kisumisu kisumisu skrev:
Allt ser så annorlunda ut. Medans t ex Norge liknar mer Sverige. Finns liknande butiker Coop och Ica osv.
ICA finns inte i Norge. Coop (kooperationen) finns väl i de allra flesta västeuropeiska länder (med lite olika namn)

kisumisu
Z Zodde skrev:
ICA finns inte i Norge. Coop (kooperationen) finns väl i de allra flesta västeuropeiska länder (med lite olika namn)
Okej.
Jodå Coop är i princip samma som Prisma, men ändå inte.

Vissa varor är samma t ex mörket Xtra, medans andra kan vara helt annat.

kisumisu
Isakare Isakare skrev:
Jag som jobbar med bil och ofta passerar Stockholm flera gånger per dag betalar uppåt 135 spänn per dag för att stå i kö.
135 är maxtaxan, dyraste enkel kostar 35.
Ska man se klart från mitt perspektiv som jobbande i bil skulle avgifterna vara högre, för de har inte hjälpt att minska trafiken.
Fy vad jobbigt.

Men det är väl säkert "dina kunder" som får betala dina passager. För jag antar du har något sådant jobb när du passerar zonerna så ofta.

En sak som inte så många tänker som röstar för sånt här galenskap!

kisumisu kisumisu skrev:
Okej.
Jodå Coop är i princip samma som Prisma, men ändå inte.

Vissa varor är samma t ex mörket Xtra, medans andra kan vara helt annat.
I Danmark heter Coop SuperBrugsen 365discount (tidigare Irma)
I UK heter man Co-op
I Finland S-market, Prisma å Sale.

I Kroatien är det fortfarande (för bågo år sedan i alla fall) Konsum.

Z Zodde skrev:
Både Göreborg och Oslo har haft varianter med filer för bilar med passagerare.
Senast var det Oslo som fram til i nyligen tillät kollektivfeltet för elbilar med 1 passagerare.
Polisen som kollar lägger gladeligen ut stories där folk kör omkring med skyltdockor etc.
Tack för tipset. Då låter jag min kompis sitta kvar till Osloresan i vår.😀 En klädd docka med mössa sitter fastspänd i bilens baksäte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
I Danmark heter Coop SuperBrugsen 365discount (tidigare Irma)
I UK heter man Co-op
I Finland S-market, Prisma å Sale.
Och internationella Coop heter ICA....

https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_Cooperative_Alliance

Logotyp för International Cooperative Alliance med texten "coop" ovanför.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
I was today years old när jag förstod var konsums liggande åtta kom ifrån – eller så har jag glömt om jag vetat det tidigare.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I was today years old när jag förstod var konsums liggande åtta kom ifrån – eller så har jag glömt om jag vetat det tidigare.
Det symboliserade väl personalen som stod med armarna i kors istället för att hjälpa till, förr i tiden.

Lite historia, deras dataföretag fick på 90-talet namnet Apiron som kommer från grekiskan Aperiron, betyder oändlighet och var en liggande "8".
Men blev ett tiotal år senare uppköpta av amerikanska EDS, grundat av GM. Om jag minns rätt utifrån vad jag kom i kontakt med i arbetet och besök hos dem.😉

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ibland slår Youtube algoritmen till. Igår tyckte den jag skulle se Rapport från så nära 50 år sedan att det kan kvitta, alltså 17 december 1975:

[media]
Det är inte utan att nyhetsrapporteringen ändrats.
Utmärkt analys @lars_stefan_axelsson . Som professionell journalist med många år inom etermedia kan jag komplettera med några reflektioner:

• Nyhetsvärderingen är i stort sett korrekt, men så var det också legenden Aina Bergvall som var redaktör. Dock borde den egna intervjun med Polisariomannen ha lyfts fram mycket mer. (Den är också ett skolexempel på en intervjuteknik som verkar bortglömd idag: LYSSNA på vad personen svarar. Fick du svar på frågan? Om inte, ställ frågan IGEN. Och igen. Osv.)

• Det är väldigt trovärdigt och vederhäftigt gjort. Även fast det är lågbudget. Det är sakligt och korrekt, om än lite väl stramt på sina håll. Men där har dagens SVT en del att lära. Dagens försök att vara publikfriande blir sällan bra.

• Trots att detta var från vänstervågens kulmen 1975 märktes intet av den vänstervridning som Public Service vanligen anklagas för. Det kan vara bra att hålla i minnet när man hör våra vanligaste konspirationsteorier — inte ens då var de sanna.

• Det är slående hur Stockholmsdialekten förändrats. Kvinnorna bakom långvårdsinslaget pratade fortfarande väldigt mycket på eeeee, medan dagens Stockholmare pratar nästan uteslutande på iiiiiii, om ni har tänkt på det.

• Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
Nåt jag absolut hade glömt men blev påmind av i rapport-klippet var :
3 kartor på Sverige SAMTIDIGT.
Väder, temp och vind.
För att det skulle vara läsbart men inte för klottrigt förstås…

• Tre kartor över Sverige visar väder, temperaturer och vind för torsdag. En varningsskylt med texten "Halt" syns. En man pekar på kartan.
    Skapa konto
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nåt jag absolut hade glömt men blev påmind av i rapport-klippet var :
3 kartor på Sverige SAMTIDIGT.
Väder, temp och vind.
För att det skulle vara läsbart men inte för klottrigt förstås…
....och med Pohlman, var vädret mycket bättre.😎

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
När jag var 15, 16 år sådär hörde jag konsumföreståndaren för den lokala butiken i Dals Långed förklara för ett par äldre damer hur den liggande 8-an skulle tolkas.
Efter han lagt ut texten en stund så så kläckte jag ur mig "och ja som trodd köpperative hadd möbius-remsa som märke för att de ä så ensidige".
Då fick jag onda ögat av honom och han blev inte gladare när den ena damen bad honom förklara vad en möbius-remsa var för något Har ingen aning varför hon inte frågade mig direkt men jag gissar att jag för henne hörde till gruppen "Ohängd ungdom" 😀

• Haha
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Dals Långed
Det är ett rent helvete.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.