1 764 833 läst ·
15 982 svar
1765k läst
16,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Ja mest kontantkort som använder det.A AndersS skrev:
Nu har jag bytt abbonemang och den har ej sådant.
Men Telia har även på abbonemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men jag är i Telias nät.
Har Fello abbonemang nu!
När Halebop fanns, hade jag deras kontantkort och där var numret *101#
Nu tycker folk kanske det är onödigt. Men man slipper logga in på "mina sidor" för att tex se kvarvarande surf.
Inga appar behövs, fungerar med en Nokia 3310.
Ärnäven användbart på jobbmobilen. Jag kommer ju aldrig åt ens "mina sidor" där men kan som en dödlig ändå se saldot med det numret.
Ps. Fina mobiler är dessa Ericsson. Jag hade och har nånstans kvar den mittersta.
Sedan deras första Android telefon.
Ericsson hade betydligt bättre kamera än Nokia hade!
Kommer ihåg nånstans kring 2005-2006 när en arbetskollega sade mig "vad skall du med en kamera till på en mobil" mitt svar var ju att jag jämt hade kameran med mig. Haha idag används väl knappt separata kameror 😅 så här visade Ericsson framtiden redan den tiden!
Synd bara att det gick som det gick med företaget 😭
Sedan saknar jag qwerty tangentbord i mobil än idag. Ni märker ju det på mina stavfel som jag jämt gör, lär mig aldrig toch 😤
Redigerat:
För att hålla oss till ämnet så
Här är några av mina favoriter bland lite nyare era "smartphone":
Ericsson hade bra kamera, tangentbord, många fysiska knappar, bra batteritid
Nokia var opensource, riktigt bra internminne 32Gb (det hör var år 2009).
Motorola hade plats för dubbla simkort SAMTIDIGT med minneskort (var alltså inte antingen eller).
Sen har man haft andra lurar som barnen fått ärva. Gått sönder/används än.
En av mina barn ska kanske få den hör oneplus luren jag nu skriver ifrån.
Oneplus bra kamera, dubbla simkort, bra internminne (men bara den *suck*), snabb laddning...men annars inget speciellt tyvärr i jämförelse med dessa äldre. Motorolan hade ju också dualsim.
Sugen på köpa JollaPhone eller Fairphone. Nu när jag har abb så kan jag ju krypa till korset och anvönda e-sim....för fairphone saknar dubbla simkortplatser.
Här är några av mina favoriter bland lite nyare era "smartphone":
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ericsson hade bra kamera, tangentbord, många fysiska knappar, bra batteritid
Nokia var opensource, riktigt bra internminne 32Gb (det hör var år 2009).
Motorola hade plats för dubbla simkort SAMTIDIGT med minneskort (var alltså inte antingen eller).
Sen har man haft andra lurar som barnen fått ärva. Gått sönder/används än.
En av mina barn ska kanske få den hör oneplus luren jag nu skriver ifrån.
Oneplus bra kamera, dubbla simkort, bra internminne (men bara den *suck*), snabb laddning...men annars inget speciellt tyvärr i jämförelse med dessa äldre. Motorolan hade ju också dualsim.
Sugen på köpa JollaPhone eller Fairphone. Nu när jag har abb så kan jag ju krypa till korset och anvönda e-sim....för fairphone saknar dubbla simkortplatser.
Redigerat:
Bibelöversättning är inte ett helt enkelt företag. Vårt språk förändras, och ursprungstexterna är skrivna på språk som inte längre är levande och det är därför inte alltid lätt att uppfatta skribentens exakta mening. Därför är det inte så konstigt att olika översättare (eller grupper av översättare) kommer till olika resultat.D Dilato skrev:Så står det inte i mina biblar.
Där står det något som i alla fall är begripligt.
Säg bara ja eller nej. Det räcker. Tanken att ge mer tyngd åt orden kommer från den Onde
utan sådant skall edert tal vara, att ja är ja, och nej är nej. Vad därutöver är, det är av ondo.
