1 749 352 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Men spännande! Drar mig till minnes dels att "prickig korv" var större (diameter) än det som kallades medvurst (även idag köper jag medvurst, enrisrökt, och den har väl diam på max 4 cm) och visst fanns det fläckar i korven som inte bara var vita, fläsk, utan drog mer år det rosa-lila hållet?trähandtag skrev:
Måste nog söka lite och se om jag kan finna foton från 60/70-tal. Har en väninna vars pappa var fotograf, gjorde många filmer för Volvo under 50-tal och den familjen var snabba med nymodigheter, såsom skärmaskin till korv och bröd för gemene person. Undrar om det kan finnas foton av nyuppskuren prickig korv att visa.
Färgen stämmer med köttstämpeln, om jag minns rätt.
De ringde på dörren hos mig när jag hade TVn på. Bengt Magnussons basröst som ekade bra i en ungkarlslägenhet med få möbler och textiler, var svårt att bortförklara...P Pin skrev:
Vet inte riktigt hur länge det varit så, men slog mig häromdan att toaborstar idag, de man hittar på t.ex. livsmedelsaffärer, IKEA, classe osv. Till stor majoritet saknar den lilla borsten uppåt som väl var obligatorisk tidigare? Den som är för att komma åt att rengöra under kanten. Ivf för oss som har sådana toaletter kvar.
Modernare saknar väl ofta denna kant utan har en annan lösning, men så vanliga är de väl inte sådana toaletter än.
Modernare saknar väl ofta denna kant utan har en annan lösning, men så vanliga är de väl inte sådana toaletter än.
På tal om ören och pengar.
Var glad när 10 öringen försvann, däremot mindre glad när 10kr blev en mynt.
Dels för tyngden och dels gillade jag designen på sedeln. Kan vara att jag kommer ihåg det här så väl för den tiden hade man ju veckopeng och fick handskas med just dessa små pengar.
Idag så lever dessa ören kvar på glas returen. Man har höjt och kommer höja panten på burkar och petflaskor. Medans glasbackarna lever kvar på gamla tider.
Tror jag fick
34.40 eller nåt nu sist när jag lämnade in julmust back. Hade jag cashat ut det hade jag förlorat 40öre. Hade jag haft 2 backar så hade jag vunnit 20öre att casha ut panten 😉
Brukar alltid casha ut panten normalt!
Bra sätt att "tvätta pengar". Har ett kreditkort som tar avgifter på bankomatuttag.
Däremot gillar jag inte dagens 2kr och 200kr sedeln känns också helt onödig, som ingen ens vill växla till mindre. Även designen osv är helt galet pengarna liknar Euron. Borde behållt gamla designen eller helt enkelt tagit steget att gå med i Euro på riktigt när man vill ha liknande design....
Dels för tyngden och dels gillade jag designen på sedeln. Kan vara att jag kommer ihåg det här så väl för den tiden hade man ju veckopeng och fick handskas med just dessa små pengar.
Idag så lever dessa ören kvar på glas returen. Man har höjt och kommer höja panten på burkar och petflaskor. Medans glasbackarna lever kvar på gamla tider.
Tror jag fick
34.40 eller nåt nu sist när jag lämnade in julmust back. Hade jag cashat ut det hade jag förlorat 40öre. Hade jag haft 2 backar så hade jag vunnit 20öre att casha ut panten 😉
Bra sätt att "tvätta pengar". Har ett kreditkort som tar avgifter på bankomatuttag.
Däremot gillar jag inte dagens 2kr och 200kr sedeln känns också helt onödig, som ingen ens vill växla till mindre. Även designen osv är helt galet pengarna liknar Euron. Borde behållt gamla designen eller helt enkelt tagit steget att gå med i Euro på riktigt när man vill ha liknande design....
Redigerat:
Tioöringen. Minns att de delade ut små plaströr när den var på väg bort och kallade den för Din nya femma eller något sånt.kisumisu skrev:
På tal om ören och pengar.
Tror jag fick
I dag har man väl en vägvisare med blå bakgrund som visar vart "landsvägen" till destinationen går?Isakare skrev: