RoTe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om Swartzkopf måste byta namn så borde helt klart Schwarzenegger göra det. Båda är tyska efternamn
Finns helt klart olämpliga namn, därav är mitt efternamn taget.

T Thomas_Blekinge skrev:
Schwarzenegger är österikisk, inte tysk.
Det är tyskt

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
Produkter för "det goda könet" till skillnad från "det onda könet" = män.
Dessutom produkter från en stor och etablerad konsern som "vissa" inte vågar sig på.

Det är tyskt
Kan vara tyskspråkigt men relaterar till folk från Schwarzenegg som finns både i Schweiz och Österrike.

T Thomas_Blekinge skrev:
Kan vara tyskspråkigt men relaterar till folk från Schwarzenegg som finns både i Schweiz och Österrike.
Namnet är tyskt, men såklart finns det folk från både Tyskland, österrike och närliggande länder som heter det.

F
Det är tyskt
Ja - och..??

F frasen_36 skrev:
Ja - och..??
Det får du fråga Thomas om. Jag bara rättade ett faktafel

• Haha
kashieda
  • Laddar…
S
När vi ändå är inne på ämnet så har vi ju leken som man kör på skolgårdar som lär heta King nuförtiden. Fyra kvadrater och så en tennisboll där man ska studsa bollen och sedan bränna ut de andra. Hette Nigger på vår tid. Ingen brydde sig...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Det får du fråga Thomas om. Jag bara rättade ett faktafel
Nej, du har faktiskt inte rätt. Bara för att namnet låter tyskt betyder det inte att det är ett tyskt namn. Det är ett österrikiskt namn. Ungefär som Jimmy som är ett engelskt namn även om det finns massvis med Jimmy i Sverige.

N Niq skrev:
Nu var det iofs väldigt länge sedan jag hörde någon använda ordet droska om taxi. Men mycket möjligt. Men i det fallet skulle jag lika gärna kunna använda droska.
Försöker undvika ord och namn på saker som är nedvärderande och som folk tar illa upp av.
Det är väldigt enkelt att säga chokladboll eller kokosboll istället för negerboll. Det är precis lika enkelt att säga mörkhyad istället för neger.
Jag också. Finns ingen anledning att förolämpa främlingar.
Det finns även ingen anledning till att främlingar skall tvinga mig att byta namn på ting allteftersom de känner sig förorättade över något. Framförallt när de tar på sig rollen som moralpoliser för någon annans räkning.

Ytterligare komplicerat blir det när de proxyförolämpade skyddar de som aldrig bett om beskydd utan själva glatt kallar varandra för tillmälen de politiskt korrekt besskyddarkränkta blir så upprörda över.😁

Det vi glömt bort att det funnits var den tid då folk inte blev så förfärligt upprörda över allting.

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, du har faktiskt inte rätt. Bara för att namnet låter tyskt betyder det inte att det är ett tyskt namn. Det är ett österrikiskt namn. Ungefär som Jimmy som är ett engelskt namn även om det finns massvis med Jimmy i Sverige.
Nej du har fel. Det är ett tyskt namn.

Schwarzenegger (German pronunciation: [ˈʃvaʁtsn̩ˌʔɛɡɐ]) is a German surname that means person from Schwarzenegg, which is both a village in Switzerland (currently split between the municipalities of Unterlangenegg and Oberlangenegg) and a place in Land Salzburg in Austria.

Käre Anders, jag tror att du förhäver dig lite. Tyska är mitt modersmål och jag vet bättre än din ungspolning. Jag känner väl till ditt citat från Wikipedia.
Du ska veta att både i Österrike och Schweiz talas en form av tyska som dock har klara skillnader mot rikstyska. Bara för att Wiki säger att det är ett "German" namn betyder det inte att det är rätt. På sin höjd är det ett tyskspråkigt namn vilket är en jävla skillnad.
Kolla på telefonbuch.de hur många som heter Schwarzenegger som bor i Tyskland.
Så ta dig ett glas österrikiskt vin till lunchen, det finns glykolfria varianter nuförtiden, och slappna av. Trevlig helg!

• Gilla
  • Haha
Tom Berg och 12 till
  • Laddar…
Vilken fredag!

I Trumptråden pratas det om kukar som aldrig förr, och här har vi kukmätning i nått så oväntat som gammeltyska/österrikiska namn!

Kan inte minnas sist jag var så road på byggahus.. 🤩

• Haha
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
N
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilken fredag!

I Trumptråden pratas det om kukar som aldrig förr, och här har vi kukmätning i nått så oväntat som gammeltyska/österrikiska namn!

Kan inte minnas sist jag var så road på byggahus.. 🤩
Glöm inte hur viktigt det är att få säga negerboll🤪

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.