1 749 747 läst ·
15 776 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 244 inlägg
Nu var det iofs väldigt länge sedan jag hörde någon använda ordet droska om taxi. Men mycket möjligt. Men i det fallet skulle jag lika gärna kunna använda droska.Intet skrev:
Försöker undvika ord och namn på saker som är nedvärderande och som folk tar illa upp av.
Det är väldigt enkelt att säga chokladboll eller kokosboll istället för negerboll. Det är precis lika enkelt att säga mörkhyad istället för neger.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 571 inlägg
När jag arbetade med taxi Stockholm och Taxi80 i början av 80-talet kallades bilarna för taxi, osv, däremot så användes begreppet droskägare för de som ägde flera bilar.N Niq skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Om Swartzkopf måste byta namn så borde helt klart Schwarzenegger göra det. Båda är tyska efternamnF frasen_36 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Tja, för att det bara är ett skällsord (dvs översatt) i Sverige? Det är naturligtvis nästan enbart vi i den kalla norden som kan använda icke-blondhet som en skiljare mellan vi och "utsocknes."F frasen_36 skrev:
Och vad gäller ordet för svart som nedsättande så håller jag (som te-drickare) på med en smygkampanj mot drycken "kaffe". Var tror ni det ordet kommer ifrån? Om Kafferbuffeln (Syncerus caffer) var tvungen att stryka med foten och byta namn i Borås djurpark så kan jag rakt inte förstå varför folk högt och ljudligt kan beställa kaffe utan att skämmas till vänster och höger.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg