ordet "hagga" används numera väldigt sällan

• Gilla
Sona2012
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Min absoluta favorit är den Rysska nationalsången med svensk översättning.
Det spelar ingen roll vad som sjungs till melodin, eller hur det översätts. Hockeylåten är nog världens bästa nationalsång ändå. Jag förstår varför ryssarna tog tillbaka den efter den tråkiga "patriotiska sången".

P
kisumisu kisumisu skrev:
Men nya bilar har radion som är knäppa. Stora infotainmentsystem där inställningarna kanske finns men bakom flera olika "sub menyer".
Behöver man något annat än Spotify och några "play"-webbsidor i en bil numera?

P
BengtH BengtH skrev:
Men genast när mobiltelefonerna dök upp blev (de företagsägda) telefonerna plötsligt "privata". Gud nåde den som svarar i nån annans mobil!
Det har jag aldrig upplevt (och jag har ändå haft mobiltelefon sen början av 1990-talet). Det var dock sällan en mobiltelefon ringde utan att "ägaren" var närvarande.

P
RoTe RoTe skrev:
Min far hade tapetserat hela soprumsskåpet med övningskörningsskyltar som han hittat, säkert nästan 100 st. Sen gick han bort och när jag skulle övningsköra var det ÖVNINGSKÖR som gällde... #kapitalism
Den skylten behövs ju för att ingen ska klaga på att kören sjunger falsk!

P
13th Marine 13th Marine skrev:
2020 kom pandemin och alla andra skulle också handla online, vilket gjorde att det blev 2v väntetid på att beställa mat, så där lämnade vi Maxi och har hoppat runt mellan COOP (som numera har tre rätt oflexibelt system), Willys (bäst system, ligger lite osmidigt till för oss) och Citygross.
ICA och COOP har haft hemkörning sen åtminstone 2020. Mycket bekvämare än att åka och hämta.

P
Intet Intet skrev:
Att myndigheter ljuger, är väl inget att förvåna sig över. Det jag kommer att tänka på, på rak arm, är döda i Covid.
Det de "glömde" att tala om, var att även de som dog av trafikolyckor och allt annat friska människor dör av, men som råkade ha Covidviruset i mätbar mängd, räknades in som döda av Covid.
Man får skilja på döda AV covid-19 och döda MED covid-19, vilket såvitt jag minns också gjordes av svenska hälsomyndigheter.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Licens för radio och tv var nog relevant när det var nytt och de få som nyttjade det skulle betala.
Det var nog relevant ända tills statsteve började finansieras skattevägen istället.

P
C cpalm skrev:
Här har du en demonstration av utrustningen:
[media]
Han säger att det fanns 20 st exemplar av utrustningen. En annan källa säger 30 st av en senare digital generation av utrustningen. Så mer eller mindre en gimmick.
Jag hade glömt att man skulle betala ett färg-TV-tillägg till TV-licensen. Fanns det någon chans att särskilja färg-TV mot svart/vit-TV med TV-pejlingen?

P
T Testarn skrev:
Som gymnasist så bodde jag inte "hemma" och ekonomin var tajt så när jag köpte TV så uppgav jag mina föräldrars adress. Tyckte att det var en lagom nivå av bedrägeri, till skillnad från en kompis som angav Slottsbacken 1, Gamla stan...
Jag köpte aldrig någon teve i en affär förrän jag hade gift mig och då hade min fru redan en tevelicens. Innan dess brukade jag köpa gamla skruttiga teveapparater av bekanta. Ibland behövde jag löda lite för att få dem att fungera.

Vad hände om man vägrade att uppge namn och adress när man köpte en teve i en affär?

P
kisumisu kisumisu skrev:
Var glad när 10 öringen försvann, däremot mindre glad när 10kr blev en mynt.
En bekant till mig lade ett antal tiokronorssedlar (eller möjligen femkronorssedlar) i en hyfsat tjock bunt och smetade gummilim på kortsidan av bunten. Sen rev han av en sedel eller två när han skulle betala något. En och annan affärsidkare trodde att det var monopolpengar.
kisumisu kisumisu skrev:
Däremot gillar jag inte dagens 2kr och 200kr sedeln känns också helt onödig, som ingen ens vill växla till mindre. Även designen osv är helt galet pengarna liknar Euron. Borde behållt gamla designen eller helt enkelt tagit steget att gå med i Euro på riktigt när man vill ha liknande design....
Det där får mig att inse att jag inte längre har något som helst aning om vilka mynt och sedlar som finns numera.

• Gilla
  • Haha
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
P
Isakare Isakare skrev:
Nått man inte saknar från förr är klisterlappen
"Våga Vägra Vägren"
Surpellar som blev stötta av att bli omkörda.
På vägrenen får man "parkera". Det gör att man bör hålla sig innanför vägrenen större delen av den tid man färdas på vägen.

P
Isakare Isakare skrev:
Jag som jobbar med bil och ofta passerar Stockholm flera gånger per dag betalar uppåt 135 spänn per dag för att stå i kö.
135 är maxtaxan, dyraste enkel kostar 35.
Ska man se klart från mitt perspektiv som jobbande i bil skulle avgifterna vara högre, för de har inte hjälpt att minska trafiken.
Om jag minns rätt så behövde man inte betala trängsel-"skatt" om man körde genom Stockholm på Essingeleden för länge sen. Minns jag fel?

• Haha
Testarn och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man får skilja på döda AV covid-19 och döda MED covid-19, vilket såvitt jag minns också gjordes av svenska hälsomyndigheter.
Det skulle du sagt till våra myndigheter, inte till mig. För jag är fullt kapabel att skilja mellan MED och AV. Varför de valde att blanda ihop AV och MED i flera månader. Resultatet blev dubbelt så många döda i statestiken. Frågan man alltid skall ställa sig är -Cui bono?

Lite utanför ämnet, möjligen. Men nu blir det rättning i ledet.

Var hos en begagnade byggmaterialaffär och hittade några fina spisar vi glömt bort att de funnits.

Den först är Avokadogrön. Den andra standardvit.

Observera de nya Robotpanelerna.

Avokadogrön retrospis från märket Husqvarna Regina 600 med fyra plattor och ugn, ståendes i en begagnad byggmaterialaffär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun retro spis med fyra plattor och knappar på panelen, märkt Husqvarna Regina, stående i en begagnad byggmaterialaffär.
Skapa konto

Vem kommer ihåg Håkanssons spisar från Åmål? Inte jag, i alla fall!

Vit spis från Håkanssons i Åmål med tre rattar och stor kokplatta, stående i en butik för begagnade byggmaterial.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
ICA och COOP har haft hemkörning sen åtminstone 2020. Mycket bekvämare än att åka och hämta.
Beror väl dels på var man är, och dels är det oftast fixa tider/dagar.
Och så kostar det oftast en hundralapp extra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.