Anders Broman skrev:
Jag kan tekniken, och bilderna på deras pejlantenn rimmar inte med de frekvenser som en TV möjligen kan avge.

Jag har dessutom legat i en tvist med radiotjänst då de påstod att jag hade en TV efter att jag köpt en digitaltv-box på den tiden det begav sig när de sändes parallellt. De hävdade att jag därmed hade en TV och skickade brev med krav att betala TV-licens.

De gav sig inte förrän jag hotade med civilrättegång där de skulle bevisa mitt TV-innehav, då gav de upp. De kunde alltså inte alls bevisa att jag ägde någon TV, så mycket för deras TV-pejl.
Ditt inköp av box renderade en anmälan till radiotjänst. Det har ingenting med pejling att göra. Och lagen var utformad så att det räknades som en tv-mottagare, så du har inte bara fel, du har dubbelt fel.

Att de inte orkar driva fall i rätten innebär ju inte att du hade rätt. Det var ett ganska vanligt hot och många vågar inte utan följer det rakt av.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det var över 40 år sedan jag byggde min 1:a spektrumscanner...det funkade då
Nej nej, lyssna nu på experterna i tråden. Det funkade inte!

• Haha
useless och 1 till
  • Laddar…
Det räckte ju att man ägde en pryl som innehöll en mottagardel t.ex. en VHS-bandare så var man skyldig att betala licens.
Lyckligtvis har jag aldrig ägt något sådant, i alla fall inte när Radiotjänst frågade 😋

• Gilla
  • Haha
  • Wow
useless och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Z Zodde skrev:
Pejling generellt görs från minst 2 håll så man får en skärningspunkt, annars vet man bara riktning men ej avstånd
D Dilato skrev:
Avståndet kan avgöras med signal nivå.. visserligen inte exakt men ofta tillräckligt noggrant.

Modern WiFi analys är förvånansvärt korrekt när den säger avstånd till routern.
Javisst men tänk dig ett höghus. Flera våningar. Många signaler att hålla reda på och att tv mm kan vara på flera olika ställen.

En villa ute på landsbygden är nog mycket enkelt peka ut.

http://www.antus.nu/pejl.html

Citat:
"man håller alltså inte på med någon mobil krysspejling utan kör "rakt på". Det som är svårt är att hitta själva sändaren, eller rättare sagt antennen, när man är mycket nära.
Är sändarutrustningen synlig är det självklar inga problem men piraterna försöker ofta gömma sina saker. Det bästa exemplet på detta är nog Radio Copyright.
Här på sidan ser vi en dopplerpejl (i toppen), kontrollstation i Sköndal samt inredningen i en av pejlbilarna med olika mottagare, pejl osv."

Visst det här är piratradio, som visserligen också skulle kunna passa in här på saker som vi redan glömt.

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Anders Broman skrev:
Tittar man på modern utrustning, alltså betydligt känsligare och bättre än de var på den tiden så kan man nu på relativt stort avstånd fånga upp elektromagnetiska signaler om man inte skyddar dem från TEMPEST/RÖS, men nu kommer jag ifrån ämnet lite just gällande radiotjänst och deras "pejl" på 80-talet. Nu pratar vi om betydligt mer avancerade utrustningar och helt andra frekvenser... Och företrädelsevis militär underrättelsetjänst med helt andra resurser.

Frågor på det?
Ja... Min fråga är: Hur stämmer detta påstående med de billiga och enkla metoder för uppfångande av TEMPEST/RÖS som (mycket berömt) publicerades av Wim van Eck redan 1985? *)

Och det för oss tillbaka till ämnet faktiskt, alla de spännande resultat från det forskningsområdet under nittiotalet och början av 2000-talet när världen fortfarande var analog och resultaten stod som spön i backen.

En av mina egna favoriter är Markus Kuhns presentation vid IEEE Security & Privacy 2002 där han visade att man kunde återskapa TV-bilden bara genom att se det av TVn upplysta rummet genom fönstret. Så s.k "TV glow" observerat från gatan räckte alltså för att återskapa stor del av bilden som visades på skärmen. (För den tekniskt intresserade; En CRT smetar nämligen ut ljuset i rummet ganska bra, men inte i tiden.)

