A AndersS skrev:
Nää, allt "lite" starkt finns bakom disk på det Högsby och det har jag inte glömt eller drömt.
Det är ju utanför tullarna, så det kan ju inte marknadsavdelningen ha koll på!

Att Östermalmshallens plebejiska lillebror har en systemkiosk må väl också vara hänt att man missar.

kisumisu
E Eld skrev:
Vi har också kvar de bruna postkuverten. Men de används väldigt lite och posten delas bara ut en gång per dag till en plats i varje byggnad. När jag började på företaget var det en in- och en utkorg på varje skrivbord och fyra postrundor per dag.
Här är ett bra exempel på tjänster (alltså fysiska arbeten) som försvunnit och mest troligt sparats in helt, inte fått nåt nytt.

Det jag dock inte förstår att man idag slösar en massa på digitala tjänster. Dessa är ju inte direkt gratis heller att använda. I många fall har man onödiga program som företaget ändå tvingas betala en licens för.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Askkoppar tillverkade av precis allt.
Denna av en Bofors kanon anno 1929.
[bild]
Askkopparna ja, sedan rökförbudet kunde man komma hem och slippa duscha och tvätta kläderna innan sovdags!!! Bästa beslutet

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Ja, de gjorde allt möjligt fram tills de splittade. Electrolux köpte visst all utom sågbladstillverkningen. Håkanssons eltoaletter var visst skyldiga till en eller annan nerbrunnen sommarstuga :)
Elektriska stolen ;)

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
S Sona2012 skrev:
Askkopparna ja, sedan rökförbudet kunde man komma hem och slippa duscha och tvätta kläderna innan sovdags!!! Bästa beslutet
Jo allt var inte bättre förut. Ändå känns det ibland att vi inte kommit så långt men när man ser på fakta så har bla Sverige och Finland kommit väldigt långt med rökförbud vilket är en bra grej av alla förbud.

EU borde bara ha gjort tvärtom dvs tillåta snus men förbjuda röktobak! Så hade alla rökare som vill förstöra sin hälsa fått förstöra bara sin egen hälsa...men med snus!

Dock kan jag få såna där sjuka nostalgiska vibbar av cigarettrök när man var barn så röktes det ju inomhus, i bilar, pubar osv. Allra hemskast minns jag dock Finlandsbåtarna fy vad det luktade rök i dessa på 80-90 talet 🚬🤢🦨

Var såpass att jag tappade helt smaken för "utelivet".

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Kommer ni ihåg Thorn hyr-tv?

[länk]

Nyheterna var desamma för snart 15 år sedan i alla fall, snyftreportage om folk som inte accepterar avtalet de skrivit på...
...så den delen har vi inte glömt bort.

Hyr-tv, för den som inte har råd (och därmed aldrig kommer att få råd) att köpa.
Jo, men det fick mig att minnas min första TV jag skaffade själv. Det var på OnOff med något hyrköps upplägg som jag tror motsvarade Thorn.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag minns hur ofta farsan körde TVn till TV reparatören.
Det kanske var ett motiv för att hyra TV på 70-talet?

Allt var inte bättre förr...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
När jag flyttade hemifrån hyrde jag mig en stereo, billigaste sorten, hos en lokal radio- och TV-handlare, fast på någon slags avbetalning. Det var enda sättet för mig att ha råd.
Efter något år eller två satte jag mig dock och summerade avbetalningarna och fann att jag hade betalat mer än ursprungspriset, så då gick jag och löste mig från kontraktet. Detta var i början av 90-talet.

Men innan dess hade min ensamstående mamma både TV och video — en av de allra första i byn — på hyrkontrakt. Dels för att de var dyra, dels för att man faktiskt fick dem servade — i hemmet till och med, ifall symptonen inte var för allvarliga. Jag minns reparatören som kom hem till oss och fick mig att upptäcka innovationen ”elektronikspray”, som han använde för att såsom med ett trollslag fixa volym- och tonkontrollerna på den vita Thorn-TV:n, vilka utgjordes av skjutpotentiometrar som satt på tvären ovanför bildrutan.

Men på den tiden gick det ju också att reparera saker och ting…

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det kanske det var, men den här typen av hyresmarknad var väl en 90-talsgrej. Och då höll ju grejerna rätt väl.

Och nu finns det väl typ en (1) åttioårig gubbe på Kungsholmen kvar som den ende som reparerar sånt kommersiellt…

BonusTV
Kortfilm som visades oannonserat efter sista programmet på SVT. Kom sedan och säg att kommersiell TV med reklam där utbudet beställs av annonsörer är en förbättring…
Mvh Findus

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:

Allt var inte bättre förr...
Det fixade man ju själv med gamla rör-TV, man började först med lite knackande på rören.
Sedan kunde man ta ut sladden från högspänningsdelen och kolla överslag, men fick vara försiktig.
Minns flera det? Det militära gjordes med underhåll/service av diverse radio/signalutrusningar också.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det roliga var man hade ju även epost så det var bara de gamla rävarna som höll på med det där :)
Och de som inte vill att allt ska finnas i eposten så det kan läsas av IT-enheten, begäras ut som allmän handling, osv.

findus42 findus42 skrev:
Kom sedan och säg att kommersiell TV med reklam där utbudet beställs av annonsörer är en förbättring
Kommersiellt tv med reklam är en stor förbättring jämfört med att bara vara utsatt för stat-television.

• Wow
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och de som inte vill att allt ska finnas i eposten så det kan läsas av IT-enheten, begäras ut som allmän handling, osv.
@anders Malmgren har aldrig varit betrodd med det där när ett dokument bara fanns i ett enda exemplar, som dessutom skulle signeras av var & en som fick det för läsning.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.