1 749 509 läst ·
15 773 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Här har du en demonstration av utrustningen:kisumisu skrev:
Han säger att det fanns 20 st exemplar av utrustningen. En annan källa säger 30 st av en senare digital generation av utrustningen. Så mer eller mindre en gimmick.
Gimmick Japp, men tekniskt helt korrekt,ja.C cpalm skrev:
Merparten av medborgarna tänkte nog att det var för hög risk och för lite vinst att käbbla emot det som faktiskt var ett lagkrav att betala.
Vi andra rebeller betalade inte och levde med att kontrollanten ibland stod utanför dörren....
Avståndet kan avgöras med signal nivå.. visserligen inte exakt men ofta tillräckligt noggrant.Z Zodde skrev:
Modern WiFi analys är förvånansvärt korrekt när den säger avstånd till routern.
Idag ja, men 70-80talet? Vi körde en del radiopejling i lumpen å då var 2 bäringar ett måste.D Dilato skrev:
Rävjakt var också ganska kul
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rävjakt_(radio)?wprov=sfti1
Vilken utrustning som TVpejlarna använde har jag noll koll på men att avfärda hela spektaklet som bluff tror jag inte en sekund på.
Jag bjöd in och pratade glatt med dem, efter några sekunder hade de glömt varför de var där 😂D Dilato skrev:
Jag körde runt med min riktantenn i bil just med"rävjakt" flera gånger just på 70-talet.Z Zodde skrev:
Min bibel på den tiden var ARRL handbook och jag tror inte mycket av antennteori och annat har ändrats speciellt mycket sedan dess.
fysiken i just dessa ämnen då var robust och gäller även idag.
Det enda som hänt är att med digital teknik har det blivit extremt mycket enklare och billigare att implementera samma funktion och mer och bättre.
Typ, vem kunde tänka sig på 70-talet att ett 2-kanals 100 MHz oscilloskop kan köpas för typ 1500 kronor, vilket är helt normalt i dag?
Redigerat:
Pejlutrustningen detekterar de signaler katodstråleröret i TV'n genererar.Anders Broman skrev:På A svarar jag att det inte var "hundratals" pejlare, utan ett fåtal, några få ambulerande agenter som med lite detektivarbete (radiohandlarnas rapporteringsplikt samt ren chansning och överraskningsmomentet) sökte upp potentiella fuskare, företrädelsevis i villaområden där man dessutom tydligt kunde se en TV-antenn och kanske till och med en TV genom fönstret. Dessa få agenter har fortfarande ingen anledning att avslöja sin bluff och kanske dra på sig folks uppdämda avoghet mot detta system som de försvarat. Vem vill skylta med att ha använt sig av rena STASI-metoder för att avslöja en simpel sak som ett TV-innehav?
B Jag säger bara att den pejlutrustning som visades upp i TV för att jaga skolkare inte tar emot de frekvenser en TV sänder. Och att den då, med dåtida teknik, inte skulle vara riktigt så portabel...
Och ja, vet man hur en superheterodynmottagare fungerar så vet man att man använder mellanfrekvenser i mottagaren för att omvandla de olika kanalernas frekvenser till en fast mellanfrekvens (eller två i vissa fall) med hjälp av en lokaloscillator. Detta för att man då kan konstruera bättre förstärkare till signalen med mindre brus och bättre prestanda då man kan minimera dess bandbredd just till MF frekvensen.
En TV hade vanligen en mellanfrekvens på 38,2 Mhz, alltså en annan frekvens än vad den antenn som visades upp som pejlantenn var avstämd till.
Var man väldigt nära, då menar jag väldigt nära, åtminstone inom 2 meter och då är jag väldigt snäll i den bedömningen, så kunde man i princip avkoda den multiplexade signalen från TV'n MF-förstärkare, demuxa den och återge den på en egen TV i sin utrustning.
(I verkligheten har MF signalen i en TV inte någon antenn som sänder eller riktar signalen, låg effekt, och kan därför bara avläsas i närheten av ledarna på kretskortet som då har ett svagt magnetfält transversalt mot den elektriska strömmen som kan avläsas på en viss distans. Skall man få något RF-läckage att tala om i formen av elektromagnetisk strålning som sänds ut från vår TV måste vi upp i frekvenser runt 3-5 GHz innan de lämnar kretskortets omedelbara närhet. Signalstyrkan avtar dessutom kvadratiskt med avståndet när så sker. Effekten i MF-förstärkaren är inte direkt hög.)
Ljud och bild multiplexades i RF-signalen med Frequency division multiplexing, man hade en kanal för ljudet och en kanal för vardera R,G,B signalen. En femte frekvens användes till annan information som tex. synkpulser så att TV'n visste vad som var start och slut på våra signaler. Dessa fem frekvenser modulerades på grundfrekvensen.
Demuxen i TV'n var heller inte något som sände ut något, den bestod i princip av filter som filtrerade ut respektive frekvens från bärvågen för respektive kanal som separerades och blev till ljud och respektive färg Röd, Grön, Blå samt synksignalerna.
Man skulle för all del i princip kunna läsa ut dem om man befann sig väldigt nära, och då menar jag väldigt nära, samt ha mottagare för de fem kanaler inställda på frekvensen till de fem demuxade signalerna för att kunna avläsa vilken kanal du tittade på, vilket skulle vara än mer avancerat än att lyssna av mellanfrekvensen.
