K Kakelugnen566 skrev:
Jag sa kokosbulle på fiket idag, blev "rättad" av fikatjejen: chokladboll?
Ville du ha nån skumtopp/gräddbulle med kex i botten?

Intet Intet skrev:
Rätt svar är -Negerboll.
Neger syftar på svart, som i Monte negro och Negro spirituals.
Och negerkyss har samma rent färgmässiga ursprung eller?

I call bullshit.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Saker vi har glömt bort i den här tråden de sista inläggen:
Trevlig stämning!

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
N
Intet Intet skrev:
För dig, kanske men inte för mig. Det finns också Negerkyssar. Är det något du ratar?
Nej men nuförtiden kallas det kyssar och man tog bort dom mörkhyade personerna från förpackningarna. Jag ratar inte kokosboll eller chokladboll heller. Jag gjorde en liten anpassning i mitt språkbruk.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nej men nuförtiden kallas det kyssar och man tog bort dom mörkhyade personerna från förpackningarna. Jag ratar inte kokosboll eller chokladboll heller. Jag gjorde en liten anpassning i mitt språkbruk.
Helt ok. Tycker allmänheten att droska skall heta taxi, anpassar du dig?

K
F fribygg skrev:
Ville du ha nån skumtopp/gräddbulle med kex i botten?
Nä, en negerboll med kokos! Kommer inte ihåg om jag sa kokosboll elr bulle

N
Intet Intet skrev:
Helt ok. Tycker allmänheten att droska skall heta taxi, anpassar du dig?
Nu var det iofs väldigt länge sedan jag hörde någon använda ordet droska om taxi. Men mycket möjligt. Men i det fallet skulle jag lika gärna kunna använda droska.
Försöker undvika ord och namn på saker som är nedvärderande och som folk tar illa upp av.
Det är väldigt enkelt att säga chokladboll eller kokosboll istället för negerboll. Det är precis lika enkelt att säga mörkhyad istället för neger.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Rätt svar är -Negerboll.
Neger syftar på svart, som i Monte negro och Negro spirituals.
Kalla det svartboll då, Nollan.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nu var det iofs väldigt länge sedan jag hörde någon använda ordet droska om taxi. Men mycket möjligt. Men i det fallet skulle jag lika gärna kunna använda droska.
När jag arbetade med taxi Stockholm och Taxi80 i början av 80-talet kallades bilarna för taxi, osv, däremot så användes begreppet droskägare för de som ägde flera bilar.

Min farfar var droskchaufför. Ett ansett yrke på den tiden.

F
Appropå uttryck som inte längre är ok: Det stora märket inom hårvård mm Swartzkopf. Hur kan det namnet vara ok i dagens hymlande och letande efter möjligheter till att känna sig krängt?

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
RoTe
F frasen_36 skrev:
Appropå uttryck som inte längre är ok: Det stora märket inom hårvård mm Swartzkopf. Hur kan det namnet vara ok i dagens hymlande och letande efter möjligheter till att känna sig krängt?
Produkter för "det goda könet" till skillnad från "det onda könet" = män.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Om Swartzkopf måste byta namn så borde helt klart Schwarzenegger göra det. Båda är tyska efternamn

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Tja, för att det bara är ett skällsord (dvs översatt) i Sverige? Det är naturligtvis nästan enbart vi i den kalla norden som kan använda icke-blondhet som en skiljare mellan vi och "utsocknes." ;)

Och vad gäller ordet för svart som nedsättande så håller jag (som te-drickare) på med en smygkampanj mot drycken "kaffe". Var tror ni det ordet kommer ifrån? Om Kafferbuffeln (Syncerus caffer) var tvungen att stryka med foten och byta namn i Borås djurpark så kan jag rakt inte förstå varför folk högt och ljudligt kan beställa kaffe utan att skämmas till vänster och höger. ;)

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
känna sig krängt?
När en båt kränger kan den vara krängd. När någon kränker dig kan du vara kränkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.