1 750 196 lĂ€st ·
15 782 svar
1750k lÀst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
HÀr kan man köpa lokalt bryggd öl (Safari Lager, 5,5%)L lat skrev:Ska vi konstatera att vi bor i ett dj.vligt bra land om det största problemet Àr att Systembolaget inte sÀljer kylda drycker...
Ăr vĂ€l mest A-laget som tycker det Ă€r ett problem.
Vi andra dricker oftast det egen inhandlades hemma eller hos nÄn bekant & dÄ har man oftast i god tid hunnit fixa det dÀr med kylda drycker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt om öl i Tanzania
- pÄ 50 cl flaska varm eller kall frÄn den lokala baren för 2000 TZS (7.20 kr) om du har en returflaska.
Vad menas med "the stout par excellence" nÀr ölet heter "Safari Lager"?D Dilato skrev:
I resten av vÀrlden Àr "stout" ett mörkt överjÀst öl, och "lager" ett ljust underjÀst öl. Men terminologin Àr kanske annorlunda i Tanzania.
Jag tror att det Àr reklamavdelningen som mÄste lÀra sig mer om ölterminologi. 
Eller sĂ„ Ă€r det kanske tanzania-experts.com som behöver gĂ„ en kurs âŠ
Jag kÀnner inte igen nÄgra av namnen pÄ de öl som nÀmns i artikeln, utom Tusker.
@Dilato, jag gissar att sommarvĂ€dret i Dar Ă€r lite bĂ€ttre Ă€n hĂ€r i Sverige, sĂ„ det Ă€r vĂ€l bra att ölen inte Ă€r dyr. đ
Eller sĂ„ Ă€r det kanske tanzania-experts.com som behöver gĂ„ en kurs âŠ
Jag kÀnner inte igen nÄgra av namnen pÄ de öl som nÀmns i artikeln, utom Tusker.
@Dilato, jag gissar att sommarvĂ€dret i Dar Ă€r lite bĂ€ttre Ă€n hĂ€r i Sverige, sĂ„ det Ă€r vĂ€l bra att ölen inte Ă€r dyr. đ
Danska namn kan vara roliga i svenska öron. Köpte handdukshÀngare av mÀrket Suurballe. Kommer ocksÄ att tÀnka pÄ de danska konstnÀrerna Carl Bögh och Mogens Balle. Kan förestÀlla mig situationen för en till Sverige nyinflyttad dansk familj med de namnen om de har barn i skolÄldern.L L Jan skrev:
SÄ hÀr har det gÄtt i Finland sedan matbutiker fick börja sÀlja alkoholdrycker med upp till 8%
https://yle.fi/a/7-10080440
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://yle.fi/a/7-10080440
SjÀlvbyggare
· SE4
· 3 301 inlĂ€gg
Ja, det ser ju vem som helst nu att Finland Àr ett helt förlorat land.N Niq skrev:
BÀst att staten fortsÀtter hÄlla hÄrt i dropparna hÀr i Sverige sÄ att inte vi depraveras till samma nivÄ.
Slut pÄ sarkasmen.
Fast man mÄste veta att statens uppgifter inte stÀmmer till 100% pga den stora privata importen av alkoholdrycker frÄn Estland. Den har visserligen minskat lite eftersom Estland har höjt sin skatt.T tompaah7503 skrev:
NÄgot liknande kommer vi knappast att se i Sverige med den paternalistiska förmyndarregimen som Ärtionden efter Ärtionde kringskÀr all frihet med sina detaljregleringar. FÄ lÀnder har en sÄ repressiv lagstiftning gÀllande offerlösa brott som Sverige. Ett exempel Àr den svenska narkotikapolitiken skapad av stalinisten Nils Bejerot som fortfarande lever kvar trots de höga dödstalen bland missbrukarna. NÀr jag sÀger offerlösa brott avser jag eget bruk vilket i mitt tycke Àr orimligt att bestraffa utan i stÀllet borde vÄrd erbjudas vilket sker i ett flertal lÀnder. I Sverige gÀllde förut frihet under ansvar men i takt med att vissa inte verkar kunna ta det blir mer och mer totalförbjudet eller reglerat in absurdum.N Niq skrev:
Jag Àr inte nÄgot ungdom men minns den tid man kunde köpa 6,5x55 ammunition utan att behöva visa upp licens och av Àldre slÀktingar vet jag att salongsgevÀr sÄldes licensfritt i jÀrnhandeln in pÄ femtiotalet . NÄgra Ärtionden dessförinnan var jaktvapen och pistoler ocksÄ licensfria. Farfar for till jÀrnhandeln och köpte dynamit och stubintrÄd utan problem för att sprÀnga bort stenar pÄ gÄrden. Satt och blÀddrade i en Àldre bok med recept och hajade till över texten: köp för tio öre cyankalium pÄ apoteket. Skulle nog inte fungera i dag, det senaste Àr ju att propplösare inte lÀngre fÄr sÀljas till privatpersoner utan tillstÄnd och dÀrpÄ följande avgift. Till och med metatabletter Àr reglerat dÄ de bestÄr av hexametylentetramin som kan anvÀndas som rÄvara till sprÀngÀmnen.
