1 766 839 läst ·
16 008 svar
1767k läst
16,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Fast det var nog i tvåan-trean jag lärde mig stava. 😆nino skrev:
Minns alldeles särskilt att vi övade på sje-ljud,
som vi lärde oss kan stavas sk, sj ,skj eller stj.
Sch eller sh ansågs inte riktigt svenskt om jag minns rätt.
Annars är ju alla dessa varianter på vilka man potentiellt
skulle kunna stava hasch.
Men det var ju länge sedan, det var på 50-talet
som jag gick i tvåan-trean.
Menar du att det dröjer ända till nian nu för tiden? 😳
Helt otroligt i så fall!
Och 5 år senare har jag nu min iPhone 12 mini i fickan.H hablam skrev:
Den är ca 13cm x 6,7cm enligt vad jag mätte just nu med an enkel linjal.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 304 inlägg
På den tiden blev man retad för allt avvikande. Hade Kånken OCH Ecco-skor, så jag var en typisk måltavla. 🤓D dicliff skrev:
Redigerat:
Min far berättade om några genier som skulle spränga acetylen-syrgas-säckar i grustaget. De hade fyllt säckarna hemma och lagt dem i baksätet på bilen för transporten...S Stefan.o skrev:
Jo tack! Sonen förstörde massor av klädhängare för mig!Jonas Persson skrev:
När vi är inne på "vapen"; slangbella, ärtrör och pilbåge
Slangbellan byggde man av två spikar som bockats och sammanfogats till ett Y genom att linda enkeltrådig elkabel runt dem hela vägen. Mellan spetsarna satt en vanlig gummisnodd. Ammunition var samma kabel som klippts i korta bitar och bockats till ett U. En relativt harmlös tingest.
Ärtrör, det ack så svåråtkomliga svarta räfflade plaströret som fanns på en viss sorts klädgalgar var bäst. Hade man ett var det bara att blåsa gröna eller gula ärtor på varandra.
Pilbågen var en böjd gren med ett snöre. Pilar var om man hade tur vanliga 5 mm blompinnar. Men de gick sönder och mer eller mindre krokiga pinnar ersatte dem.
(De blev rangliga efter att de blev av med pinnen.)
Han stal dem både åt sig själv och sina kompisar.
Han ville ju vara snäll och dela med sig av fyndet.
Där hjälpte varken straff eller mutor för att få ha sina klädhängare ifred.
Till slut växte han ifrån hela eländet. Puh!
Angående slangbellor så gjorde vi dem av de där gardinhållarna som var gjorda av kraftig ståltråd. Man vek bara upp två av ”benen” och den elastiska tråden tillverkades av ventilgummi man fick tag på som metervara hos cykelhandlaren.
Den optimala ammunitionen var såna där spikmärlor som var tänkta att spika fast staketnät med!🙂
Den optimala ammunitionen var såna där spikmärlor som var tänkta att spika fast staketnät med!🙂
Vi nallade elkabel av farsan och gjorde märlor av. Lite snällare än spikmärlor men ändå inget man vill ha i ögat direkt.S Stefan.o skrev:Angående slangbellor så gjorde vi dem av de där gardinhållarna som var gjorda av kraftig ståltråd. Man vek bara upp två av ”benen” och den elastiska tråden tillverkades av ventilgummi man fick tag på som metervara hos cykelhandlaren.