1 749 674 läst ·
15 776 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Samhället stannade, TV/video rullades in i skolsalen, barnen fick titta på slalom isf undervisning.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Det var tider.
Bara 12 år sen, men vi glömmer fort.
En riktigt hållbar smartphone, tillverkad av ett stycke polykarbonat, gick till nöds att spika med.
Hade nog haft den kvar om operativsystemet uppdaterats (Bank ID slutade fungera på den)
Skräpet bredvid slapp jag efter 3 år.
En riktigt hållbar smartphone, tillverkad av ett stycke polykarbonat, gick till nöds att spika med.
Hade nog haft den kvar om operativsystemet uppdaterats (Bank ID slutade fungera på den)
Skräpet bredvid slapp jag efter 3 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se om du kan uppdatera den med Lineage OS ( https://lineageos.org/ ). Fungerade för brorsan fast hans är nog inte 12 år. Min Samsung A5 (2016) funkar bankid fortfarande på men när det slutar funka så ska jag pröva uppdatera för likt din telefon så verkar A5 vara en stridsvagn 
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Jag tror jag avverkade 5 Taunusar av modeller P2, P4, och P5. Härliga bilar med hel framsoffa vilket främjade kontakten med blondinen bredvid. Man var ju inte fjättrat av bälten heller.Keiller skrev:
Ford finns ju i alla fall som bilmärke fortfarande... men minns ni Simca? DKW? Borgward? NSU? Och alla engelska småbilar: Morris, Austin, Vauxhall och allt vad de nu hette. Ja, Vauxhall finns kanske fortfarande, fast det är väl bara vad de kallar en Opel som säljs i Storbritannien.Keiller skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Åh, Intourist, som ofta implicerades i spionageverksamhet. Det fick mig att tänka på Matreco Handels som trots att man bara sålde några hundratal bilar i Sverige och knappast kunde gjort någon vinst, hade en personalbemanning som inte stod betydligt större företag efter.T Thomas_Blekinge skrev:
Det får anses bevisat att man till stor del sysslade med olaglig informationsinhämtning. Här är en sammanfattning, och här en annan. Ur den senare:
"En av de saker som förefaller dyka upp titt som tätt, när det gäller kalla krigets historia och spionage i Sverige, är historien om det Sovjetiska företaget MATRECO. Svenska Matreco AB grundades 1963, som bilföretag förefaller Matreco ej varit en framgångssaga, utan låga försäljningssiffror kombinerat med förluster förefaller varit ett stående inslag.
Trots det kom företaget, som hade sitt huvudkontor i Bromma, öppna filialer i bl.a. Gävle, Luleå, Göteborg, Malmö, Lund, Storå och Sundsvall, utöver det kom företaget att etablera ett välutbyggt nät av service- och återförsäljarplatser över hela Sverige. Här slutar troligtvis likheterna med en ordinarie bilfirma, då service- och återförsäljningsplatserna, men även filialerna, i huvudsak var lokaliserad vid militärstrategiskt känsliga områden samt i anslutning till militära installationer såsom krigsflygbaser, krigsförtöjningsplatser, gemensamma ledningsplatser för totalförsvaret, staber m.m.
I en tid när mobiltelefoni ej fanns, så valde Matreco att upprätta radioanläggningar på dels sitt huvudkontor dels ute vid sina filialer, med det uttalade syftet att man på detta sätt skulle hålla kontakt med varandra. Dock utnyttjades denna radiotrafik även till att dirigera inhämtningsresurser inom Sverige, i form av den s.k. TIR lastbilsverksamheten men även inhämtningsverksamhet till havs. Radiotrafiken från Matreco kom även att bli ett problem, för både den civila och militära flygtrafiken."
Matreco gick ganska snabbt därhän när Sovjetunionen föll, men Intourist levde kvar uppköpt fram till 2019. Detta trots att Viktor Suvorov hävdade att det drevs av KGB. Men det var kanske därför det kunde leva kvar...
Matreco kommer jag väl ihåg.
Var på semester i Bulgarien på sjuttiotalet. Billigt som skam, även med de obligatoriska kupongerna som man betalade med. Vid utflykter följde alltid en "lokalguide" med för att öka vår upplevelse.😁
Balkanturist hette hela organisationen.
Som turist var det dubbla känslor. Övervakad så vi inte "gick fel". Rent, snyggt och prydligt med obefintlig brottslighet. Massor av personal i hotell och restauranger. Ingen väntan, någonstans. Hotellfrukosten intogs till toner framkallade av ett damkapell. Fem unga damer uppklädda i balklänningar, spelade klassisk musik. De ni. När såg ni det senast?
Var på semester i Bulgarien på sjuttiotalet. Billigt som skam, även med de obligatoriska kupongerna som man betalade med. Vid utflykter följde alltid en "lokalguide" med för att öka vår upplevelse.😁
Balkanturist hette hela organisationen.
Som turist var det dubbla känslor. Övervakad så vi inte "gick fel". Rent, snyggt och prydligt med obefintlig brottslighet. Massor av personal i hotell och restauranger. Ingen väntan, någonstans. Hotellfrukosten intogs till toner framkallade av ett damkapell. Fem unga damer uppklädda i balklänningar, spelade klassisk musik. De ni. När såg ni det senast?