hsd
Ahha Anders är tillbaka , hade faktiskt glömt honom 🙄

• Wow
  • Älska
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Direktsänd TV fanns förr. (Idag är det fördröjningar på åtskilliga sekunder.)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Direktsänd TV fanns förr. (Idag är det fördröjningar på åtskilliga sekunder.)
Bara om du snåltittar via internet. Hederlig markbunden eller satellit-TV är på sekunden. Du ser allting lite tidigare än grannen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hederlig markbunden eller satellit-TV är på sekunden.
Nja, är inte hundra på det faktiskt. Känns som en del kanaler jag har via parabol streamas i början på kedjan. Under fotboll t.ex. så får jag notis på att något hänt via Flashscore innan det syns i sändningen.

Då är det kanske så på dina kanaler. Jag tittar endast på gratis TV (inga abonnemang) och då är det spot on.

På den tiden när det fanns både analogt och digitalt marknät så låg det analoga flera sekunder före det digitala.
Minns det tydligt från en fotbollsmatch 2006 där vi tittade analogt ute i trädgården och digitalt inne i huset, huset regerade alltid efter oss ute i trädgården

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag minns Ishockey-VM när SVT sände matcherna en halvtimme efter TV3. Då åkte en del ute på stan och firade vinsten medan resten satt kvar vid tv:n och kollade sista perioden. Det var fördröjning på riktigt, några sekunder är ingenting i jämförelse 😀

hsd
Har ni ljudet läppsynkront , det var viktigt på den analoga eran

F
hsd hsd skrev:
Har ni ljudet läppsynkront , det var viktigt på den analoga eran
Inte bara viktigt utan en självklarhet. I det analoga systemet sändes bild och ljud på samma bärvåg med ljudet 5,5 Mhz ifrån videon. Därmed var det en omöjlighet till osynkront ljud.

Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Då är det kanske så på dina kanaler. Jag tittar endast på gratis TV (inga abonnemang) och då är det spot on.
Men sport off.

Tipsextra lades exempelvis ned för trettio år sedan.
TV-presentatör i röd kostym intill Tipsextra-logotyp.

På tal om analog TV så är väl det här något som man glömt:
Analog TV med statisk brus på skärmen, en påminnelse om äldre tiders TV-sändningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Någon här som är gammal nog för att ha haft en egen motbok? :)
Jag har faktiskt morfars (född 1896) sista bok stående i bokhyllan i stugan.
Av boken att döma så var morfar en törstig jäkel men sanningen är den att han var tämligen moderat i sin konsumtion men "allikåhålen" var utmärkt bytesvara i ransoneringstider och jag gissar att mycket av uttagen översattes i tobakskuponger (snus) :)

• Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
På tal om analog TV så är väl det här något som man glömt:
[bild]
Blev så efter 22.000 när det var slut på program😉

"PIP-PIP-PIP- -PSHHHHH"!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
F frasen_36 skrev:
Inte bara viktigt utan en självklarhet. I det analoga systemet sändes bild och ljud på samma bärvåg med ljudet 5,5 Mhz ifrån videon. Därmed var det en omöjlighet till osynkront ljud.
Omöjligt vid själva sändningen, men kunde fortfarande ske vid produktionen minst något decennium innan TV-bilden började sändas digitalt. Kan ju ske med enbart analog teknik också; t ex sända en teaterföreställning med mikrofonerna placerade för långt ifrån scenen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.