P pmd skrev:
Det där får mig att inse att jag inte längre har något som helst aning om vilka mynt och sedlar som finns numera.
Samma här. Jag känner mig som om man är utomlands när man ska hantera kontanter numera. Nu har jag i och för sig haft samma 200-lapp i plånboken i många år… 😂

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Samma här. Jag känner mig som om man är utomlands när man ska hantera kontanter numera. Nu har jag i och för sig haft samma 200-lapp i plånboken i många år… 😂
Samma här. Turist i mitt hemland

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Något jag hade glömt bort är soprumsskåpet, det som satt inbyggt i väggen.
Tänk vilken service det var förr, sophämtaren öppnade grinden, gick in i trädgården, öppnade soprumsskåpet, hämtade säcken och satte i en ny säck, och stängde allt efter sig. Nu gnäller de bara man har råkat vända tunnan åt fel håll.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
mikethebik och 18 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Tänk vilken service det var förr, sophämtaren öppnade grinden, gick in i trädgården, öppnade soprumsskåpet, hämtade säcken och satte i en ny säck, och stängde allt efter sig. Nu gnäller de bara man har råkat vända tunnan åt fel håll.
Skåpet sitter kvar och där står tunnan jag får dra själv 30 m till tomtgränsen.

• Gilla
  • Ledsen
pmd och 3 till
  • Laddar…
Maria T
P pmd skrev:
Om jag minns rätt så behövde man inte betala trängsel-"skatt" om man körde genom Stockholm på Essingeleden för länge sen. Minns jag fel?
Du minns rätt, men jag har ingen koll på när de började mjölka bilister på pengar även på "kringleden" som ändå Essingeleden får anses vara. Kanske 5-6 år sen?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Jag minns det från min uppväxt i radhusområdet, vi flyttade därifrån 1983 och då var det fortfarande oförstört.
De här jävla platstunnorna är ett skit.

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vem kommer ihåg Håkanssons spisar från Åmål? Inte jag, i alla fall!

[bild]
Jag, men jag är uppväxt i stan :) Nuförtiden gör de sågblad.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Du minns rätt, men jag har ingen koll på när de började mjölka bilister på pengar även på "kringleden" som ändå Essingeleden får anses vara. Kanske 5-6 år sen?
Det gör det väl inte nu heller. Alla tullstationer är väl på av- och påfarterna till essingeleden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är min uppfattning också?
Sen när jag tänker efter har jag inte åkt E4 genom stockhult på ett par år, färderna till mål norr om detsamma har gått i 55-takt.

Maria T
TeroM TeroM skrev:
Det gör det väl inte nu heller. Alla tullstationer är väl på av- och påfarterna till essingeleden.
Nej, det kostar att åka Essingeleden-
Trängselskatt infördes på Essingeleden den 1 januari 2016 för att minska köerna i rusningstrafik och för att få en rimlig trafikmängd.

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag åker till Enskede via Essingeleden och södra länken några gånger om året. Har inte betalat en spänn än så länge. 🤔

Maria T
useless useless skrev:
Jag åker till Enskede via Essingeleden och södra länken några gånger om året. Har inte betalat en spänn än så länge. 🤔
Jag har fått 3X11 kr denna vecka så...

Tider och belopp för trängselskatt på Essingeleden
Tider (klockan)Skattebelopp högsäsong (kronor)Skattebelopp lågsäsong (kronor)
9:00–9:292015
9:30–14:591111
15:00–15:292015
15:30–15:592722
(plus ett antal rader till)

Sedan den 1 augusti 2007 tas det ut trängselskatt i Stockholm. Trängselskatten tas ut för bilar som kör in i eller ut ur Stockholms innerstad samt på Essingeleden.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jag verkar ha lyckats pricka in lågsäsong/gratisdagar varje gång då.

Det är ju lite fascinerande att en europaväg som redan är betald-betald med skattepengar ska ha "trängselskatt"?

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Maria T
useless useless skrev:
Jag verkar ha lyckats pricka in lågsäsong/gratisdagar varje gång då.
Ja, sicken tur!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.