När cykellampor såg ut som rymdraketer.
Blixt Gordon.

En retro cykellampa med raketliknande design och metallbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
Termostat i originalförpackning.

Termostat från Honeywell i originalförpackning med kartong.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Utmärkt analys @lars_stefan_axelsson . Som professionell journalist med många år inom etermedia kan jag komplettera med några reflektioner:

• Nyhetsvärderingen är i stort sett korrekt, men så var det också legenden Aina Bergvall som var redaktör. Dock borde den egna intervjun med Polisariomannen ha lyfts fram mycket mer. (Den är också ett skolexempel på en intervjuteknik som verkar bortglömd idag: LYSSNA på vad personen svarar. Fick du svar på frågan? Om inte, ställ frågan IGEN. Och igen. Osv.)

• Det är väldigt trovärdigt och vederhäftigt gjort. Även fast det är lågbudget. Det är sakligt och korrekt, om än lite väl stramt på sina håll. Men där har dagens SVT en del att lära. Dagens försök att vara publikfriande blir sällan bra.

• Trots att detta var från vänstervågens kulmen 1975 märktes intet av den vänstervridning som Public Service vanligen anklagas för. Det kan vara bra att hålla i minnet när man hör våra vanligaste konspirationsteorier — inte ens då var de sanna.
Tack! Ja, jag skulle gärna hålla en längre diskussion om hur nyhetsförmedlingen både i skrift och etermedia har förändrats under den åren. Vi har ju genomgått, och genomgår fortfarande en informationsförmedlingsrevolution av aldrig tidigare skådat slag. Men det här är väl inte tråden för det. ;)

Men jag kan inte hålla mig. "Stramt" var ordet jag inte visste jag sökte, men som sagt sakligt och inte så "flåsigt" och, lite sökt, publikfriande som idag. Ger en annan tyngd och vederhäftighet.

Jag slogs just också av bristen på "vänstervridning". Jag kom på mig själv med att tänka att "Var det inte värre än såhär"?

Å andra sidan så var det här nyhetssändning och inte barnprogram. ;) Det var mycket tecknad film från öststaterna (rör inte min Professor Balthazar!) och naturligtvis soprent på Disney, utom vid högtidliga tillfällen, om jag minns mitt 70-tal rätt. Nåja, Barbapappa var iaf fransk.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Intet Intet skrev:
Termostat i originalförpackning.

[bild]
Den borde du skänka till Tekniska museet, det har jag gjort med några äldre prylar som hade kvar originalkartongerna.

https://digitaltmuseum.se/tekniskamuseet

• Gilla
Intet
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tack! Ja, jag skulle gärna hålla en längre diskussion om hur nyhetsförmedlingen både i skrift och etermedia har förändrats under den åren. Vi har ju genomgått, och genomgår fortfarande en informationsförmedlingsrevolution av aldrig tidigare skådat slag. Men det här är väl inte tråden för det. ;)

Men jag kan inte hålla mig. "Stramt" var ordet jag inte visste jag sökte, men som sagt sakligt och inte så "flåsigt" och, lite sökt, publikfriande som idag. Ger en annan tyngd och vederhäftighet.

Jag slogs just också av bristen på "vänstervridning". Jag kom på mig själv med att tänka att "Var det inte värre än såhär"?

Å andra sidan så var det här nyhetssändning och inte barnprogram. ;) Det var mycket tecknad film från öststaterna (rör inte min Professor Balthazar!) och naturligtvis soprent på Disney, utom vid högtidliga tillfällen, om jag minns mitt 70-tal rätt. Nåja, Barbapappa var iaf fransk.
Man ska också komma ihåg att modern ekonomi som vi känner den fortfarande var rätt omogen på den tiden. Det är bara att titta på hur man hanterade saker som inflation, räntor, banker, lönebildning mm mm. Kapitalism och kommunism sågs i breda kretsar som två likvärdiga alternativa ekonomiska system, mellan vilka man skulle förhålla sig neutral.

Jag minns fortfarande vilken uppståndelse det väckte när Moderaterna gick ut och sade att det skulle man inte alls, för det var demokrati mot diktatur och där kunde ingen vara neutral. Även vanliga opolitiska medborgare skruvade på sig en del inför den beskrivningen, och det var ändå ca 1982 vill jag minnas.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Man ska också komma ihåg att modern ekonomi som vi känner den fortfarande var rätt omogen på den tiden. Det är bara att titta på hur man hanterade saker som inflation, räntor, banker, lönebildning mm mm. Kapitalism och kommunism sågs i breda kretsar som två likvärdiga alternativa ekonomiska system, mellan vilka man skulle förhålla sig neutral.
Ja det är intressant påpekande och slående bara man tittar på Rapport-sändningen. Man talar om skyddstullar, licenser för import både här och utomlands, och att staten går in som majoritetsägare i stora verksamheter för att värna om jobben.

Det är oss ju helt främmande idag. Det kan på sin höjd bli tal om någon kreditgaranti om man inte bara sänker hela rasket. Statligt ägande är (Väl? jag har inte tittat på siffrorna från Vattenfall) idag bara en skugga av hur man tänkte då.

