1 648 216 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Bor på landet. Hästar kostar mkt mer än vad de flesta har råd med. Mängder åker ut från sina stallplatser. Hästar är knäppt att ha såvida man inte tjänar in mänger med stålar. Typ ingen har egentligen råd. Mår bara illa av det.H heimlaga skrev:Ersatt av "hästkvinnan" vars liv kretsar kring att vara hemma och sköta hästar och påstå att hennes hästföretag går runt ekonomiskt medan hon antingen ruinerar män på löpande band eller säljer av skog och tar lån för att finansiera verksamheten.
Obs. Stereotypen finns i stort antal men stämmer inte alls in på alla hästägande kvinnor. Ett exklusivt fåtal har mycket god reda på ekonomin och vardagen.
Saker som fanns förr: Inga "hästfolk"
1971 kostade bensinen 98öre litern.jarlh skrev:
Man svängde in på macken
Viftade med en 10a
Öppnade huven innifrån.
Det kom ut en kille i overall med trasselsudd i bakfickan tankade för en tia och kollade oljan ... Viftade Hej så med tian.
Det var tider det...
I NJ är det fortfarande obligatoriskt med betjänad tankning. Jag har svagt minne att min mamma råkade välja sådan i Sverige på sent 70-tal. När försvann det?B Besiman skrev:
Och som vanligt, när man påpekar att "marknaden" inte löser allt så pekar nån på den direkta motsatsen istället för att faktiskt, som vi löste ganska bra här i Norden, titta på nån form av medelväg...H hhallen skrev:Varför "måste" det vara resursslöseri? Marknadskrafterna sköter om det där på ett alldeles utmärkt sätt. Konkurrens minskar resursslöseriet. I Sovjetunionen (ja, jag kan yttra mig med sakkännedom, för jag levde ett år i Moskva på 1970-talet) fanns det bara en sorts mjölk. Den var i det närmaste odrickbar. Resursslöseriet var enormt.
Systembolaget är faktiskt ett utmärkt exempel på medelväg, oerhört mycket bättre sortiment än i de flesta butiker i länder med "fri alkoholförsäljning" och kvalitet till bra pris.
Men då kommer de där d.jvla libertarianerna som bara har "valfrihet" av rent "ideologiska" skäl och försöker förstöra allt...
Det har jag aldrig sett.Alfredo skrev:
När jag hade moppe så minns jag bara en enda pump med detta i min hemstad, OK-macken hade det, och det där vredet på sidan för att ställa in procenten, som Fotografen skrev om.
Det kan förstås funnit på någon annan mack, men den här är den enda jag har i minnet.
Själv övergick jag ganska snart till att tanka främst på en sedelautomat nära där jag bodde.
Jag måste ju ha blandat i tvåtaktsolja själv då, men intressant nog minns jag inte detta alls, men självklart måste jag ju ha gjort det.
Många år senare var jag ägare av en saab tvåtaktare, och här minns jag tydligt slabbandet med tvåtaktsolja.
Har på sätt och vis kommit tillbaka i begränsad omfattning. Fyller mina dunkar till motorsåg och röjsåg med färdigblandad tvåtakts bränsle från pump vid maskinaffären.
Få dofter är så nostalgiska som den av blå rök från moppe, det var doften an frihet.
Få dofter är så nostalgiska som den av blå rök från moppe, det var doften an frihet.
När jag körde moped kostade mjölk och bensin ungefär lika mycket per liter. Jag tror att de följdes åt ganska länge men nu har väl bensinen dragit ifrån?Fotografen skrev:
Konkurrens medför oftast effektivitet, men när ett bolag "konkurrerar" med sig själv så kan man bli bortkollrad. Titta då på vad de riktiga konkurrenterna har att erbjuda.L lat skrev: