1 648 216 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Ja, i horder kommer vi.L lat skrev:
Och vi skrattar åt att ni som vill ha en paternalistisk stat så kommit att vurma för total valfrihet i antal artiklar i statens alkoholbutiker. Ni har förstås glömt hur utbudet såg ut bara för några decennier sedan i samma monopol, med skitviner för populasen och medvetet utan utbud riktat till kvinnor – cider fanns exempelvis inte före 1990-talet.
Så där står vi alla i en jävla skitbutik med varor sorterade i pris- eller bokstavsordning och efter land, för det är ju så bra! Att lyfta fram något man rekommenderar eller marknadsför, eller ha en vägg med kylda drycker – det vore förstås att ideologiskt förstöra allt. Liksom att i småstäder ha butiken där någon faktiskt har ett ärende att handla. Nej, inte bredvid Ica eller Willys, utan ortens enda monopolbutik ska förstås ligga på en stendöd gågata mellan ett bedagat café och en lampbutik.
Sen ska vi vara tacksamma över den fantastiska kompetensen hos butikspersonalen som senast lördag lunch hjälpligt kan lotsa någon rätt i tristessens labyrint till en pava vin som passar till fisken vi valt till middag. Som om vi på Ica i vardagen behövde hjälp att välja mellan svart- och fänkål i grönsaksdisken som tillbehör till samma fisk.
Fy fan för er statskramande moralister och er högfärd. Jag förstår ärligt talat inte hur selektivt ert minne är och att ni tror att det är andra än ni som förstör och förstört för folk här.
Jag minns monopolbutiker med öl och vin i dammiga glasmontrar och handlande över disk. Monopolet var förstås än värdelösare då, men försvarades lika lyriskt och grundlöst på den tiden. Blott Sverige svenska krusbär har!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Försöka förstöra allt av rent ideologiska skäl: right back at ya!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 301 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 301 inlägg
Och då kan vi ta en sak som tråden faktiskt handlar om. Det vi glömt.Nötegårdsgubben skrev:
Tidigare var Systembolaget bara öppet vardagar 10-18
Men visst en förändring igen, nu 25 år senare, hade varit trevligt. Varför inte öppet söndagar? Kyrka och stat har/(ska) ju inte ha någon kontakt längre.
Fanns förr: Ej Systembolag på nästan varenda ort som idag. Mänhder med kommuner hade då inget Bolag.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, i horder kommer vi.
Och vi skrattar åt att ni som vill ha en paternalistisk stat så kommit att vurma för total valfrihet i antal artiklar i statens alkoholbutiker. Ni har förstås glömt hur utbudet såg ut bara för några decennier sedan i samma monopol, med skitviner för populasen och medvetet utan utbud riktat till kvinnor – cider fanns exempelvis inte före 1990-talet.
Så där står vi alla i en jävla skitbutik med varor sorterade i pris- eller bokstavsordning och efter land, för det är ju så bra! Att lyfta fram något man rekommenderar eller marknadsför, eller ha en vägg med kylda drycker – det vore förstås att ideologiskt förstöra allt. Liksom att i småstäder ha butiken där någon faktiskt har ett ärende att handla. Nej, inte bredvid Ica eller Willys, utan ortens enda monopolbutik ska förstås ligga på en stendöd gågata mellan ett bedagat café och en lampbutik.
Sen ska vi vara tacksamma över den fantastiska kompetensen hos butikspersonalen som senast lördag lunch hjälpligt kan lotsa någon rätt i tristessens labyrint till en pava vin som passar till fisken vi valt till middag. Som om vi på Ica i vardagen behövde hjälp att välja mellan svart- och fänkål i grönsaksdisken som tillbehör till samma fisk.
Fy fan för er statskramande moralister och er högfärd. Jag förstår ärligt talat inte hur selektivt ert minne är och att ni tror att det är andra än ni som förstör och förstört för folk här.
Jag minns monopolbutiker med öl och vin i dammiga glasmontrar och handlande över disk. Monopolet var förstås än värdelösare då, men försvarades lika lyriskt och grundlöst på den tiden. Blott Sverige svenska krusbär har!