Säg bara helt enkelt:'Ja, det vill jag' eller 'Nej, det vill jag inte'. Ditt ord är nog. Om du måste ge tyngd åt dina ord med en ed visar det bara att något är galet.
Undra på att kristendomen ( Paulismen) är förvirrad när dom inte ens kan läsa samma text i olika biblar.
Av de översättningar du citerar tycks dock två ha lagt till ett eget påhitt i form av "ge tyngd åt dina ord"/"ge mer tyngd åt orden". Jag är inte själv kunnig i biblisk grekiska, men att döma av ett stort antal översättningar till språk som jag kan förstå (svenska, danska, norska, engelska, tyska, franska) så finns det inget stöd för det där med "tyngd åt orden".
Tyvärr tycks en del översättare lida av skrivklåda och lägger till sådant som inte finns i originalet. Den här länken: https://www.biblegateway.com/verse/en/Matthew 5:37
visar (om jag räknat rätt) 65 olika översättningar av Matt. 5:37 till engelska. De allra flesta håller sig till det ordknappa originalet, men ett par tre stycken gör vad man eufemistiskt kan kalla "fria översättningar". Observera dock att några av dem innehåller fler verser än den som vi av tradition kallar 5:37.
En klassiker är när "Människan skola RÅDA över djuren", "nyligen" ändrades till "Människan skall BESTÄMMA över djuren". Vilket betyder något helt annat.H hhallen skrev:Bibelöversättning är inte ett helt enkelt företag. Vårt språk förändras, och ursprungstexterna är skrivna på språk som inte längre är levande och det är därför inte alltid lätt att uppfatta skribentens exakta mening. Därför är det inte så konstigt att olika översättare (eller grupper av översättare) kommer till olika resultat.
Av de översättningar du citerar tycks dock två ha lagt till ett eget påhitt i form av "ge tyngd åt dina ord"/"ge mer tyngd åt orden". Jag är inte själv kunnig i biblisk grekiska, men att döma av ett stort antal översättningar till språk som jag kan förstå (svenska, danska, norska, engelska, tyska, franska) så finns det inget stöd för det där med "tyngd åt orden".
Tyvärr tycks en del översättare lida av skrivklåda och lägger till sådant som inte finns i originalet. Den här länken: [länk] 5:37
visar (om jag räknat rätt) 65 olika översättningar av Matt. 5:37 till engelska. De allra flesta håller sig till det ordknappa originalet, men ett par tre stycken gör vad man eufemistiskt kan kalla "fria översättningar". Observera dock att några av dem innehåller fler verser än den som vi av tradition kallar 5:37.
Ett klassiskt misstag av nutida människor som tror att de kan uttrycka sig på äldre svenska: "människan skola". "Skola" är en pluralform och kan inte användas med ett subjekt i singular.Intet skrev:
Det heter: "människan skall" och "människorna skola".
Det här är naturligtvis inte speciellt viktigt, men jag ryser i hela kroppen när jag ser eller hör den här typen av misstag.
Bra. Rätt skall var rätt.H hhallen skrev:Ett klassiskt misstag av nutida människor som tror att de kan uttrycka sig på äldre svenska: "människan skola". "Skola" är en pluralform och kan inte användas med ett subjekt i singular.
Det heter: "människan skall" och "människorna skola".
Det här är naturligtvis inte speciellt viktigt, men jag ryser i hela kroppen när jag ser eller hör den här typen av misstag.
Jag tog fraserna ur minnet och gissade mig till en del för det viktiga är ju att "råda" och "bestämma" inte är detsamma.
I fortsättningen skola människorna lära sig svenska sina misstag och den här människan skall göra detsamma.
Tack. Då har jag lärt mig något nytt idag också.
Ja tänk om du skulle haft rätt, men inte ens det ...Intet skrev:
https://svenska.se/?activeTab=saob&id=9538157&q=råda
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden