1 749 814 läst ·
15 777 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Här är ett bra exempel på tjänster (alltså fysiska arbeten) som försvunnit och mest troligt sparats in helt, inte fått nåt nytt.E Eld skrev:
Det jag dock inte förstår att man idag slösar en massa på digitala tjänster. Dessa är ju inte direkt gratis heller att använda. I många fall har man onödiga program som företaget ändå tvingas betala en licens för.
Jo allt var inte bättre förut. Ändå känns det ibland att vi inte kommit så långt men när man ser på fakta så har bla Sverige och Finland kommit väldigt långt med rökförbud vilket är en bra grej av alla förbud.S Sona2012 skrev:
EU borde bara ha gjort tvärtom dvs tillåta snus men förbjuda röktobak! Så hade alla rökare som vill förstöra sin hälsa fått förstöra bara sin egen hälsa...men med snus!
Dock kan jag få såna där sjuka nostalgiska vibbar av cigarettrök när man var barn så röktes det ju inomhus, i bilar, pubar osv. Allra hemskast minns jag dock Finlandsbåtarna fy vad det luktade rök i dessa på 80-90 talet 🚬🤢🦨
Var såpass att jag tappade helt smaken för "utelivet".
Redigerat:
Jo, men det fick mig att minnas min första TV jag skaffade själv. Det var på OnOff med något hyrköps upplägg som jag tror motsvarade Thorn.pacman42 skrev:
Jag minns hur ofta farsan körde TVn till TV reparatören.
Det kanske var ett motiv för att hyra TV på 70-talet?
Allt var inte bättre förr...
Det kanske var ett motiv för att hyra TV på 70-talet?
Allt var inte bättre förr...
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
När jag flyttade hemifrån hyrde jag mig en stereo, billigaste sorten, hos en lokal radio- och TV-handlare, fast på någon slags avbetalning. Det var enda sättet för mig att ha råd.
Efter något år eller två satte jag mig dock och summerade avbetalningarna och fann att jag hade betalat mer än ursprungspriset, så då gick jag och löste mig från kontraktet. Detta var i början av 90-talet.
Men innan dess hade min ensamstående mamma både TV och video — en av de allra första i byn — på hyrkontrakt. Dels för att de var dyra, dels för att man faktiskt fick dem servade — i hemmet till och med, ifall symptonen inte var för allvarliga. Jag minns reparatören som kom hem till oss och fick mig att upptäcka innovationen ”elektronikspray”, som han använde för att såsom med ett trollslag fixa volym- och tonkontrollerna på den vita Thorn-TV:n, vilka utgjordes av skjutpotentiometrar som satt på tvären ovanför bildrutan.
Men på den tiden gick det ju också att reparera saker och ting…
Efter något år eller två satte jag mig dock och summerade avbetalningarna och fann att jag hade betalat mer än ursprungspriset, så då gick jag och löste mig från kontraktet. Detta var i början av 90-talet.
Men innan dess hade min ensamstående mamma både TV och video — en av de allra första i byn — på hyrkontrakt. Dels för att de var dyra, dels för att man faktiskt fick dem servade — i hemmet till och med, ifall symptonen inte var för allvarliga. Jag minns reparatören som kom hem till oss och fick mig att upptäcka innovationen ”elektronikspray”, som han använde för att såsom med ett trollslag fixa volym- och tonkontrollerna på den vita Thorn-TV:n, vilka utgjordes av skjutpotentiometrar som satt på tvären ovanför bildrutan.
Men på den tiden gick det ju också att reparera saker och ting…
Skogsägare
· 23 245 inlägg
Det kanske det var, men den här typen av hyresmarknad var väl en 90-talsgrej. Och då höll ju grejerna rätt väl.blackarrow skrev:
Och nu finns det väl typ en (1) åttioårig gubbe på Kungsholmen kvar som den ende som reparerar sånt kommersiellt…
Det fixade man ju själv med gamla rör-TV, man började först med lite knackande på rören.blackarrow skrev:
Sedan kunde man ta ut sladden från högspänningsdelen och kolla överslag, men fick vara försiktig.
Minns flera det? Det militära gjordes med underhåll/service av diverse radio/signalutrusningar också.
Skogsägare
· 23 245 inlägg
@anders Malmgren har aldrig varit betrodd med det där när ett dokument bara fanns i ett enda exemplar, som dessutom skulle signeras av var & en som fick det för läsning.B b8q skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 282 inlägg