Och tom Kennedy talade ju ganska många år tidigare om hur kampen mellan vilket system som var bäst fortfarande var aktuell med det Sovjetiska påpekandet att det kapitalistiska amerikanska systemet ledde till bla ojämlikhet och raskravaller, och att han såg sig nödd att göra "reklam" för det kapitalistiska systemet. Rymdkapplöpningen var en stor del i att visa att kapitalismen faktiskt kunde leverera den med, alltså i kontrast med Sovjetsystemet.

Jag minns fortfarande vilken uppståndelse det väckte när Moderaterna gick ut och sade att det skulle man inte alls, för det var demokrati mot diktatur och där kunde ingen vara neutral. Även vanliga opolitiska medborgare skruvade på sig en del inför den beskrivningen, och det var ändå ca 1982 vill jag minnas.
Ja, vi får komma till en bit in på 80-talet innan hålen i sovjet/öst-kommunismen börjar bli så uppenbara att man inte kan blunda för dem och vad de faktiskt håller på med, och hur illa det går ekonomiskt och frihetligt blir allmänt accepterat (Polen 1981 visade ju att björnen fortfarande bet ifrån sig, om än indirekt.) Man lyckas t ex faktiskt inte rekrytera en enda ideologiskt övertygad spion under 80-talet i USA utan det är from då bara pengar som gäller som motivation. Ett tidens tecken.

Sedan så är det lite intressant hur skild Sverige faktiskt förda politik (vis-a-vis NATO exv.) och vad vi sade offentligt, faktiskt var.

Intressant att lite svart-på-vitt se skillnaderna speglade i en nyhetssändning iaf, men OT, så jag stoppar där.

• Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
Och typiskt för idag är polariseringen, sossarna (hur mycket jag än ogillar mycket av va de gjorde) stod ju i mångt & mycket för en bland form.
Jag anser fortfarande att de här j.vla "börsifieringen" och "dynamiska" prissättningarna av allt ifrån el till tåg/flygbiljetterna är ett äkta skit! Framförallt inom naturliga monopol.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
hsd
Jag har glömt trådens ämne, men infrastruktur bör vara samhällsägt

• Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Jag har glömt trådens ämne, men infrastruktur bör vara samhällsägt
Tja, ”saker som vi glömt” innefattar väl just det, större statliga insatser på olika områden.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Jag vill minnas
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
aldrig tidigare skådat slag
Du som ungdom var kanske inte med då men jag vill påminna om uppfinning av talat språk och boktryck.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vill minnas

Du som ungdom var kanske inte med då men jag vill påminna om uppfinning av talat språk och boktryck.
Jag vet inte om talat språk var så stor revolution. Det kom så tidigt att det möjliggjorde evolution och expansion av arten, snarare än förändrade det som var.

Och just boktryck är en intressant historia. Revolutionen kom alltså inte iom Gutenberg utan det var ångtryckpressen och papper från pappersmassa från träd som utgjorde den stora förändringen.

Det gör t ex dagstidningens som massinformationsprodukt till en period om bara drygt hundrafemtio år eller så. En parentes i det stora hela.

Vilket iaf får mig att tänka på perspektivet hur det man tar för givet och evigt ganska snabbt kan förpassas till historien.

Här en intressant bild om detta. Det är alltså inte förrän mitten av 1800-talet som ökningen av läskunnigheten tar fart i England och läskunnighet i slutet blir en nödvändighet och når full täckning. Under ganska många år från sent 1700-tal så är siffrorna ganska konstanta. Gutenberg hade inte så stor inverkan som man kanske tror.

Läskunnighetens utveckling i England mellan 1580 och 1900, uppdelat på män och kvinnor, med separata data för olika regioner.
Skapa konto

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Frun påminde mig nyss, när hon klagade på en tillfällig lagning i tänderna, om en sak jag glömt bort.

Aluminiumfolien runt Kexchoklad.
Hur hemskt det var att bita i folien när man missade att ta bort den.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 17 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Att myndigheter ljuger, är väl inget att förvåna sig över. Det jag kommer att tänka på, på rak arm, är döda i Covid.
Det de "glömde" att tala om, var att även de som dog av trafikolyckor och allt annat friska människor dör av, men som råkade ha Covidviruset i mätbar mängd, räknades in som döda av Covid.
Inte bara det. Min fru jobbade på ett äldreboende. När de fått in Covid där, så räknades alla dödsfall som Covid, även när det uppenbart inte var det, typ hjärtattacker, cancer, ramla omkull och få komplikationer av ett brutet ben osv. Under ett normalt år dig cirka 50 personer per år där. Det året dog 30, och man fick panik för att det var 30 "Covid-fall"...

Jag skulle dock inte kalla det lögn. Det var en medveten statistisk strategi för att kunna följa trender, även om mätmetoder et cetera förbättrades. Genom att ta bort bedömningar får man bättre värden på trenderna. Absoluta tal är värdelösa, men de är mindre viktiga än trenderna för bekämpningen av sjukdomen.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Tv radio handeln hade rapportplikt, var tvungen att inrapportera vem dom köpt tv och den vägen kollades att det fanns licens
Japp, men de frågade aldrig om leg. Jag har köpt mycket hemelektronik under namnet Teobald Tor. Personalen visste mycket väl att det var ett fejkat namn, men brydde sig inte ett dugg, och en gång fick jag en high five.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
possum77 och 9 till
  • Laddar…
Teobald Tor, the dog slayer 😀

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.