1 749 405 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Ändamålet med trängselskatt är inte att betala för anläggning eller underhåll av vägar, utan för att minska trafiken (Namnet "trängselskatt" kan vara en hint om detta för den som förmår att uppfatta det).Fotografen skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 397 inlägg
Börja då med att skapa förutsättningar för människan att existera utan att behöva fara runt hitådit. Trängselskatt och liknande skapelser gör vanligt folk halta.
(Skatt ska fö inte användas för att styra, det är ett verktyg exklusivt för "statsmakt" att finansiera samhällsbygget, att hanteras med omdöme.)
(Skatt ska fö inte användas för att styra, det är ett verktyg exklusivt för "statsmakt" att finansiera samhällsbygget, att hanteras med omdöme.)
Bor du i Stockholmsområdet?H hhallen skrev:
Jag, som boende i en förort strax söder om Stockholm, kan inte ta mig till norrort under dagtid på vardagar utan att betala någon form av tull/skatt.
Enligt ditt inlägg så är det "trängsel" från 06:00 till 18:29 varje vardag, då är Essingeleden avgiftsbelagd.
Infördes inte tull/skatt för att [vi inte ska] resa genom Stockholm och tvinga folk att köra runt, d v s Essingeleden?
👎
Hobbyelektriker
· E
· 15 397 inlägg
Mystiska äro penningens vandringar.
Det är staten som är beskattaren.C cpalm skrev:
1 § Trängselskatt skall betalas till staten enligt denna lag.
2 § Skatteverket är beskattningsmyndighet.
För beskattningsmyndighetens räkning ska Transportstyrelsen, genom automatiserad behandling med stöd av uppgifter i vägtrafikregistret, besluta om trängselskatt och tilläggsavgift, om inte annat följer av 15, 15 a eller 20 §, samt verkställa uppbörd av sådan skatt och avgift.
Lag (2008:1381).
....
10 § Närmare bestämmelser om var och när skatt tas ut samt skattens storlek anges för Stockholms kommun i bilaga 1 till denna lag.
Närmare bestämmelser om var och när skatt tas ut samt skattens storlek anges för Göteborgs kommun i bilaga 2 till denna lag. Lag (2010:1023).
Nja, vad kan kommunen på eget bevåg bestämma om uttaget av skatten?C cpalm skrev:
I Göteborg var och är det ju uppenbart inte en skatt för att minska trängseln utan en ren finansiering av Västlänken och västsvenska paketet.
Ingenting har blivit bättre trafikmässigt sedan dess införande, men alla bilister i området har blivit avsevärt fattigare.
Projektet som sådant är mångdubbelt över budget och långt över tidsplan...och nyttan var från början ifrågasatt.
Redigerat:
Vad beträffar Stockholm så talar väl folkomröstningen som genomfördes i frågan sitt tydliga språk (Stockholms kommun fick i praktiken köra över övriga kommuner som tilläts rösta i frågan).D Dilato skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomröstningen_om_trängselskatt_i_Stockholm
Men grannkommunerna har väl inget problem med trängsel så varför ska dom ens ha en åsikt i frågan?C cpalm skrev:
I Stockholm var det ju i vart fall en majoritet som var för.
I Göteborg var det en överväldigande majoritet som var emot!
Men, politik och folkvilja är olika saker.
https://www.dagenssamhalle.se/offen...ikerna-i-goteborg-visar-prov-pa-valjarforakt/
Det är till stor del boende i grannkommunerna som tar bilen till eller genom Stockholms stad för att arbeta. De som håller sig innanför tullarna kan köra runt hur mycket som helst utan trängselskatt.D Dilato skrev:
Att miljöpartiet var drivande tyder på att miljö snarare än trängsel var motivet.
Att S anser att den som har råd att betala en extra avgift får nyttja gatorna och de andra får låta bli går stick i stäv med deras ideologi. Kanske vi ska lösa all ”trängsel” i samhället på samma sätt, tex vårdköer.”
Jag har dragit räkneexemplet tidigare. Om jag tar bilen tor till jobbet 4 mil så är det som att bränslet kostar 100 kr litern om jag inkluderar trängselskatt och parkering (inget av detta finns i mindre samhällen), eller 8000 i månaden. Enbart trängselskatten 1400 i månaden.
Redigerat: