Mikael_L
Jag minns när dollarn kostade ca 4-4:50.

När jag hade moppe kostade bensinen ca 2 kr/litern, mopeden hade 6,2 liters tank, så det ville till att köra ganska slut så att det gick i för hela tian i sedelautomaten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Nej, det räcker inte. Det är väl bra med många alternativ? Vissa bryr sig inte så mycket om ifall mjölken har skumpat omkring i en mjölkbil på landsbygden ett par dar innan den kommer i förpackningen, utan är mer intresserade av lägsta möjliga pris.

Andra vill ha bästa kvalitet på mjölken och kan tänka sig att betala lite mer för det. Jag, till exempel, konsumerar bara en liter i veckan och behöver mjölk som garanterat håller sig så länge.
Mjölk som mjölk. Vad är skillnaden i realiteten? Samma innehåll? Har någon mätt upp innehållet och bekräftat skillnader? Eller är det som religion, någon tro? Om den kommer från Arla eller Wapnö eller någon annanstans ifrån?

Ämnet: Förr fanns inte: "ekologiskt".
Vet någon om de produkterna är bättre att konsumera? Eller religion? De är dyrare och det kräver mer pengar och att tjäna mer pengar är miljöbelastande.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Nej, det räcker inte. Det är väl bra med många alternativ? Vissa bryr sig inte så mycket om ifall mjölken har skumpat omkring i en mjölkbil på landsbygden ett par dar innan den kommer i förpackningen, utan är mer intresserade av lägsta möjliga pris.

Andra vill ha bästa kvalitet på mjölken och kan tänka sig att betala lite mer för det. Jag, till exempel, konsumerar bara en liter i veckan och behöver mjölk som garanterat håller sig så länge.
Problemet nu är att det finns ett dussin sorter av varje variant. Det måste vara ett oerhört resursslöseri samt att det fördyrar på slutet.

N
L L Jan skrev:
Mjölk som mjölk. Vad är skillnaden i realiteten? Samma innehåll? Har någon mätt upp innehållet och bekräftat skillnader? Eller är det som religion, någon tro? Om den kommer från Arla eller Wapnö eller någon annanstans ifrån?

Vet någon om de produkterna är bättre att konsumera? Eller religion? De är dyrare och det kräver mer pengar och att tjäna mer pengar är miljöbelastande.
Jag tror det kan vara skillnad på mjölken beroende på hur korna behandlas. Gissar att det åtminstone är skillnad i smak på mjölk som kommer från kor som går fritt o betar och sådan som står i ladugården. Det är säkert skillnad i smak om du kan köpa mjölk som kommer från en gård eller från ett stort mejeri där mjölken från många olika gårdar blandas.

Det varierar säkert hur mycket bättre olika ekologiska produkter är. Det borde ju uppfylla vissa krav för att få kallas ekologiskt men det är väl ingen som övervakar det. Enda sättet att vara säker är väl att själv undersöka varje produkt och det orkar man ju inte med.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag minns när dollarn kostade ca 4-4:50.

När jag hade moppe kostade bensinen ca 2 kr/litern, mopeden hade 6,2 liters tank, så det ville till att köra ganska slut så att det gick i för hela tian i sedelautomaten.
Jag tankade med enkronor i en sån här automat Gul och röd bensinautomat vid vägkant med skylt i bakgrunden, använd för tankning med enkronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Det är lite före min tid, men jag minns när de stod på mackarna, 70-tal. 80-talet var de väck. Däremot minns jag bensinpumpar med inblandning av tvåtaktsolja, man ställde procenten med ett vred på sidan. Fanns några år in på 90-talet.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag minns när dollarn kostade 6 kr...
Ha. När jag var i USA kostade den 5.50. Innan dess 4.50.

L L Jan skrev:
[bild]
Hemmafru.
Snyggt klädd, söt, alltid fin i håret, skötte allt i hemmet och barnen, sydde barnens kläder, gillade att byta gardiner efter säsong, strök skjortor, pyntade, bakade, middagen klar när mannen kom hem, alltid glad, tacksam över sin fina familj, 😉
Försvann mer och mer på 60-talet. Utdött sedan 1971 då gifta män ej längre fick lägre skatt.

Kommit tillbaka långsamt sedan cirka 20 år då en del familjer ofta från Mellan-östern kör med hemmafruar.

Obs. ut i fall att någon undrar, så är det viss ironi i ovan.
Har ersatts av lyxhustrun som driver företag till förlust :)

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
L lat skrev:
Problemet nu är att det finns ett dussin sorter av varje variant. Det måste vara ett oerhört resursslöseri samt att det fördyrar på slutet.
Varför "måste" det vara resursslöseri? Marknadskrafterna sköter om det där på ett alldeles utmärkt sätt. Konkurrens minskar resursslöseriet. I Sovjetunionen (ja, jag kan yttra mig med sakkännedom, för jag levde ett år i Moskva på 1970-talet) fanns det bara en sorts mjölk. Den var i det närmaste odrickbar. Resursslöseriet var enormt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
L L Jan skrev:

Ett faktum är - för att ta ett exempel - att på mjölk från Wapnö kan du se inte bara när den förpackades, utan också när den faktiskt mjölkades ut ur kon. Det ger dig en helt annan möjlighet att bedöma förväntad hållbarhet, jämfört med de producenter som bara anger förpackningsdatum.

Personligen känner jag också skillnad i smak på mjölk från olika leverantörer. Wapnö ligger i topp tillsammans med Falköpings Mejeri. Skånemejerier och Arla är sämre. När jag arbetade i Linköping köpte jag ibland en lokal sort som fanns där (minns inte vad den hette - "Blåklint" tror jag), den var nånstans mitt emellan.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har ersatts av lyxhustrun som driver företag till förlust :)
Beklagar.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Beklagar.
Haha min tjej är inte en sådan. Men det finns i min släkt 😂

L L Jan skrev:
[bild]
Hemmafru.
Snyggt klädd, söt, alltid fin i håret, skötte allt i hemmet och barnen, sydde barnens kläder, gillade att byta gardiner efter säsong, strök skjortor, pyntade, bakade, middagen klar när mannen kom hem, alltid glad, tacksam över sin fina familj, 😉
Försvann mer och mer på 60-talet. Utdött sedan 1971 då gifta män ej längre fick lägre skatt.

Kommit tillbaka långsamt sedan cirka 20 år då en del familjer ofta från Mellan-östern kör med hemmafruar.

Usch. Säg det där inte högt att det finns människor som faktiskt trivs att vara hemma och att göra hushållssysslor utav fri vilja. Då kan ju vissa personers illusion utav världsbilden raseras

• Älska
MONTREAL
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vanliga under 80- och 90-tal, men det var länge sedan jag såg en amerikansk van. Har alla rostat bort nu, eller tog bränslepriserna bort dem från gatorna?

Elektrisk eller hybrid är inte det man tänker på om dessa bekväma schabrak, inte ens etanol.

Men de var sköna att köra och med mullret från V8:n i bakgrunden.
[bild]
En och annan rullar ännu i Finland. De flesta tog bränslepriserna och rosten kol på.

L L Jan skrev:
[bild]
Hemmafru.

Ersatt av "hästkvinnan" vars liv kretsar kring att vara hemma och sköta hästar och påstå att hennes hästföretag går runt ekonomiskt medan hon antingen ruinerar män på löpande band eller säljer av skog och tar lån för att finansiera verksamheten.

Obs. Stereotypen finns i stort antal men stämmer inte alls in på alla hästägande kvinnor. Ett exklusivt fåtal har mycket god reda på ekonomin och vardagen.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.