Narkotikapolitik Àr svÄrt. Ingen har vÀl hittat en bra lösning Ànnu. Men nog erbjuds det ju missbrukarvÄrd i Sverige.B Bitterhetsakademin skrev:NÄgot liknande kommer vi knappast att se i Sverige med den paternalistiska förmyndarregimen som Ärtionden efter Ärtionde kringskÀr all frihet med sina detaljregleringar. FÄ lÀnder har en sÄ repressiv lagstiftning gÀllande offerlösa brott som Sverige. Ett exempel Àr den svenska narkotikapolitiken skapad av stalinisten Nils Bejerot som fortfarande lever kvar trots de höga dödstalen bland missbrukarna. NÀr jag sÀger offerlösa brott avser jag eget bruk vilket i mitt tycke Àr orimligt att bestraffa utan i stÀllet borde vÄrd erbjudas vilket sker i ett flertal lÀnder. I Sverige gÀllde förut frihet under ansvar men i takt med att vissa inte verkar kunna ta det blir mer och mer totalförbjudet eller reglerat in absurdum.
Jag Àr inte nÄgot ungdom men minns den tid man kunde köpa 6,5x55 ammunition utan att behöva visa upp licens och av Àldre slÀktingar vet jag att salongsgevÀr sÄldes licensfritt i jÀrnhandeln in pÄ femtiotalet . NÄgra Ärtionden dessförinnan var jaktvapen och pistoler ocksÄ licensfria. Farfar for till jÀrnhandeln och köpte dynamit och stubintrÄd utan problem för att sprÀnga bort stenar pÄ gÄrden. Satt och blÀddrade i en Àldre bok med recept och hajade till över texten: köp för tio öre cyankalium pÄ apoteket. Skulle nog inte fungera i dag, det senaste Àr ju att propplösare inte lÀngre fÄr sÀljas till privatpersoner utan tillstÄnd och dÀrpÄ följande avgift. Till och med metatabletter Àr reglerat dÄ de bestÄr av hexametylentetramin som kan anvÀndas som rÄvara till sprÀngÀmnen.
Jag tycker det Àr bra att man inte kan köpa skjutvapen hur som helst. Det Àr pÄ det stora hela ganska fÄ som behöver dom. JÀgare och sportskyttar ska givetvis kunna fÄ licens för lÀmpliga skjutvapen men förutom för dom anvÀndningsomrÄdena sÄ finns det inget behov av att Àga skjutvapen. Dynamit verkar ocksÄ vÀldigt vettigt att begrÀnsa.
Men varför Àr alkoholism en sjukdom men knarkare ett brott? Jo för att lagen sÀger sÄ...N Niq skrev:Narkotikapolitik Àr svÄrt. Ingen har vÀl hittat en bra lösning Ànnu. Men nog erbjuds det ju missbrukarvÄrd i Sverige.
Jag tycker det Àr bra att man inte kan köpa skjutvapen hur som helst. Det Àr pÄ det stora hela ganska fÄ som behöver dom. JÀgare och sportskyttar ska givetvis kunna fÄ licens för lÀmpliga skjutvapen men förutom för dom anvÀndningsomrÄdena sÄ finns det inget behov av att Àga skjutvapen. Dynamit verkar ocksÄ vÀldigt vettigt att begrÀnsa.
SkogsÀgare
· Stockholm och SmĂ„lands inland
· 23 251 inlĂ€gg
Ăl Ă€r dyrt pga. skatt, inte handlarens marginaler. En halvliters 3,5 % folköl Ă€r det fyra kronor skatt pĂ„, plus moms.