Samhället stannade, TV/video rullades in i skolsalen, barnen fick titta på slalom isf undervisning.

• Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
Det var tider.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Trevlig kille, bra lunchsällskap häromåret då vi delade intresse över Lamborghinin tvärs över gatan.

• Wow
blackarrow
  • Laddar…

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Ett litet urval av min skatt till eftervärlden:geek:
Tjena fota gärna av vad du har för skoj av fyrverkerier. Skicka i PM. Samlar nämligen.
MVH Freddy

F
J JuggeH skrev:
Ååh, jag älskade våra gamla Avometer när jag pluggade. Rejäl tung bakelit.

[bild]
Jag "älskar" mina två som jag ofta använder när jag vill mäta nogrannt. Tunga och klumpiga..- visst, men tillförlitliga.

Bara 12 år sen, men vi glömmer fort.

En riktigt hållbar smartphone, tillverkad av ett stycke polykarbonat, gick till nöds att spika med.
Hade nog haft den kvar om operativsystemet uppdaterats (Bank ID slutade fungera på den)
Skräpet bredvid slapp jag efter 3 år.
Två smartphones på ett bord, en med Windows Phone-operativsystem och en annan med iOS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Se om du kan uppdatera den med Lineage OS ( https://lineageos.org/ ). Fungerade för brorsan fast hans är nog inte 12 år. Min Samsung A5 (2016) funkar bankid fortfarande på men när det slutar funka så ska jag pröva uppdatera för likt din telefon så verkar A5 vara en stridsvagn :)

Ford Taunus hade jag nästan glömt bort. En mycket vanlig bilmodell i Sverige, även om den inte var lika förekommande i trafiken som VW-bubblan. Champis finns dock fortfarande.
Reklam för Champis fruktdryck med man som sträcker sig vid en bil, text uppmanar att ta paus och njuta av drycken.

• Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ford Taunus hade jag nästan glömt bort. En mycket vanlig bilmodell i Sverige, även om den inte var lika förekommande i trafiken som VW-bubblan. Champis finns dock fortfarande.
[bild]
Jag tror jag avverkade 5 Taunusar av modeller P2, P4, och P5. Härliga bilar med hel framsoffa vilket främjade kontakten med blondinen bredvid. Man var ju inte fjättrat av bälten heller.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ford finns ju i alla fall som bilmärke fortfarande... men minns ni Simca? DKW? Borgward? NSU? Och alla engelska småbilar: Morris, Austin, Vauxhall och allt vad de nu hette. Ja, Vauxhall finns kanske fortfarande, fast det är väl bara vad de kallar en Opel som säljs i Storbritannien.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Farsan hade ett par Taunusar i början av 70-talet, bägge högerstyrda :)

Tecknad broschyr med texten "Välkommen till Sovjetunionen", illustrationer av byggnader, skepp och ett flygplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte att jag saknar SU.
I texten står det: Det finns inga som helst förbud mot fotografering.. och sedan ett långt stycke med det man inte får fotografera.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
[bild]

Inte att jag saknar SU.
I texten står det: Det finns inga som helst förbud mot fotografering.. och sedan ett långt stycke med det man inte får fotografera.
Åh, Intourist, som ofta implicerades i spionageverksamhet. Det fick mig att tänka på Matreco Handels som trots att man bara sålde några hundratal bilar i Sverige och knappast kunde gjort någon vinst, hade en personalbemanning som inte stod betydligt större företag efter.

Det får anses bevisat att man till stor del sysslade med olaglig informationsinhämtning. Här är en sammanfattning, och här en annan. Ur den senare:

"En av de saker som förefaller dyka upp titt som tätt, när det gäller kalla krigets historia och spionage i Sverige, är historien om det Sovjetiska företaget MATRECO. Svenska Matreco AB grundades 1963, som bilföretag förefaller Matreco ej varit en framgångssaga, utan låga försäljningssiffror kombinerat med förluster förefaller varit ett stående inslag.

Trots det kom företaget, som hade sitt huvudkontor i Bromma, öppna filialer i bl.a. Gävle, Luleå, Göteborg, Malmö, Lund, Storå och Sundsvall, utöver det kom företaget att etablera ett välutbyggt nät av service- och återförsäljarplatser över hela Sverige. Här slutar troligtvis likheterna med en ordinarie bilfirma, då service- och återförsäljningsplatserna, men även filialerna, i huvudsak var lokaliserad vid militärstrategiskt känsliga områden samt i anslutning till militära installationer såsom krigsflygbaser, krigsförtöjningsplatser, gemensamma ledningsplatser för totalförsvaret, staber m.m.

I en tid när mobiltelefoni ej fanns, så valde Matreco att upprätta radioanläggningar på dels sitt huvudkontor dels ute vid sina filialer, med det uttalade syftet att man på detta sätt skulle hålla kontakt med varandra. Dock utnyttjades denna radiotrafik även till att dirigera inhämtningsresurser inom Sverige, i form av den s.k. TIR lastbilsverksamheten men även inhämtningsverksamhet till havs. Radiotrafiken från Matreco kom även att bli ett problem, för både den civila och militära flygtrafiken."

Matreco gick ganska snabbt därhän när Sovjetunionen föll, men Intourist levde kvar uppköpt fram till 2019. Detta trots att Viktor Suvorov hävdade att det drevs av KGB. Men det var kanske därför det kunde leva kvar...

• Gilla
  • Wow
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Matreco kommer jag väl ihåg.

Var på semester i Bulgarien på sjuttiotalet. Billigt som skam, även med de obligatoriska kupongerna som man betalade med. Vid utflykter följde alltid en "lokalguide" med för att öka vår upplevelse.😁
Balkanturist hette hela organisationen.
Som turist var det dubbla känslor. Övervakad så vi inte "gick fel". Rent, snyggt och prydligt med obefintlig brottslighet. Massor av personal i hotell och restauranger. Ingen väntan, någonstans. Hotellfrukosten intogs till toner framkallade av ett damkapell. Fem unga damer uppklädda i balklänningar, spelade klassisk musik. De ni. När såg ni det senast?

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.