nino nino skrev:
Haha ojdå

Hasch skulle det väl också stå

Nu tror jag väl att jag får gå om 9an igen och lära mig stava
Fast det var nog i tvåan-trean jag lärde mig stava. 😆

Minns alldeles särskilt att vi övade på sje-ljud,
som vi lärde oss kan stavas sk, sj ,skj eller stj.
Sch eller sh ansågs inte riktigt svenskt om jag minns rätt.
Annars är ju alla dessa varianter på vilka man potentiellt
skulle kunna stava hasch.
Men det var ju länge sedan, det var på 50-talet
som jag gick i tvåan-trean.

Menar du att det dröjer ända till nian nu för tiden? 😳
Helt otroligt i så fall!

H hablam skrev:
Japp jag minns mycket väl när man kunde ha telefonen i fickan! Jag hade min nuvarande samsung galaxy s10 i fickan för cirka 30 sekunder sen innan jag skrev detta meddelandet
Och 5 år senare har jag nu min iPhone 12 mini i fickan.
Den är ca 13cm x 6,7cm enligt vad jag mätte just nu med an enkel linjal.

Alti Alti skrev:
Hur tände de gasen?
Vill minnas det sades att de rullat ut toapapper som de satte fyr på.

Är dock nästan 40 år sedan så den detaljen är jag lite osäker på.

D dicliff skrev:
Stämmer. Jag levde just då på en mycket mager inkomst och hade i
inte råd med en Salomon till min son. Köpte en Fjällräven Kånken,
nästan ny, som jag hittade på loppis, och han blev grymt retad för den.
Trodde i min enfald att det skulle vara ett gott nog märke. Men icke.
På den tiden blev man retad för allt avvikande. Hade Kånken OCH Ecco-skor, så jag var en typisk måltavla. 🤓

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Vill minnas det sades att de rullat ut toapapper som de satte fyr på.

Är dock nästan 40 år sedan så den detaljen är jag lite osäker på.
Min far berättade om några genier som skulle spränga acetylen-syrgas-säckar i grustaget. De hade fyllt säckarna hemma och lagt dem i baksätet på bilen för transporten...

• Wow
  • Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Min far berättade om några genier som skulle spränga acetylen-syrgas-säckar i grustaget. De hade fyllt säckarna hemma och lagt dem i baksätet på bilen för transporten...
Jösses

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När vi är inne på "vapen"; slangbella, ärtrör och pilbåge

Slangbellan byggde man av två spikar som bockats och sammanfogats till ett Y genom att linda enkeltrådig elkabel runt dem hela vägen. Mellan spetsarna satt en vanlig gummisnodd. Ammunition var samma kabel som klippts i korta bitar och bockats till ett U. En relativt harmlös tingest.

Ärtrör, det ack så svåråtkomliga svarta räfflade plaströret som fanns på en viss sorts klädgalgar var bäst. Hade man ett var det bara att blåsa gröna eller gula ärtor på varandra. :)

Pilbågen var en böjd gren med ett snöre. Pilar var om man hade tur vanliga 5 mm blompinnar. Men de gick sönder och mer eller mindre krokiga pinnar ersatte dem.
Jo tack! Sonen förstörde massor av klädhängare för mig!
(De blev rangliga efter att de blev av med pinnen.)
Han stal dem både åt sig själv och sina kompisar.
Han ville ju vara snäll och dela med sig av fyndet.
Där hjälpte varken straff eller mutor för att få ha sina klädhängare ifred.
Till slut växte han ifrån hela eländet. Puh!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
VP-rör, tryckluft och böjd FK eller Torix där vingarna var kapade. Ja jävlar... Gick att skjuta in i gipsvägg eller göra rejäla blåmärken på sk kamrater... :D

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Pexrör som blåsrör med en kritstump som ammunition... Det blir bara ett dammmoln kvar av kritan när den träffar något hårt.

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi brukade skjuta de där små gula knallskotten man hade till leksakspistolerna i luftgeväret. Blev en fin knall då den träffade sitt mål!

Angående slangbellor så gjorde vi dem av de där gardinhållarna som var gjorda av kraftig ståltråd. Man vek bara upp två av ”benen” och den elastiska tråden tillverkades av ventilgummi man fick tag på som metervara hos cykelhandlaren.

Den optimala ammunitionen var såna där spikmärlor som var tänkta att spika fast staketnät med!🙂

nikasp
S Stefan.o skrev:
Angående slangbellor så gjorde vi dem av de där gardinhållarna som var gjorda av kraftig ståltråd. Man vek bara upp två av ”benen” och den elastiska tråden tillverkades av ventilgummi man fick tag på som metervara hos cykelhandlaren.

Den optimala ammunitionen var såna där spikmärlor som var tänkta att spika fast staketnät med!🙂
Vi nallade elkabel av farsan och gjorde märlor av. Lite snällare än spikmärlor men ändå inget man vill ha i ögat direkt.

nikasp nikasp skrev:
Vi nallade elkabel av farsan och gjorde märlor av. Lite snällare än spikmärlor men ändå inget man vill ha i ögat direkt.
Vi använde såna också, men ej helt ofarligt som du säger.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Torix där vingarna var kapade.
Det duger de där d-a Wago minsann inte till! 😂

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Torix eller sockerbitar is da shit...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.