Askkoppar tillverkade av precis allt.
Denna av en Bofors kanon anno 1929.
Askfat tillverkat av stål från en Bofors kanon, 1929.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sona2012 och 9 till
  • Laddar…
hsd
Kapsyl Kapsyl skrev:
Jag, men jag är uppväxt i stan :) Nuförtiden gör de sågblad.
håkansson kylskåp 😉

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Ja, de gjorde allt möjligt fram tills de splittade. Electrolux köpte visst all utom sågbladstillverkningen. Håkanssons eltoaletter var visst skyldiga till en eller annan nerbrunnen sommarstuga :)

• Haha
  • Wow
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det är ju lite fascinerande att en europaväg som redan är betald-betald med skattepengar ska ha "trängselskatt"?
Ändamålet med trängselskatt är inte att betala för anläggning eller underhåll av vägar, utan för att minska trafiken (Namnet "trängselskatt" kan vara en hint om detta för den som förmår att uppfatta det).

• Gilla
TorbjornEd och 3 till
  • Laddar…
Börja då med att skapa förutsättningar för människan att existera utan att behöva fara runt hitådit. Trängselskatt och liknande skapelser gör vanligt folk halta.

(Skatt ska fö inte användas för att styra, det är ett verktyg exklusivt för "statsmakt" att finansiera samhällsbygget, att hanteras med omdöme.)

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Maria T
H hhallen skrev:
Ändamålet med trängselskatt är inte att betala för anläggning eller underhåll av vägar, utan för att minska trafiken (Namnet "trängselskatt" kan vara en hint om detta för den som förmår att uppfatta det).
Bor du i Stockholmsområdet?
Jag, som boende i en förort strax söder om Stockholm, kan inte ta mig till norrort under dagtid på vardagar utan att betala någon form av tull/skatt.
Enligt ditt inlägg så är det "trängsel" från 06:00 till 18:29 varje vardag, då är Essingeleden avgiftsbelagd.

Infördes inte tull/skatt för att [vi inte ska] resa genom Stockholm och tvinga folk att köra runt, d v s Essingeleden?
👎

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Sen vart det för många som valde Essingeleden och då blev det trängselskatt på den med så man skulle sluta åka bil och försöka åka ”kommunalt” istället

C
H hhallen skrev:
Lite konstigt ändå att en kommun kan beskatta statlig(?) infrastruktur...?

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Mystiska äro penningens vandringar.

C cpalm skrev:
Lite konstigt ändå att en kommun kan beskatta statlig(?) infrastruktur...?
Det är staten som är beskattaren.

1 § Trängselskatt skall betalas till staten enligt denna lag.

2 § Skatteverket är beskattningsmyndighet.

För beskattningsmyndighetens räkning ska Transportstyrelsen, genom automatiserad behandling med stöd av uppgifter i vägtrafikregistret, besluta om trängselskatt och tilläggsavgift, om inte annat följer av 15, 15 a eller 20 §, samt verkställa uppbörd av sådan skatt och avgift.
Lag (2008:1381).

....
10 § Närmare bestämmelser om var och när skatt tas ut samt skattens storlek anges för Stockholms kommun i bilaga 1 till denna lag.

Närmare bestämmelser om var och när skatt tas ut samt skattens storlek anges för Göteborgs kommun i bilaga 2 till denna lag. Lag (2010:1023).

• Ledsen
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Det är staten som är beskattaren.
Rent formellt, ja, men inte i praktiken som jag ser det.

C cpalm skrev:
Rent formellt, ja, men inte i praktiken som jag ser det.
Nja, vad kan kommunen på eget bevåg bestämma om uttaget av skatten?

I Göteborg var och är det ju uppenbart inte en skatt för att minska trängseln utan en ren finansiering av Västlänken och västsvenska paketet.
Ingenting har blivit bättre trafikmässigt sedan dess införande, men alla bilister i området har blivit avsevärt fattigare.
Projektet som sådant är mångdubbelt över budget och långt över tidsplan...och nyttan var från början ifrågasatt.

Redigerat:
C
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad beträffar Stockholm så talar väl folkomröstningen som genomfördes i frågan sitt tydliga språk (Stockholms kommun fick i praktiken köra över övriga kommuner som tilläts rösta i frågan).
[länk]
Men grannkommunerna har väl inget problem med trängsel så varför ska dom ens ha en åsikt i frågan?

I Stockholm var det ju i vart fall en majoritet som var för.

I Göteborg var det en överväldigande majoritet som var emot!

Men, politik och folkvilja är olika saker.
https://www.dagenssamhalle.se/offen...ikerna-i-goteborg-visar-prov-pa-valjarforakt/

D Dilato skrev:
Men grannkommunerna har väl inget problem med trängsel så varför ska dom ens ha en åsikt i frågan?
Det är till stor del boende i grannkommunerna som tar bilen till eller genom Stockholms stad för att arbeta. De som håller sig innanför tullarna kan köra runt hur mycket som helst utan trängselskatt.

Att miljöpartiet var drivande tyder på att miljö snarare än trängsel var motivet.
Att S anser att den som har råd att betala en extra avgift får nyttja gatorna och de andra får låta bli går stick i stäv med deras ideologi. Kanske vi ska lösa all ”trängsel” i samhället på samma sätt, tex vårdköer.”

Jag har dragit räkneexemplet tidigare. Om jag tar bilen tor till jobbet 4 mil så är det som att bränslet kostar 100 kr litern om jag inkluderar trängselskatt och parkering (inget av detta finns i mindre samhällen), eller 8000 i månaden. Enbart trängselskatten 1400 i månaden.

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.