[bild]
[bild]
Sverige jfrt med DK och Tyskland där t.o.m. bensinstationer säljer helrör med Whiskey. Är det mindre problem med alkohol i Sverige?
Kan skriva under på detta, vi har eget stall numera och 2 hästar(trav) , det slukar alla pengar. Visst vinner dom nån tusing ibland men oftast var bränslekostnaden för att åka till banan högre.L L Jan skrev:
Jaja, det är mina döttrar som håller på och inom 5 år lär dom väl ha flyttat hemifrån och då får dom lösa det själv.
Ja, lite mindre ...L L Jan skrev:
I alla fall jämfört med många andra länder som har friare alkoholpolitik.
Men skillnaden är ju inte avgrundsdjup, så de som hojtar och förfasas över en ev liberalisering och ser en framtid där Sverige störtas ner i avgrunden ska man nog lämpligtvis bara ignorera.
Jag har inget problem med att monopolet avskaffas. Men när det gäller utbud hur är det idag i dom svenska matbutikerna när det gäller utbudet av öl som dom får sälja? Hur stort är det?Nötegårdsgubben skrev:
Ja, i horder kommer vi.
[bild]
[bild]
Visst, några få år bara, kan man ju köra på med häst.V Ville_Vessla skrev:Kan skriva under på detta, vi har eget stall numera och 2 hästar(trav) , det slukar alla pengar. Visst vinner dom nån tusing ibland men oftast var bränslekostnaden för att åka till banan högre.
Jaja, det är mina döttrar som håller på och inom 5 år lär dom väl ha flyttat hemifrån och då får dom lösa det själv.
Saker som fanns förr: Ihopsparande först, sedan konsumtion. Gällde allt, även bil och häst. Huslån var enda undantaget.
Stallet en bit bort, jättestort! Trav, banor, paddock, dressyr, flera kilometer av vita staket. Alla vill ha hästen där. Men en del har inte råd. De satte upp en bom med kod, 700 meter innan stallet. De som inte betalade i tid fick koden spärrad. Sedan lånade några koder från varandra 😉 Sedan blev det Tagg. Men då var det några som körde tätt bakom så bommen inte hann åka ned emellan. Då blev det två bommar.
Pinsamt att gå hela vägen. Så några började cykla. Några började ta ut fler pantbrev på sitt hus för att kunna betala för stallplats och häst. Sjukt eller ej?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 392 inlägg
Vad var problemet "fina stallet" ville lösa med bommarna?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Nja det skulle jag inte säga, mer frugan som behöver en hobby och startar en business som sedan måste backas upp finansiellt av mannen i fråga för att gå runtP pmd skrev:
Jag vet inte var du bor, men i vår lilla stad så ligger Systemet granne med ICA i centrum, med god tillgång till parkeringar, så att det skulle vara "svårt" att handla stämmer definitivt inte.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, i horder kommer vi.
[bild]
[bild]
Men, valfriheten & konkurrensen har kommit även till vår lilla stad, nu har vi 2(TVÅ) apotek istället för 1, iofs i samma kedja så varken konkurrensen eller valfriheten ökade i praktiken, men rent ideologiskt så ha vi nu valfrihet....
Har du något problem med att även staten och dess företag utvecklas?Nötegårdsgubben skrev:
Att cider, med alkohol, inte kom förrän på 1990-talet var inte statens/systembolagets "fel" utan berodde på att Nykterhetsrörelsen, som till stor del var en borgerlig/kristen/folkpartistisk rörelse, hade ett väldigt stort inflytande.
Som en jämförelse mellan det "monopolistiska" Systembolaget och "det fria konkurrensutsatta" ICA:
Vad gäller utbudet så skulle vi ALDRIG haft samma utbud här med en privataktör, att dessutom kunna beställa 1 låda från, i stort sett, vilket microbryggeri som helst utan extra kostnad vore ju inte att tänka på.
Går jag in på min lokala ICA och säger att jag vill ha Toms Bruschetta skinka, så säger min ICA-handlare, jag måste handla för minst 5.000:-/gång, annars levererar de inte.
Redigerat: