! Lite skämt gör diskussionen trevligare. Det var inte ett försvar av systemets påverkan på utbudet, f.ö.
Jag syftar på detsamma. Jag tycker att argumentet är rätt tomt och ifrågasätter kundvärdet.
Jag gratulerar till din expertis som sommelier och ölkännare. Själv är jag inte alls lika välutbildad inom de områdena.
Jag brukar f.ö. fråga personalen till råds även på ICA och COOP ibland.
Om du inte har några åsikter i sak kan man ju fråga sig varför du deltar i diskussionen alls.
Vad är det du tror att jag inte har åsikter om? Jag tycker nog att jag har uttryckt en hel del åsikter i den här diskussionen.
Återigen undrar jag vad det då är du försvarar.
Försvarar och försvarar. Jag tycker helt enkelt att Systembolaget fungerar ganska bra (för mig!). Det återstår att visa att alternativen som kan ersätta Systembolaget kommer att fungera lika bra. Om de gör det så har jag inget intresse av att "försvara" Systembolaget.
Det du svarar är för övrigt inte ett svar på mitt påstående, som var att utbudet är en effekt av EU:s konkurrensrätt, inte sv bolaget i sig. Det senare har ett uppenbart mindre inre tryck att möta kundernas efterfrågan.
Det är jättebra att EU har sparkat på Systembolaget så att det fungerar bättre. Varför är det i din sista mening uppenbart?

Redigerat:
P
L lat skrev:
Nu bor jag 1mil ifrån närmaste samhälle men tycker ändå att det är trevligt med levande stadscentrum med Systembolag, div butiker såsom optiker, bokhandel osv samt matbutiker.
Jag är å andra sidan inte så road av den sortens turism, men to each her own, som man brukar säga.
L lat skrev:
Handla på nätet är överreklamerat men måste ibland göras
Det är mycket bekvämare att handla hemma vid datorn än att ta bilen till flera olika butiker för att leta rätt på var det man vill ha finns. Ja, det går ofta att ta reda på lagerstatus på butikernas webbsidor, men då kan man ju lika gärna beställa där och då istället för att göra en resa. Jag inser att det finns undantagsfall då man faktiskt vill titta på grejerna i verkligheten innan man köper dem, men för mig är det ett litet fåtal.

Redigerat:
P
L lat skrev:
Och när undantagen framhäver det man själv vill, så är undantagen regel....
Det tror jag inte. Varför tror du det?

P
L lat skrev:
Har du sett någon propagera för det?
Nej, hurså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.