AndersPS AndersPS skrev:
Tänk vilken samhällsinsats vi kan göra med den inställningen! Vi packar ju ner varorna i påsen och bär ut det till bilen, gör som i stora landet i väst att det finns personal till det, så jag slipper jobba gratis och vi kan ge jobb till någon arbetslös - speciellt i dessa tiderna!

Vi slutar också betala räkningar på internetbanken och går tillbaks till post- eller bankkassan och betalar, bankerna tjänar ju pengar som gräs åt att jag jobbar gratis åt dem, oftast får jag till och med betala för det!

Bensinstationerna är nästa steg, är det verkligen rimligt att jag ska behöva både stoppa in betalkortet själv och hålla i slangen? Bemannade stationer borde väl ge lite bättre service, det är obegripligt, win win för alla utom ägaren.
Jag träffade förra året svärsonens son ca 22 år som bor i Florida han hade tre jobb bla ett på en bygghandel ett på ett snabbköp och något mer. Jag frågade hur det gick ekonomiskt trodde det var bra liksom, då säger han jo för de får i bland matpaket av sina grannar.
Fan vad jag skämdes, jag trodde ju de tjänade ihop till nåt liksom.

• Ledsen
  • Arg
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hittade följande 😢

[bild]
[länk]
WTF, köpte folk disk förr i världen? Jag har alltid producerat min egen disk, det har räckt gott och väl kan jag säga.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Hittade följande 😢

[bild]
[länk]
Artikeln är från 2013 det var någon månad sedan jag besökte den i Hötorgshallen sist. Artikeln handlar om Odenplan

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
K kortis skrev:
Jag träffade förra året svärsonens son ca 22 år som bor i Florida han hade tre jobb bla ett på en bygghandel ett på ett snabbköp och något mer. Jag frågade hur det gick ekonomiskt trodde det var bra liksom, då säger han jo för de får i bland matpaket av sina grannar.
Fan vad jag skämdes, jag trodde ju de tjänade ihop till nåt liksom.
Så kan det ju vara i Sverige med om man absolut vägrar skaffa sig en utbildning. Även låglönejobben finns i storstäderna och där är det så dyrt att bo att man lär ha flera jobb. Sverige ser inte alltid så glamoröst ut heller om man väljer att krypa ur medelklassens bekväma koja.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Artikeln är från 2013 det var någon månad sedan jag besökte den i Hötorgshallen sist. Artikeln handlar om Odenplan
Artikel från 2011:
Sveriges minsta systembutik invigdes onsdagen 31 oktober i Hötorgshallen i Stockholm.

Systembolaget som finns en trappa ned i Hötorgshallen är det minsta systembolag som finns i hela Sverige, men sortimentet är välvalt och anpassat särskilt för att passa saluhallens kunder. Här köper du över disk och i butiken jobbar kunnig personal som gärna hjälper dig att hitta det som passar extra bra till just den mat du tänkt laga.

Mest kvalitetsviner
Eftersom ytan är minimal i butiken kommer utbudet att vara begränsat till 317 artiklar, varav 39 sorter är sprit och resten vin. Öl kommer inte att säljas. Tyngdpunkten på vinsortimentet kommer att ligga på kvalitetsviner och sortimentet kommer efter hand att anpassas efter önskemål från butikens kunder.
https://www.vinguiden.com/artiklar/minsta-systembutiken-invigd-2/

C
Odengatan (inte Odenplan utan vid Vasaparken) var det systembolag jag pratade om som aldrig blev konverterat till självbetjäning innan du började prata om Hötorgshallen.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Odengatan (inte Odenplan utan vid Vasaparken) var det systembolag jag pratade om som aldrig blev konverterat till självbetjäning innan du började prata om Hötorgshallen.
Vi kan alla vara övens om att bolaget hade fel iaf när de skrev den sista lades ned då det finns kvar

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Hittade följande 😢

[bild]
[länk]
HIttat redan i inlägg #11 767.
😉

P
C cpalm skrev:
Vi kan alla vara övens om att bolaget hade fel iaf när de skrev den sista lades ned då det finns kvar
Här råder nu totalt semantiskt sammanbrott. 🤪

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kommer ni ihåg Thorn hyr-tv?

[länk]

Nyheterna var desamma för snart 15 år sedan i alla fall, snyftreportage om folk som inte accepterar avtalet de skrivit på...
...så den delen har vi inte glömt bort.

Hyr-tv, för den som inte har råd (och därmed aldrig kommer att få råd) att köpa.
Svårt att glömma en av sina tidigare arbetsgivare.

I de 2 butikerna jag jobbade, hade vi befriat en blind kund från avtalet omedelbart och utan uppsägningstid.

• Gilla
TorbjornEd och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi använder fortfarande dessa på jobbet för internposten. Jag jobbar på ett stort telekomföretag.
Hur många gånger i veckan delas posten ut hos er då? 😀
Men inte har väl alla anställda egna postfack?

Räcker det inte med email och chat?
Vad hände med det papperslösa kontoret?

Vi har också kvar de bruna postkuverten. Men de används väldigt lite och posten delas bara ut en gång per dag till en plats i varje byggnad. När jag började på företaget var det en in- och en utkorg på varje skrivbord och fyra postrundor per dag.

Faktiskt bara något år sedan det blev tillåtet att scanna in verifikationer till reseräkningar. Innan dess var man tvungen att skicka in originalen.

kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Kommer ni ihåg Thorn hyr-tv?

[länk]

Nyheterna var desamma för snart 15 år sedan i alla fall, snyftreportage om folk som inte accepterar avtalet de skrivit på...
...så den delen har vi inte glömt bort.

Hyr-tv, för den som inte har råd (och därmed aldrig kommer att få råd) att köpa.
Haha javisst kommer man ihåg det.

Jo precis idag är det bara bilar det handlar om alltså snyfthistorierna.

Läste ett tag sedan en sådan att en blev krävd en massa pengar i skadestånd efter att leasingen gick över. Då hade personen överskridit serviceintervallet, såklart tappar bilen värde då när garantier ryker, när det liksom står i garantiavtalet så 🙄

Men ska berätta en lite rolig historia angående Thorn. Var en kille som hade kronofogden efter sig som skulle mäta ut saker.
"Den där nya tv ska vi ta"
"Om jag vore ni så skulle jag inte röra tv"
"Hurså, det är ingen nödvändighet ha tv och den är ju såpass ny att vi kan sälja den"
"Gör som ni vill, men jag äger ju inte tv utan det gör ju Thorn". Då hade tv inte rörts 😁

Undra hur det skulle vara idag när man tydligen kan beslagta andras bilar som en kronofogde dömd kör (eller så är det också nån snyfthistoria som har en annan sida av myntet som inte kommer fram).

Eller var det därför man slutade med att hyra ut tv och annan hemelektronik när det bara var folk som var panka som hyrde tv till överpris 😂

Redigerat:
E Eld skrev:
Faktiskt bara något år sedan det blev tillåtet att scanna in verifikationer till reseräkningar. Innan dess var man tvungen att skicka in originalen.
Det var lagkrav på att kvitton skulle sparas i den form man fick dem fram till halvårsskiftet -24. Så det var staten, inte din arbetsgivare, som var seg.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.