Tittar man på modern utrustning, alltså betydligt känsligare och bättre än de var på den tiden så kan man nu på relativt stort avstånd fånga upp elektromagnetiska signaler om man inte skyddar dem från TEMPEST/RÖS, men nu kommer jag ifrån ämnet lite just gällande radiotjänst och deras "pejl" på 80-talet. Nu pratar vi om betydligt mer avancerade utrustningar och helt andra frekvenser... Och företrädelsevis militär underrättelsetjänst med helt andra resurser.
Frågor på det?
Jag råkade också ut för sån där "skärpt avgiftskontroll" några gånger. Första gången så fort jag flyttade hemifrån, sen några gånger till. Kontrollanterna hade aldrig någon pejlingsutrustning med sig så det gick ju bra att blåneka tv-innehavet.
Ändå tills jag köpte en ny tjock-tv, strax före millenieskiftet då stasistanten i radioaffären rapporterade köpet till myndigheterna. Då fick jag vackert betala en kvartalsavgift. Sen sade jag såklart upp licensen.
Ändå tills jag köpte en ny tjock-tv, strax före millenieskiftet då stasistanten i radioaffären rapporterade köpet till myndigheterna. Då fick jag vackert betala en kvartalsavgift. Sen sade jag såklart upp licensen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
En vän till mig gjorde samma "misstag" så en tv lät jag en som betalade licens köpa åt mig och den andra köpte jag utomlands 😂👌Keiller skrev:
Jag råkade också ut för sån där "skärpt avgiftskontroll" några gånger. Första gången så fort jag flyttade hemifrån, sen några gånger till. Kontrollanterna hade aldrig någon pejlingsutrustning med sig så det gick ju bra att blåneka tv-innehavet.
Är precis som det är med tv abbonemang folk accepterar betala för reklam tv i Sverige. Hade folk varit det minsta emot hade det aldrig gått. Men är mycket det här näven i fickan.Nötegårdsgubben skrev:
Gäller även så mycket annat såklart.
Jag kan dock vara med om att betala för ett nät som alla får använda. Men som med t ex Boxer var det så att det användes statligt betalda saker till att kränga folk ytterligare kostnader! 😡 Tur att det nätet lades ner i alla fall och fele2 får sköta sitt nu själv! Allt med fördröjningar och andra kvalitetsförluster som även de tycks majoriteten acceptera sorgligt nog.
Redigerat:
Jag är rätt övertygad om att det faktiskt också fanns "angivare" gällande TV-licensavgiften, möjligen självpåtaget men ändå.
Min pappa var nämligen en notorisk licensvägrare, han tyckte det var så mycket s**t redan på den tiden det begav sig så han skulle minsann aldrig betala. I fastigheten där pappa bodde (Kungsholmen, Stockholm) fanns det ca 40 lägenheter, och på samma våningsplan som pappa bodde det ett trevligt men mycket pratsamt par, gubben där kunde ringa på hos valfri granne nån gång i månaden (alltså, han ringde på lite random på olika våningsplan) gärna en söndag kväll när de flesta var hemma, så ställde han sig så i dörröppningen att han kunde glo in i vardagsrummet och t o m fråga om han störde mitt i TV-tittandet. Suspekt om ni frågar mig.
Min pappa var nämligen en notorisk licensvägrare, han tyckte det var så mycket s**t redan på den tiden det begav sig så han skulle minsann aldrig betala. I fastigheten där pappa bodde (Kungsholmen, Stockholm) fanns det ca 40 lägenheter, och på samma våningsplan som pappa bodde det ett trevligt men mycket pratsamt par, gubben där kunde ringa på hos valfri granne nån gång i månaden (alltså, han ringde på lite random på olika våningsplan) gärna en söndag kväll när de flesta var hemma, så ställde han sig så i dörröppningen att han kunde glo in i vardagsrummet och t o m fråga om han störde mitt i TV-tittandet. Suspekt om ni frågar mig.
Redigerat:
Så är det säkert!Maria T skrev:
Jag är rätt övertygad om att det faktiskt också fanns "angivare" gällande TV-licensavgiften, möjligen självpåtaget men ändå.
Min pappa var nämligen en notorisk licensvägrare, han tyckte det var så mycket s**t redan på den tiden det begav sig så han skulle minsann aldrig betala. I fastigheten där pappa bodde (Kungsholmen, Stockholm) fanns det ca 40 lägenheter, och på samma våningsplan som pappa boddedet ett trevligt men mycket pratsamt par, gubben där kunde ringa på hos valfri granne nån gång i månaden (alltså, han ringde på lite random på olika våningsplan) gärna en söndag kväll när de flesta var hemma, så ställde han sig så i dörröppningen att han kunde glo in i vardagsrummet och t o m fråga om han störde mitt i TV-tittandet. Suspekt om ni frågar mig.
Lite som med avställda bilar, hur ska myndighter få reda på det om inte nån avundsjuk granne anger.
Nu vet jag dock inte hur vanligt det är.
Men vore kul om nån gammal "pejlare" skulle säga sanningen. Jag menar det spelar ju idag ingen roll oavsett för att idag är alla och betalar oavsett via skatten.
"Såklart" För mig var det "såklart". Kan kalla det civil olydnad och/eller en protest mot det då rådande samhället. Därtill var jag ung och fattig och undvek i görligaste mån onödiga utgifter.Nötegårdsgubben skrev:
Som gymnasist så bodde jag inte "hemma" och ekonomin var tajt så när jag köpte TV så uppgav jag mina föräldrars adress. Tyckte att det var en lagom nivå av bedrägeri, till skillnad från en kompis som angav Slottsbacken 1, Gamla stan...hsd skrev: