1 750 196 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Ser man det som en statlig skatt är det väl en nationell angelägenhet? Som nedgraderades till en regional angelägenhet.D Dilato skrev:
Och därmed landade det i att det blev en kommunal angelägenhet = i praktiken en kommunal skatt som jag ser det.D Dilato skrev:
Vi har inte olika åsikt, det jag gjorde var att efter 55+ år som boende där flytta från Göteborg för att slippa skiten.P Pin skrev:Det är till stor del boende i grannkommunerna som tar bilen till eller genom Stockholms stad för att arbeta. De som håller sig innanför tullarna kan köra runt hur mycket som helst utan trängselskatt.
Att miljöpartiet var drivande tyder på att miljö snarare än trängsel var motivet.
Att S anser att den som går tid att betala en extra avgift får nyttja gatorna och de andra får låta bli går stick i stäv med deras ideologi. Kanske vi ska lösa all ”trängsel” i samhället på samma sätt, tex vårdköer.”
Jag har dragit räkneexemplet tidigare. Om jag tar bilen tor till jobbet 4 mil så är det som att bränslet kostar 100 kr litern om jag inkluderar trängselskatt och parkering (inget av detta finns i mindre samhällen), eller 8000 i månaden. Enbart trängselskatten 1400 i månaden.
Nu vart det ju på senare tid ur askan i elden med elpriset från SE3 till SE4, men utebliven trängselskatt har finansierat hela skillnaden i elpris fram tills nyligen.
Jag gillar inte trängselskatten heller, betalar närmare 600 kr/månad, men utan den så hade ju inte det västsvenska paketet där marieholmstunneln ingår blivit av och som pendlande norrifrån måste jag ändå säga att den har gjort situationen bra mycket bättre. Västlänken däremot är jag inte lika övertygad om…D Dilato skrev:
Och marieholmstunneln var i praktiken nödvändig för att kunna göra renoveringen av Tingstadstunneln. Något var ju tvunget att göras för det hade ju inte byggts någon väginfrastruktur värd namnet på närmare 40 år i hela Göteborg när det begav sig.
Jovisst, men 1,8 miljarder (blev 3,5) för att bygga en tunnel som sedan bekostas en gång till med trängselskatt genom den borde kunnat bekostas av staten direkt som ett enskilt projekt.mexitegel skrev:
Jag gillar inte trängselskatten heller, betalar närmare 600 kr/månad, men utan den så hade ju inte det västsvenska paketet där marieholmstunneln ingår blivit av och som pendlande norrifrån måste jag ändå säga att den har gjort situationen bra mycket bättre. Västlänken däremot är jag inte lika övertygad om…
Och marieholmstunneln var i praktiken nödvändig för att kunna göra renoveringen av Tingstadstunneln. Något var ju tvunget att göras för det hade ju inte byggts någon väginfrastruktur värd namnet på närmare 40 år i hela Göteborg när det begav sig.
När jag bodde i Göteborg ( på Hisingen) såg jag inga egentliga problem att ta mig dit jag ville, Älvsborgsbron, hisingsbron, Tingstadstunneln,Angeredsbron och jordfallsbron funkade ok.
Västlänken som aldrig verkar bli färdig och ingen behöver bedöms nu kosta kanske 38 miljarder och det kommer säkert att överskridas.
Ett alternativ är ju annars att all väginfrastruktur betalas med tullar av användarna direkt, det funkar ju på Öresundsbron och flera platser i Norge.
Innan trängselskatt infördes i Stockholm första gången räknade jag med att behöva 50 minuter för att köra till typ Östermalm. Sedan minst 20 för att hitta en plats att parkera.
Efter införandet kunde jag anta att samma resa tog en halvtimme.
Sedan försvann skatten ett tag men folks beteende gick inte helt tillbaka. Lite mindre än en timme.
Efter återinförandet har samma resa stabiliserat sig vid ca 45minuter. Beroende på när man åker förstås.
Nu är det trafikinfarkt från 1530-1700. Inte hela dagen. Trängselskatten har varit till nytta för mig fast jag bor utanför city. Tjänar mycket mer än vad det kostar på smidigare transporter. OBS. Kör i princip bara i jobbet i city. Det är fortfarande alltid ett straff.
Beslutat att variera avgiften beroende på hur mycket trafik det är dock helt fel.
Därmed förlorar skatten sin funktion som planeringsunderlag. Ingen mening längre att åka tidigare eller senare för att undvika hög skatt.
Mvh Findus
Efter införandet kunde jag anta att samma resa tog en halvtimme.
Sedan försvann skatten ett tag men folks beteende gick inte helt tillbaka. Lite mindre än en timme.
Efter återinförandet har samma resa stabiliserat sig vid ca 45minuter. Beroende på när man åker förstås.
Nu är det trafikinfarkt från 1530-1700. Inte hela dagen. Trängselskatten har varit till nytta för mig fast jag bor utanför city. Tjänar mycket mer än vad det kostar på smidigare transporter. OBS. Kör i princip bara i jobbet i city. Det är fortfarande alltid ett straff.
Beslutat att variera avgiften beroende på hur mycket trafik det är dock helt fel.
Därmed förlorar skatten sin funktion som planeringsunderlag. Ingen mening längre att åka tidigare eller senare för att undvika hög skatt.