Eller att man kunde återskapa informationen som sändes via ett modem, eller långsam switch genom att titta på "blinkenlights" på frontpanelen. De var nämligen direkt kopplade (ev. inverterade) till datalinjerna. (Men fasen om jag klarar av att hitta referensen till artikeln nu...)

Men det kom många roliga resultat vid den tiden innan locket lades på (av olika skäl så finansieras och utförs inte mycket öppen rolig forskning inom området); och, om vi skall vara ärliga, tekniken i viss mån sprang ifrån. Det kommer dock fortfarande roliga resultat inom området.

*) Jag är alltså egentligen inte så intresserad av hur, och i vilken utsträckning Radiotjänst faktiskt pejlade TV-mottagare, utan bara huruvida det faktiskt var möjligt eller inte.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
pmd och 6 till
  • Laddar…
Var det ens brottsligt att hålla sig undan pejlsre eller att undvika att betala tv-licens? Snigel på ögat finns ju inte ens i straffskalan 😃

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
*) Jag är alltså egentligen inte så intresserad av hur, och i vilken utsträckning Radiotjänst faktiskt pejlade TV-mottagare, utan bara huruvida det faktiskt var möjligt eller inte.
Nu är ju detta en tråd om saker vi glömt bort att de funnits. Inte en tråd om det tekniska detaljerna bakom ett "katodstrålerörs elektriska fält och signaler".

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Nu är ju detta en tråd om saker vi glömt bort att de funnits. Inte en tråd om det tekniska detaljerna bakom ett "katodstrålerörs elektriska fält och signaler".
Saker många glömt bort: trådens rubrik

• Gilla
  • Haha
breakman och 8 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Helt rätt.
Men när det sprids fake News så må detta få påtalas och då blir det lätt sidodiskussioner. Dessa ebbar dock snabbt ut.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Anders Broman skrev:
Kopierar mitt svar till 13th Marine:

Mellanfrekvenserna i tevens tidigare superheterodynmottagare låg på 10,5 respektive 5.5MHz, senare TV låg på 34-39MHz, alltså inte i närheten av de frekvenser som "pejlingsutrustningens" antenn som visades upp var avstämd för.
Men om MF-frekvensen är tex 5.5 MHz ligger ju inte oscillatorfrekvensen där?

Oavsett hur antennerna i skrämselpropagandan såg ut, eller hur många avgiftsskolkare som avslöjades med metoden, och hur ofta Radiotjänst hade eller inte hade pejlen ute, pejlingen är möjlig att genomföra.

Redigerat:
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
En fundering om prickig korv eller medvurst. Mitt minne säger mig att när jag var barn var det ganska många lila prickar i korven när den skars upp. Vad var det? Idag har jag inget minne att dessa prickar finns.

Farstatjej90
Intet Intet skrev:
Lösgodis fanns, som sagt, men man pekade på det genom glaset till Pressbyrån/gottaffären där en tant stod, beväpnad med en rostfri pincett plockades det jag pekade på.

I början på sjuttiotalet fanns det en godisbit som var rombformad med ett hål i mitten samt bokstäverna R och B på var sin sida av hålet. ROB, kallade vi den röda och svarta. 50 öre kostade den.
Det där med att peka på godisarna fanns mycket senare än så. Jag minns en kiosk vid ett bad på en mindre ort där detta förekom på 90-talet. Även om det inte var standard i de flesta affärer såklart.

Förpackning med "Äkta Kolabönor" från Sockerbageriet, visas med text att produkten tyvärr utgått ur sortimentet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ironi

• Gilla
  • Ledsen
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Har sagogryn, eller som vi sa kullagersoppa, varit med?

T
Alfredo Alfredo skrev:
Har sagogryn, eller som vi sa kullagersoppa, varit med?
Japp.

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.