1 749 362 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Fy vad jobbigt.Isakare skrev:
Men det är väl säkert "dina kunder" som får betala dina passager. För jag antar du har något sådant jobb när du passerar zonerna så ofta.
En sak som inte så många tänker som röstar för sånt här galenskap!
Och internationella Coop heter ICA....Z Zodde skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_Cooperative_Alliance
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
I was today years old när jag förstod var konsums liggande åtta kom ifrån – eller så har jag glömt om jag vetat det tidigare.
Lite historia, deras dataföretag fick på 90-talet namnet Apiron som kommer från grekiskan Aperiron, betyder oändlighet och var en liggande "8".Nötegårdsgubben skrev:
Men blev ett tiotal år senare uppköpta av amerikanska EDS, grundat av GM. Om jag minns rätt utifrån vad jag kom i kontakt med i arbetet och besök hos dem.😉
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Utmärkt analys @lars_stefan_axelsson . Som professionell journalist med många år inom etermedia kan jag komplettera med några reflektioner:lars_stefan_axelsson skrev:
• Nyhetsvärderingen är i stort sett korrekt, men så var det också legenden Aina Bergvall som var redaktör. Dock borde den egna intervjun med Polisariomannen ha lyfts fram mycket mer. (Den är också ett skolexempel på en intervjuteknik som verkar bortglömd idag: LYSSNA på vad personen svarar. Fick du svar på frågan? Om inte, ställ frågan IGEN. Och igen. Osv.)
• Det är väldigt trovärdigt och vederhäftigt gjort. Även fast det är lågbudget. Det är sakligt och korrekt, om än lite väl stramt på sina håll. Men där har dagens SVT en del att lära. Dagens försök att vara publikfriande blir sällan bra.
• Trots att detta var från vänstervågens kulmen 1975 märktes intet av den vänstervridning som Public Service vanligen anklagas för. Det kan vara bra att hålla i minnet när man hör våra vanligaste konspirationsteorier — inte ens då var de sanna.
• Det är slående hur Stockholmsdialekten förändrats. Kvinnorna bakom långvårdsinslaget pratade fortfarande väldigt mycket på eeeee, medan dagens Stockholmare pratar nästan uteslutande på iiiiiii, om ni har tänkt på det.
När jag var 15, 16 år sådär hörde jag konsumföreståndaren för den lokala butiken i Dals Långed förklara för ett par äldre damer hur den liggande 8-an skulle tolkas.Nötegårdsgubben skrev:
Efter han lagt ut texten en stund så så kläckte jag ur mig "och ja som trodd köpperative hadd möbius-remsa som märke för att de ä så ensidige".
Då fick jag onda ögat av honom och han blev inte gladare när den ena damen bad honom förklara vad en möbius-remsa var för något Har ingen aning varför hon inte frågade mig direkt men jag gissar att jag för henne hörde till gruppen "Ohängd ungdom" 😀