1 647 071 läst ·
14 726 svar
1647k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jag tyckte jag infogade menyn med priser här i tråden...P pmd skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-de-har-funnits.423481/page-847#post-6276150
För oss som hellre handlar via nätet blir det en slags turism att besöka trevliga stadscentrum med Systembolag, div butiker såsom optiker, bokhandel osv samt matbutiker.Alfredo skrev:
Jag vill sällan befinna mig i köpcentrum av trevlighetsskäl, utan vill göra mina inköp så fort som möjligt och sedan åka därifrån.
Ett "levande stadscentrum med Systembolag, div butiker såsom optiker, bokhandel osv samt matbutiker" är ett köpcentrum.
Tack! Den hittade jag inte via deras webbsida. Uppe till höger finns en knapp som heter meny, men den går till en meny utan priser.RoTe skrev:
Bra nog för mig. Andra får förstås berätta vad de tycker.Nötegårdsgubben skrev:
Finns det någon opinionsundersökning som visar vilka frågor som Sveriges befolkning tycker är viktiga när det gäller alkoholinköp?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Ja. En gång med dina ironiparenteser, en gång utan. Samma inlägg som jag citerade. Den andra gången var budskapet att vi som är emot systemet nog nöjer oss med Pripps blå och vad jag antar var ett billigt vin.P pmd skrev:
Det var ju det jag gjorde genom att peka på att utbudet är pga. konkurrensneutralitetskrav från EU-inträdet. Före det: litet utbud. Efter: stort utbud.P pmd skrev:
Håller med. Men när diskussionen blir att säga emot det ena sakfelet efter det andra blir jag tråkig.P pmd skrev:
Det handlar förstås inte om min eventuella expertis, utan om att personalens s.k. expertis inte är efterfrågedriven.P pmd skrev:
Att företag som Byggmax funkar bättre än K-Rauta är för att de flesta sv oss inte vill betala extra för en expertis vi inte efterfrågar. När jag söker expertis går jag för övrigt inte i första hand till säljare.
Det innebär inte att jag tycker att det bara ska finnas företag som Byggmax. Men att det är hos sådana flertalet väljer att göra sina bulkinköp är tydligt.
Och du vill ha det kvar. Det är ur alla rimliga perspektiv att försvara det.P pmd skrev:
Det är en politiskt styrd organisation med uttalade mål som är något annat än att möta kundernas efterfrågan. Det är alltså en i grunden paternalistisk organisation där andra saker är viktigare.P pmd skrev:
Det var ju det jag gjorde och exemplifierade, vilket du sedan argumenterade emot. Då får du leva med att jag tycker du har ett smalt perspektiv. När kritik kommer om otillgänglighet på vissa orter är det ett tämligen klent försvar att det inte är så någon annanstans.P pmd skrev:
De jag känner till pekar på att en stor majoritet är nöjda med dagens paternalistiska system.P pmd skrev:
Huruvida det ger dem en rätt att bestämma att vi som inte är det ska nekas möjlighet att välja något annat kan man tycka olika om.
Nu har jag varit med och dragit den här tråden OT nog för den här gången, så jag släpper frågan. Att det finns en kärna i den av att Systemets mål och syften är något som många glömt eller i alla fall väljer att bortse från för att de tycker att de får något som är bra nog kanske i något ursäktar urspårningen.
Oftast är det ju vad majoriteten vill som bestämmer. Hur det är just i den här frågan med det har jag ingen aning om.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Nej. Så är det bara i politiska sammanhang. När vi får agera fritt skapas utrymme för flera varianter. Att många anser sig ha rätt att göra politik av sin preferens och därmed tvinga på den på andra är förvisso sant, och mot sådant får man utveckla olika typer av minoritetsskydd i rättighetslagstiftning och konstitution.N Niq skrev:
Hur man tycker om sådant skydd är förstås också en politisk preferens. Många tidiga liberaler var exempelvis frireligiösa med ett tydligt egenintresse i att vilja ha (i deras fall religions-) frihet att välja bort majoritetens lösning.
Ja jag tycker vi ska ha frihet att välja sådant som inte majoriteten vill ha. Men i politik är det ju i slutändan ändå majoriteten som bestämmer så länge man får rösta. Statligt alkoholmonopol är ju en politisk fråga.Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Så är det bara i politiska sammanhang. När vi får agera fritt skapas utrymme för flera varianter. Att många anser sig ha rätt att göra politik av sin preferens och därmed tvinga på den på andra är förvisso sant, och mot sådant får man utveckla olika typer av minoritetsskydd i rättighetslagstiftning och konstitution.
Hur man tycker om sådant skydd är förstås också en politisk preferens. Många tidiga liberaler var exempelvis frireligiösa med ett tydligt egenintresse i att vilja ha (i deras fall religions-) frihet att välja bort majoritetens lösning.
Sen är det i praktiken svårt att hitta ett parti som håller med dig om allt.
Man kan ju också se det som arbetsplatser som gör att folk kan försörja sig och som bidrar till trevnaden på orten?P pmd skrev:
Dessutom har dessa småbutiker, alltifrån optiker/järnhandel/bokhandel/elfirma, ett helt annat sortiment & kunnande än vad nätet eller köpcentrum har.
I min lokala ICA butik kan jag köpa alltifrån högkvalitativ oxfile till en bra slamfärg eller franska träskruv.