Mvh Findus
Nu, efter så många inlägg, så har väl ingen glömt trängselskatten?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Vet man hur Stockholms kommun (jag vet att den kallar sig stad, autister) ser ut är det där inlägget befängt. Ingenting gör det rimligt att någon i Farsta, Hässelby, Spånga eller Tensta hade rätt att tycka i frågan men inte någon i Solna eller Sundbyberg. Eller Huddinge, Nacka eller Sollentuna för den delen. Men i verkligheten var de perifera höghusområdena avgörande för att skapa en positiv majoritet.D Dilato skrev:
Det är bra att inte glömma att folkomröstningen var riggad för att få ett visst resultat. Den var så att säga odemokratisk med avsikt, eftersom man hoppades att vissa grupper tyckte ”rätt”, men visste att vissa andra inte gjorde det, och sen godtyckligt valde vilka som fick vara med och påverka.
Oavsett vad man tycker om biltullarna i sak kommer man inte ifrån att införandet av dem var ett demokratiskt haveri där de som faktiskt var för dem inte vågade utnyttja sin politiska majoritet utan ett skenbart folkligt stöd.
För mig tidigt 80-tal var trängselskatt inget problem, bara trafikljusen vid Haga Norra och senare vi rusningstrafik, de är kanske glömda? Kontor i Kista och in till centrum, Luntmakargatan, blev det istället fram till Solvalla, sväng mot Duvbo, sedan "nästan raka spåret" förbi Karolinska ned till St. Eriksgatan och strax framme.HasseTeknik skrev:
Mycket saker var inget problem förut.A AndersS skrev:För mig tidigt 80-tal var trängselskatt inget problem, bara trafikljusen vid Haga Norra och senare vi rusningstrafik, de är kanske glömda? Kontor i Kista och in till centrum, Luntmakargatan, blev det istället fram till Solvalla, sväng mot Duvbo, sedan "nästan raka spåret" förbi Karolinska ned till St. Eriksgatan och strax framme.
Men har blivit det när bilhatare får bestämma och planera!
Bara det här när parkeringsytan minskas överallt. Man bara bygger och bygger nytt. T ex alla nya höghus som man bygger skulle man kunnat bygga en underjordisk parkering till men hur många nybyggen gör man så?
Det sorgliga är att tom mindre ställen har börjat ta efter Stockholm.
En annan sak är diverse parkeringsavgifter. Där man sen försvarar dessa "ni får använda motorvärmare" "får absolut inte användas att ladda bil" alla måste betala oavsett om man utnyttjar uttagen eller inte! Hade varit bättre att alla istället betalade en kwh avgift när dom parkerar på dessa 🧐
Behöver man inte motorvärmare behöver man inte ladda så är kostnaden 0kr 👌
Förlåt att det gick lite utanför ämnet. Men är alltid jantelagen och sen sätter man anledningar alltid mot vad majoriteten kanske blir glada över och vips accepteras avgifterna!
Redigerat:
Äh, jag syftade bara på Stockholm och hur det var tidigare även på Norra Stationsgatan där E4an rullade. 😂kisumisu skrev:
Mycket saker var inget problem förut.
Men har blivit det när bilhatare får bestämma och planera!
Bara det här när parkeringsytan minskas överallt. Man bara bygger och bygger nytt. T ex alla nya höghus som man bygger skulle man kunnat bygga en underjordisk parkering till men hur många nybyggen gör man så?
Det sorgliga är att tom mindre ställen har börjat ta efter Stockholm.
En annan sak är diverse parkeringsavgifter. Där man sen försvarar dessa "ni får använda motorvärmare" "får absolut inte användas att ladda bil" alla måste betala oavsett om man utnyttjar uttagen eller inte!
Vi hade verksamhet även där.😉
Nu har jag inte bott i Sthlm på år och dar.A AndersS skrev:
Men saker verkar gå helt galet därborta! Sist fick jag nästan böter utanför en stormarknad på en förort där.
Man filmar in och utpassage. En viss mängd av tid räknar man på ett 24h intervall (eller nåt liknande, någon som förstår får gärna förklara). Säg att du får stå 2 timmar gratis. Du står där kanske 1h 40 minuter på morgonen. Återkommer på kvällen, i alla fall jag tänker att dessa 2h börjar på nytt men det gör det inte!
Jag vet är utanför ämnet nu. Men nåt jag vill varna andra för. Tacka vet jag de gamla p-skivorna (som visserligen fortfarande används på många håll). Kanske är det tom samma sak där också att man kan inte gå vrida på mer tid som så många gjort (dock inte hört att nån fått böter?).
Redigerat:
Jovisst, för parkeringsplatser är ju helt gratis att anlägga och sköta. Om inte de som använder dem betalar, vem ska då göra det?kisumisu skrev:
En annan sak är diverse parkeringsavgifter. Där man sen försvarar dessa "ni får använda motorvärmare" "får absolut inte användas att ladda bil" alla måste betala oavsett om man utnyttjar uttagen eller inte! Hade varit bättre att alla istället betalade en kwh avgift när dom parkerar på dessa 🧐
Behöver man inte motorvärmare behöver man inte ladda så är kostnaden 0kr 👌